חדשות בארץ

למרות ההבטחה הנרגשת: בוטל פרויקט "בראשית 2"

למרות הודעת נשיא העמותה, מוריס קאהן, על הקמת פרויקט "בראשית 2", הערב הודיעו כי הם לא מתכוונים לעשות זאת. לפי העמותה, "המשימה לירח הושגה בהצלחה, בראשית 2 צריכה להיות משימה שונה"

התמונה האחרונה של "בראשית", במרחק 22 ק"מ מהירח (קרדיט: בראשית, SpaceIL)התמונה האחרונה של "בראשית", במרחק 22 ק"מ מהירח (קרדיט: בראשית, SpaceIL)
אא

עמותת SpaceIL הודיעה הערב (שלישי) כי היא מבטלת את פרויקט "בראשית 2" ולא תנסה שוב לנחות על הירח. "המשימה לירח הושגה בהצלחה, בראשית 2 צריכה להיות משימה שונה", נכתב בהודעת העמותה. לפי העמותה הישראלית, "חברי הועד המנהל של עמותת SpaceIL קיימו דיון מעמיק בנוגע לאופי המשימה הראוי לבראשית 2, והגיעו למסקנה כי הניסיון לחזור על מסע לירח אינו מאתגר מספיק".

 "מסעה של 'בראשית' לירח, למרות הנחיתה הקשה, נצרב בתודעה בישראל ובעולם כמסע מוצלח, פורץ דרך, ובעל משמעויות רבות לאופי המסעות הבאים של בני אנוש לירח".

"הפידבקים שהתקבלו מגורמים מקצועיים רבים בעולם בשבועות האחרונים מאז הנחיתה, הצביעו על כך שהמשימה נתפסה כהצלחה יוצאת דופן, ושברה שיאים עולמיים רבים, כגון: החללית שנבנתה בתקציב הנמוך ביותר, שעשתה את המרחק הגדול ביותר לירח, הקטנה ביותר שהגיעה אליו והפרויקט היחידי לירח שכולו מומן באמצעים פרטיים".

עוד נכתב בהודעה: "חזרה על מסע דומה אינה מציבה רף הנדרש ממשימות פורצות דרך. על כן, הוחלט לחפש אתגר משמעותי אחר. עוד ציינו חברי הועד המנהל, כי העמותה תשתף את הציבור בתהליך, כפי שעשתה עד כה במשימה הלאומית לירח. במקביל תמשיך העמותה להתמקד בביסוס הערכים של ״אפקט בראשית״ בקרב הדור הצעיר בישראל".

ב-11 באפריל, כפסע לפני שהייתה אמורה להיכנס למועדון האקסקלוסיבי של המעצמות שנחתו על הירח, התרסקה החללית הזעירה על הירח. מהתחקיר הראשוני של התרסקות החללית שערכו SpaceIL והתעשייה האווירית, האחראיות על המיזם, התברר כי "בראשית" לא הצליחה לבצע את הנחיתה בשל תקלה טכנית שהתרחשה באחד מרכיביה כאשר הייתה בגובה של כ- 14 ק"מ מעל פני הירח. התקלה הובילה, בסדרה של אירועים, להפסקה קצרה בפעילות המנוע הראשי של החללית. הצוותים בחדר הבקרה הצליחו אומנם לחדש את פעילותו של המנוע, אבל היה כבר מאוחר מדי מכדי לבלום את מהירותה של החללית ולאפשר לה נחיתה 'רכה' על הירח. הקשר עם החללית אבד בטווח של 150 מטרים מהקרקע, והיא נכנסה לנחיתה במהירות אנכית של כ- 500 קמ"ש – מה שגרם להתרסקות. במהלך השבוע יתבצעו בדיקות מקיפות נוספות כדי להבין טוב יותר את הגורמים להתרסקות.

עם התרסקותה של "בראשית", נגוז – לפחות זמנית – חלומה של ישראל להפוך למדינה הרביעית בעולם שהצליחה להנחית חללית על הירח. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכח בעת ההתרסקות בחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד, מיהר להכריז כי "בעוד שלוש שנים חללית תנחת על הירח – אבל שלמה". נתניהו הוסיף כי "עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו נהיה המדינה הרביעית שגם נוחתת על הירח – אם נתמיד בזה".

אלא, שיומיים לאחר התרסקותה של החללית הישראלית, הודיע איש העסקים והגורם המממן, מוריס קאהן, על תחילתו של פרויקט "בראשית 2".

קאהן, נשיא עמותת SpaceIL, שתרם חלק משמעותי מהכסף למימון הפרויקט, פרסם סרטון בו אמר: "לאור התמיכה הרבה שקיבלתי מכל העולם, ולאור המסרים הנהדרים של עידוד והתרגשות, החלטתי שנוציא לדרך את המשימה הבאה – 'בראשית 2'. ננחית את החללית החדשה על הירח ונשלים את המשימה. מחר בבוקר נקים כוח משימה שישב ויתכנן את הפרויקט ויתחיל בעבודה. תודה ובהצלחה לכולנו". על דברים אלו חזר בטקס הדלקת המשואות, שם הדליק משואה ביחד עם מהנדס נוסף, והצליח לרגש את הנוכחים.

תגיות:החללית בראשיתהירח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה