חדשות בארץ

מחדל חמור בתרגיל צה"ל: ירו על כוח מיחידה מיוחדת

תקרית חריגה בתרגיל צה"ל בשבוע שעבר כמעט והביא למוות חיילים, כאשר חוסר תיאום בין היחידות השונות הוביל את חיילי היחידה המסווגת לתפוס מחסה מאש ידידותית

אימון הכוחות המיוחדים (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)אימון הכוחות המיוחדים (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)
אא

אי-תיאום בין יחידות צה"ל במהלך תרגיל הענק שערך צה"ל בשבוע שעבר, הוביל לתקרית חמורה של כמעט-מוות של חיילים – כך נחשף הערב (שני) בחדשות 12. על פי הדיווח, הכוחות שהתאמנו בגבול הצפוני, ביצעו ירי מרגמות לעבר כוח מגלן שהוזנק למקום כדי לטפל באירוע מבצעי, כאשר הם לא היו מעודכנים כי הכוחות המיוחדים שוהים בקרבת מקום. רק בחסדי שמיים לא הסתיים האירוע בנפגעים בנפש.

חיילי הכוח המיוחד, שהבינו במהרה כי הם סופגים אש ידידותית, מיהרו לתפוס מחסה מפני ההפגזות, ובמקביל יצרו קשר עם הפיקוד וביקשו לחדול מאש. בעקבות האירוע החריג, נעצר התרגיל ונפתחה חקירה שכללה את תחקורו של מפקד פיקוד צפון, האלוף אמיר ברעם.

בצה״ל אישרו את הדיווח, ומסרו בתגובה: "במהלך אימון שהתרחש בשבוע שעבר בצפון הארץ אירעה תקרית בטיחות במהלכה כוח צה"ל שהה בשטח אש בזמן תרגול ירי מרגמות של כוח אחר במרחב. אין נפגעים ולא נגרם נזק. מדובר באירוע חמור שתוחקר על ידי המפקדים. מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי הפער נבע מחוסר תיאום אג״מי (אגף מבצעים – א"פ). האירוע תוחקר לעומק ולקחיו יופקו".

כזכור, תרגיל הענק, שדבר קיומו הותר לפרסום ביום שלישי, החל ביום ראשון והסתיים ביום חמישי. במסגרת התרגיל הרב-שנתי, השתתפו כלי טיס מטייסות הקרב, המסוקים והתובלה, מערך ההגנה האווירית ומערך הבקרה. תרגיל הענק שם השנה דגש על הזירה הצפונית, במסגרתו מדמה חיל האוויר תמרון בין-זרועי, שנועד לשפר את שיתוף הפעולה עם צבא היבשה בשלל זירות המותקפות ביו-זמנית.

בשונה מכל תרגיל צבאי, בתרגיל זה הדגישו בצה"ל כי הם עורכים תחקיר עוד במהלך התרגיל: "פעמיים ביום אנחנו מתכנסים במטה המבצעי, וכולם ביחד מפיקים לקח ולומדים מה נעשה יותר טוב כדי להשתפר. זה מנגנון שקיים גם בזמן לחימה וכמובן שבסיום התרגיל נערוך תחקיר מעמיק לכולו, ולדברים שבהם נרצה להשתפר".

לראשונה מאז נכנס לחיל האוויר, מטוסי ה-F-35 ("אדיר") השתתפו בתרגיל. "הוא נותן מענה ומשפר את היכולת של חיל האוויר וכמובן תורם ללחימה הרב-זירתית. בדיוק לדברים האלה קיים המטוס הזה - מטוס הקרב המתקדם ביותר", אמר בכיר בחיל האוויר שהסביר כי "הערך המוסף של האדיר הוא לקטלניות ורב-ממדיות". הבכיר הוסיף כי יכולותיו הפנומנליות של המטוס "מאפשרים לפגוע בקבועי זמן קצרים. יודע לפעול במספר ממדים ומרחקים. לא היה לנו את היכולות האלה לפני זה".

תגיות:צה"לתרגיל צבאימגלן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה