כתבות מגזין

ממשיך ללכת על הראש של הדתיים: ראש עיריית רמת גן מנסח את חוקי הסטאטוס קוו מחדש

המחאה הגדולה נגד ראש עיריית רמת גן הובילה אותו למפגש עם עיתונאיים דתיים וחרדים, במטרה להוריד את הלהבות בעקבות התנהלותו בנושאי אופייה הדתי-מסורתי של העיר. אלא שדבריו רצופים חוסר עקביות, ומה שנאמר לעיתונאים הדתיים, נשמע אחרת לגמרי כשהבמה היא כללית

(צילום: יוני קמפינסקי)(צילום: יוני קמפינסקי)
אא

"גם לפני הבחירות אמרנו שנשנה חלקים בצביונה של העיר. את השאטלים בשבתות כל המועמדים הבטיחו עוד לפני הבחירות. כך גם לגבי החנויות. תמיד אמרתי שאני בעד המודל של גבעתיים", כך טען כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, במסגרת במפגש מיוחד שיזם עם עיתונאים דתיים וחרדים, במטרה לנסות להוריד את גובה הלהבות שיצרו מהלכיו האחרונים בנושאי דת בעיר.

במשך למעלה משעה וחצי השיב שאמה הכהן על שאלותיהם של העיתונאים השונים, כולל של כותב שורות אלה, שעסקו בסוגיות הרבות שמדירות שינה מעיניהם של התושבים הדתיים והמסורתיים בעיר. בפתיחת דבריו לא שכח לשלוח איום מרומז לציבור הדתי בעיר, על אף טענתו שברצונו להוריד את הלהבות, במידה וזה ימשיך במתקפות עליו. "האנשים בעיר בוערים. הם בטוחים שיש פה למישהו מסע צלב נגד היהדות בעיר, זה נראה מטורף הרמות שאליהן זה הגיע. מי שהכי עלולים להיפגע מזה הם הדתיים, שלא יהיו כאן טעויות. כי אם ייקחו את ספר התקציב של העיר אוי ואבוי לאן נגיע בכל הקשור לדתיים. כי בהרבה דברים הציבור הדתי, שהוא המיעוט פה, מקבל יותר מאי פעם. ראשי המוסדות הדתיים בעיר אומרים שמעולם לא הייתה להם עדנה כזאת בעיר", אמר.

 

לא מתכנן לבטל את השאטלים במימון ציבורי בשבת

אלא ששאמה הכהן מודע לכך שדתיים רבים עוזבים את העיר, או חושבים על כך. "זה נושא שמאוד מטריד אותי. מצד אחד אני רוצה לייצר מדרגה שתפריד בין רמת גן לבני ברק, אבל מצד שני אני לא רוצה לאבד את הציבור הדתי בעיר".

איך אפשר לצפות מהציבור הדתי שיישאר בעיר, אם פוגעים בצביונה היהודי?

"תהליך העזיבה לא התחיל היום, הוא נמשך כבר שנים", מבהיר שאמה הכהן, "ומה שיחזיר אותם לעיר זה השירותים והפעילויות הרבות לדתיים שאנחנו נעשה בשנים הקרובות. אנחנו נעלה את רמת ההשקעה בציבור הדתי לגבוהה ביותר מבין ערי פורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות בישראל. א"מ). כשאנשים יראו את זה, הם יבואו. מעולם לא הייתה כאן עדנה לציבור הדתי, למעט בנושא המרחב הציבורי".

אבל המרחב הציבורי הוא בדיוק מה שמפריע לדתיים. פחות מעניין אותם תקציבים למקוואות, והרבה יותר מעניין אותם שהעיר תהיה בעלת צביון יהודי במרחב הציבורי. לא עיר שיש בה מסחר בשבת, תחבורה ציבורית בשבת במימון העירייה וכו'

"אני מבין שהאופי של העיר משפיע על הציבור הדתי. האופי היהודי של העיר, שבעיניי נבחן על ידי האדם הסביר, לא ישתנה. גם האדם הדתי, מי שלא קיצוני, לא ירגיש שום שינוי. אם לא היינו פועלים בשקיפות, אלא עושים דברים מתחת לרדאר, כמו שהיה עד היום, הם גם לא היו יודעים שהעיר מפעילה קווים בשבת".

כשנשאל שאמה הכהן מדוע בכלל צריך תחבורה ציבורית בשבת בעיר, ענה כי ברמת גן יש ביקוש רב לנושא. "עלה הצורך לייצר תחבורה ציבורית בשבת לתל אביב. צעירים חילוניים רוצים לצאת בשבת לבלות בתל אביב ובחוף הים, ולאנשים אין כסף כדי לקחת מוניות, או שאין להם רכב או רישיון ואי אפשר להשאיר אותם ללא מענה. זה ייצור פיצוץ בין התושבים שרק יעשה נזק לכולם, לכן יצרנו שאטלים במימון העירייה, וזה משהו שכל המועמדים בבחירות, כולל המועמד הדתי, הבטיחו שיעשו".

אבל יש כבר פתרון, מוניות השירות. מפתח תקווה יש כל השבת מוניות שירות לתל אביב שעוברות דרך רמת גן ונותנות בדיוק את המענה הזה, והן חלק מהסטאטוס קוו. למה צריך תחבורה ציבורית במימון העירייה, שמפרה את הסטאטוס קוו?

"הקווים האלה לא מספיקים. יש מוניות מפתח תקווה שעוברות רק בציר ז'בוטינסקי ולא עוברות דרך שאר הצירים ויש כאלה מגבעתיים שעוברות על ציר בן גוריון. אבל אנחנו צריכים מענה לתושבי העיר, צריך מוניות שירות כאלה אצלנו שיעברו בצירים המרכזיים. הלוואי ושר התחבורה יאפשר להפעיל מוניות שירות בעיר ואז לא אצטרך לממן מכספי הציבור את השאטלים בשבת".

(צילום: יוני קמפינסקי)(צילום: יוני קמפינסקי)

 

מתנצל על הפרסום, לא על האירוע עצמו

למרות התשובות של שאמה הכהן, שלפיהן הסיבה שהוא מפעיל את השאטלים היא מכיוון שמוניות השירות לא נותנות מענה שלם לצרכי העיר, אלא משרתות בעיקר ערים אחרות, במציאות נראה שגם השאטלים שלו לא עונים על הצורך שבגללו הם נולדו. "ישבנו ותכננו את הקווים האלה שעות על גבי שעות, ובכל מקום שהיה חשש שזה יפגע בדתיים וייכנס לשכונות הוצאתי את הקו החוצה. אמרו לי שאני מעקר את כל המהות של הקו ומי שבעיקר ישתמשו בו הם אנשי גבעתיים. אבל אמרתי שזה או זה או כלום", אמר לעיתונאים בחדר. אלא שהתשובה הזו רק חידדה את השאלה מדוע להפעיל קווים אלה בכלל על חשבון הקופה הציבורית של רמת גן בשבת, שמי שישתמשו בהם בעיקר הם תושבי גבעתיים. שאלה זו נותרה ללא מענה.

כשנשאל מה יעשה אם יתברר שאין לקווים אלה ביקוש, הודיע שלא יהסס לסגור אותם. "הלוואי ולא יהיה ביקוש ונצטרך לסגור אותם. בשביל מה אני צריך את זה? למה אני צריך לבוא בכל שבת לאמא שלי ושהיא תשאל אותי למה אני עושה את כל מה שאני עושה? למה אני צריך את זה? זה עושה לי משהו טוב? הרי אני הייתי בפופולאריות שיא בעיר לפני הכל, ואיבדתי הרבה תמיכה בגלל המהלכים שלי. אני עושה כל מה שאפשר כדי לצמצם את הפגיעה בדתיים. כל מה שאפשר לעשות כדי להפחית את העימות אני אעשה, גם אם הוא יעלה יותר כסף".

המנטרה הזאת ששאמה הכהן מציג, על פיה הוא עושה ככל הניתן כדי לא לפגוע בדתיים, ומצמצם את הפגיעה למינימום האפשרי, חוזרת שוב ושוב בשיחה אתו, בכל נושא שעולה. הוא אף מדגיש יותר מפעם אחת את עובדת היותו אדם מסורתי, והוא אף מבטיח שהוא יחזיר עיר מסורתית הרבה יותר ממה שהוא קיבל. המודל המסורתי עליו הוא מדבר אינו ברור במיוחד, לאור דבריו שהמודל בו הוא מאמין הוא מודל גבעתיים, הרחוק מלהיות מסורתי, והעובדה שמאז כניסתו לתפקיד התקיימו מספר אירועים שמצביעים בדיוק אחרת מכך.

מעל כולם נמצא אירוע השפים הספרדים שנערך לפני כארבעה חודשים. באירוע, בו הגיעו ארבעה שפים בעלי שם מספרד, הוגשו מאכלי ים כדוגמת תמנונים, שרימפסים ועוד.  שאמה הכהן הזמין את הציבור הרחב להשתתף באירוע, שהתקיים בין היתר בשבת במתחם עירוני, כאשר הפרסום היה תחת הלוגו של העיר, ועם תמונה של מאכלי ים. "הפרסום הזה היה טעות", מודה ראש העיר. "זה לא היה צריך לקרות, ואני מתנצל על כך. אמרתי את זה גם בישיבת מועצת העיר. זה לא נעשה בידיעתי אלא על ידי היח"צ של מתחם הבורסה. ברגע שראיתי את זה הבהרתי להם שזה לא מקובל עליי. עד כמה שידוע לי אותה יחצ"נית כבר לא עובדת שם בגלל האירוע הזה".

אתה מתנצל על הפרסום, אבל לא על האירוע עצמו שללא ספק פגע ברגשות הדתיים בעיר

"יהיו עוד אירועים כאלה. זה לא אירוע עירוני, אלא אירוע פרטי. אני התנצלתי על הפרסום שאכן היה טעות. אני לא שם. אני לא אוכל שרצים ודברים כאלה. ביום מן הימים, כשאעלה למעלה, בין זכויותיי, יש לי גם הרבה עוונות. אבל בין זכויותיי יהיו לא מעט חברים שלי שבגללי הפסיקו לאכול חזיר, כולל הבן שלי. כשהיינו בפריז ראיתי אותו אוכל חזיר פעם אחת ואמרתי לו: 'זה או החזיר או הבית'. אצלי אין כזה דבר. אבל אני לא אמנע ממי שרוצה לאכול לא כשר לאכול לא כשר".

אף אחד לא אומר לך להיכנס לצלחת של אנשים, אבל יש הבדל בין זה לבין תמיכה ציבורית של ראש העיר באירוע כזה

"זה אירוע פרטי. לא ציבורי. גם פה למטה יש חנות בשם 'מעדני מניה', שמוכרת חזיר. אני לא אוהב את זה. בכל פעם שאני עובר ליד המקום נצבט לי הלב, אבל מה אפשר לעשות?"

אלא שהחוק בישראל אוסר על מכירת חזיר, ואף נותן לראש העיר את הסמכות לקנוס את המקומות המפירים זאת. גם על העובדה שיש ברשותו של שאמה הכהן כלים להתמודד עם מכירת חזיר בעיר בתנאי שירצה בכך, לא ניתן מענה.

(צילום: יוני קמפינסקי)(צילום: יוני קמפינסקי)

 

למה מנהל המחלקה לתרבות יהודית פחד לומר את האמת לוועדה?

הסיפור השני שהעסיק רבות את התקשורת המקומית והארצית הוא בימת יום העצמאות המותאמת לקהל הדתי בעיר. כאשר בזמן הופעתו של הזמר נתן גושן, הוזמנה נערה לשיר איתו. אלא שאז התערב מנהל המחלקה לתרבות יהודית בעיר, לחש על אוזנו של גושן שזאת במה לדתיים, ולכן הנערה לא יכולה לשיר. גושן מיד התנצל ואמר שחלה טעות ורק לו מותר לשיר על הבמה, ובמקום זאת הוא יקדיש את השיר לנערה.

בעקבות האירוע הודח מנהל המחלקה מתפקידו והועבר לתפקיד אחר. בתחילה אותו מנהל פוטר לחלוטין מעבודתו, אלא שהאירוע יצר כעס גדול בקרב תושבי העיר, הוביל להד תקשורתי נרחב, ולבסוף הוחלט להעביר אותו לתפקיד חלופי. שאמה הכהן אף שיחרר כמה וכמה הודעות בהן נאמר שבעירו לא תהיה הדרת נשים והוא לא ייתן שילבינו פני אדם ברבים, כמו שקרה לנערה. אלא שבעדותה של הנערה, שכלל לא רצתה להעיד, היא אמרה שכלל לא נעלבה מהאירוע, אלא היא דווקא התרגשה מהמחווה של גושן. בעדות, אותה הנערה לא רצתה למסור ורק לאחר לחץ כבד מטעם העירייה הופיעה בפני הוועדה, היא אף אמרה שהיא מבינה שיש קהל דתי באירוע שמיועד לו, ואין לה שום בעיה שמכבדים את רגשות הציבור הדתי. אלא ששאמה הכהן החליט שלמרות שכל המשתתפים באירוע הבינו וקיבלו את המעשה, האירוע חורג מנהלי העיר. לאחרונה אף אמר שמעתה כל אירוע בעיר, כולל זה המיועד לדתיים יצטרך לעבור אישור של סמנכ"לי העירייה. כמו כן, בפרסומים השונים נאמר שכל אירוע שכזה יחויב בנציגות נשית על הבמה.

מספר שאלות בנוגע לבימת יום העצמאות נותרו פתוחות, כאשר במקרה הטוב זכו לתשובות מתחמקות, ובמקרה הפחות טוב לא זכו לתשובה כלל. הראשונה, שנשאלה על ידי הכתבים המקומיים, כיצד ייראו מעתה והלאה האירועים הדתיים בעיר. השאלה השנייה, והמהותית יותר, מה הייתה תגובתו אם הקהל הדתי היה עוזב את הבמה, בעקבות הופעת האישה. על הדרת הדתיים מאירועים ציבוריים, נמנע שאמה הכהן מלהתבטא.

בכל הקשור להדחתו של מנהל המחלקה, שאמה הכהן מציג גרסה אחרת שמאירה את עילת ההדחה באור אחר לחלוטין. "מנהל המחלקה לא הודח בגלל שיקול הדעת המוטעה שלו באירוע (מניעת הנערה מלשיר. א"מ). הוא הודח בגלל ששיקר לוועדת הבדיקה וכמעט הוביל לכך שהעירייה תחתום על תצהיר שקרי בנושא. זה משהו שאי אפשר לעבור עליו בשתיקה. בתצהיר העיד מנהל המחלקה שהסיבה שנמנעה הנערה מלשיר היא טכנית. הוא טען שבמשך דקות ארוכות לא הצליחו לכוון את הטון הנכון עבור הנערה ולמעשה כל האירוע התעכב. לטענתו, גושן הוא זמר יקר, ולא יכול לבזבז זמן סתם, ולכן הוחלט שהיא לא תשיר. אלא שזה לא היה נכון, כפי שניתן לראות מהסרטון. "אם היינו חותמים על התצהיר שלו ואז היה יוצא הסרטון היינו שוברים את אמון הציבור בעירייה. גם ככה בעשר השנים האחרונות האמון בעירייה נשחק עד דק, ולא יכולנו להרשות שזה יקרה. הוא אגב לא היחיד שהועבר מתפקידו על בעיות אמינות כאלה. רק שכאן הוא קיבל אישור מאחד מהרבנים המרכזיים בעיר לשקר", הסביר שאמה הכהן.

על פניו נראה שההסבר של שאמה הכהן אכן נכון. אלא שהעליהום הציבורי, כולל מדברים שנאמרו על ידי ראש העיר עצמו על כך שהוא לא ייתן יד להדרת נשים, מעלים שאלות לסיבה מדוע לא סיפר מנהל המחלקה את הסיפור המלא. כתבת אתר 'כיפה', מירב כהן, אף שאלה את ראש העיר איך הפרשה הגיעה למצב בו מנהל המחלקה חשש להעיד אמת. בתשובה ענה שאמה הכהן כי "את זה צריך לשאול אותו ישירות. הוועדה לא התנהלה באווירה קשה, אלא חברית. לא היה שום סיבה שיחשוש להעיד אמת".

אלא שהדחה מהתפקיד מעלה סימני שאלה רבים, לאור העובדה שעוד לפני אותו אירוע יצא מכרז בעיר לתפקיד מנהל המחלקה, כך שעושה רושם שבכל מקרה התכוונו להחליפו, ובימת יום העצמאות שימשה כתירוץ לנושא.

(צילום: יוני קמפינסקי)(צילום: יוני קמפינסקי)

 

 "אולי אחזור לפוליטיקה הארצית"

סוגיה נוספת שהטרידה את תושבי העיר היא אירועי הגאווה שהתקיימו לראשונה בעיר. בין היתר הם כללו הצבת ספסלים בצבעי דגל הגאווה, תליית דגלים ברחבי העיר, כולל דגל גדול מול בית הכנסת הגדול בעיר ואירוע מרכזי. בנוסף, עלו טענות שגם שערים של בתי ספר, כולל אלה הדתיים, נצבעו בצבעי הדגל. את הטענה הזאת מכחיש שאמה הכהן. "הסיפור המדובר הוא לגבי בית ספר 'מורשת משה' בעיר. זהו בית ספר דתי, שהתלמידים ביקשו מהמנהלת שהשער לא יהיה אפור ומשעמם, אלא צבעוני. זאת דרישה שהגיע מתוך בית הספר, והשער לא נצבע כלל בצבעי דגל הגאווה".

בסופו של יום, התחושה בקרב הציבור הדתי בעיר היא של הפרות מתמשכות של הסכמי הסטאטוס קוו בעיר

"אני לא מפר את הסטאטוס קוו בעיר, אבל צריך להבין שסטאטוס קוו זה משהו שנתון לפרשנות. יש רחובות בעיר שהיו סגורים בשבת והם נותרו סגורים. אבל ברחוב בן גוריון נוסעים 4,100 רכבים מדי שבת, אז מה הבעיה שיהיו עוד 10 (אוטובוסים במימון ציבורי. א"מ)?"

הסכמי הסטאטוס קוו לא נתונים לפרשנות. הם מאוד ברורים ומגדירים שמה שהיה פתוח עד תאריך מסוים יישאר פתוח וכל שינוי יזדקק להסכמה כוללת של אנשי העיר. זה לא מה שקורה ברמת גן

"האמת היא שלא אמרנו, ולו לרגע אחד, שלא נשנה את הסטאטוס קוו. אין סעיף כזה בהסכמים הקואליציוניים, ולא הייתי מוכן שייכנס כזה, וש"ס גם לא דרשו את זה. אמרנו את זה גם לפני בחירות, והבוחרים ידעו זאת מראש".

שאמה הכהן אינו לבד במהלכים שמפרים את הסטאטוס קוו. הוא מצטרף לשורה של ראשי ערים שהחליטו לצאת למאבקים של הציבורים הדתיים בערים השונות, כשהבולט מכולם הוא ראש עיריית טבריה רון קובי, שצפוי לעמוד בקרוב בפני הדחה מתפקידו. קובי הודיע לאחרונה כי הוא יתמודד בבחירות הקרובות לכנסת, במטרה להפוך לשר הפנים הבא. טענות דומות עולות בתקופה האחרונה נגד שאמה הכהן.

יש טענות שכמו שרון קובי עושה סיבוב על אנשי טבריה בשביל להיכנס לכנסת, כך גם אתה עושה לרמת גן. זאת באמת התכנית?

"מה פתאום. אני נולדתי כאן וגדלתי כאן. רמת גן היא העיר שלי. לא הגעתי מבחוץ. אני כאן לחמש או לעשר שנים, תלוי ברצון הבוחר. אחר כך אולי אחזור לפוליטיקה הארצית, אבל זה יהיה רק בשביל להתמודד על ראשות הממשלה או על תפקיד אחד משלושת השרים הבכירים. פוליטית, הדבר האחרון שכדאי לאדם שרוצה את התפקידים האלה זה להסתכסך עם הציבורים הדתיים".

אין ספק ששאמה הכהן עושה מאמצים רבים לשכנע את הציבור הדתי בעיר שאין ממה לפחד ממנו, אלא שאת מה שהוא אומר לדתיים, הוא לא אומר לחילונים. בשורה ארוכה של רעיונות בשבועות האחרונים תיאר בפרוטרוט את שינוייו הרבים שמדירים את הציבור הדתי מהמרחב הציבורי בעיר. השיא הגיע בראיון שנתן לחדשות 13 ושודר במוצאי שבת האחרון בו הוא מגדיר את מעבר המגורים של תושבים חרדים בעיר כ"איום אסטרטגי עליה". כל זה לא מפריע לו לרצות שהציבור הדתי יחזור לעיר, אחרי שהוא עוזב אותה יותר ויותר. אלא שמדיניות ההדרה שהוא מיישם, מרחיקה את הדתיים עוד יותר מרמת גן.

תגיות:רמת גןכרמל שאמה הכהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה