חדשות בעולם

רוחאני: דרושה פעולה בינלאומית נגד "התוקפנות" של ארצות הברית

נשיא איראן, חסן רוחאני, האשים את ארצות הברית בבריונות ובטרור כלכלי ואמר כי חדירת המל"ט האמריקני לשטחה האווירי של ארצו מהווה "התחלה של מתחים חדשים באזור". בכיר במשמרות המהפכה האיראניים הזהיר את ארצות הברית כי עליה "לפעול באחריות ולהימנע מהתנהגות שגויה באזור", על מנת למנוע פגיעה בחייליה

רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
אא

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (ראשון) כי חדירת המל"ט האמריקני לשטחה האווירי של איראן מהווה "התחלה של מתחים חדשים באזור". כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א.

בפגישה עם נשיאת האיגוד הבין-פרלמנטרי (IPS), גבריאלה קואבס בארון, האשים רוחאני את ארצות הברית בבריונות ובמדיניות חד-צדדית ומתערבת, שלדבריו גורמות לערעור היציבות האזורית. הנשיא האיראני הוסיף כי הממשל האמריקני נוקט ב"טרור כלכלי", וקרא לקהילה הבינלאומית להגיב בצורה הולמת על "הגישה התוקפנית" של ארצות הברית.

מוקדם יותר היום, הזהיר מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראניים את ארצות הברית שלא לעשות טעויות שיסכנו את חיי חייליה המשרתים באזור. הגנרל גולאם עלי רשיד, מפקד בסיס ההגנה האווירית ח'אתם אל-אנביא, אמר בנאום בטהראן כי "על הממשל האמריקני לפעול באחריות ולהימנע מהתנהגות שגויה באזור". הוא הבהיר כי ארצו אינה מעוניינת במלחמה, אבל "במידה ויפרוץ עימות באזור, אף מדינה לא תוכל לשלוט בהיקפו. נגן בעוצמה על האינטרסים של האומה האיראנית נגד כל סוג של איום ותוקפנות". הבכיר האיראני הוסיף: "או שכל האזור ינוע למסלול של יציבות או שהוא יהיה מעורב באי יציבות ובמלחמה, בשל מדיניותה המתערבת של ארצות הברית והפרובוקציות של מדינות ידועות. מילים בלבד אין בהן די כדי למנוע מלחמה, יש צורך בנחישות ובהתנהגות נאותה".

הפרלמנט האיראני הביע היום תמיכה מלאה ביירוט המל"ט האמריקני. בהצהרה של חברי המג'לס, שהוקראה בישיבה פתוחה, נאמר כי "הפלת המל"ט שברה את המשוואה בלוחמה הפסיכולוגית של ארצות הברית נגד איראן. אף כלי טיס תוקפני לא יוכל להיכנס לשמיים של איראן". חברי הפרלמנט קראו לארצות הברית ובעלות בריתה "שלא לחזור על שגיאותיהן מהעבר, ולהכיר בכוחה של איראן".

בתוך כך, ראש המועצה האסטרטגית ליחסי חוץ באיראן, כמאל חראזי, אמר היום כי ארצו "רצינית" בכוונתה להמשיך בהפחתת המחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין, וזאת במידה ומדינות אירופה לא ינקטו בצעדים פרקטיים הנחוצים כדי להגן עליה מפני הסנקציות האמריקניות.

"שלוש המדינות האירופיות החתומות על ההסכם לא אימצו אף צעד רציני כדי להציל אותו", אמר חראזי בתום פגישתו בטהראן עם סגן שר החוץ של בריטניה, אנדרו מוריסון. "לאחר פקיעת האולטימטום של 60 יום, יינקטו צעדים נוספים".

 

טראמפ: לא רוצה במלחמה עם איראן

כזכור, ביום חמישי האחרון יירטו משמרות המהפכה האיראניים מל"ט של צבא ארצות. בניגוד לטענה האיראנית כי המל"ט חדר לשטחה האווירי, בארצות הברית טענו כי המל"ט פעל במרחב האווירי הבינלאומי, מעל מיצרי הורמוז, וכי הוא יורט במרחק של 34 ק"מ מגבול איראן. מתקפת תגמול אמריקנית נגד יעדים צבאיים איראניים עמדה לצאת לדרך, אך הנשיא דונלד טראמפ, עצר אותה ברגע האחרון. בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC הסביר הנשיא האמריקני כי לא אישר את תוכנית התקיפה, לאחר שנאמר לו כי צפויים כ- 150 הרוגים איראניים. "לא אהבתי את זה, לא חשבתי שזה מידתי", אמר.

טראמפ הדגיש כי אינו רוצה במלחמה עם איראן, אך במידה והיא תפרוץ – "זו תהיה השמדה שטרם ראיתם. אבל אני לא רוצה לעשות זאת". הוא הוסיף כי אינו מציג תנאים מוקדמים לשיחות עם טהראן: "אתם לא יכולים להחזיק בנשק גרעיני, ואם אתם רוצים לדבר על כך – טוב. אחרת, אתם יכולים לחיות בכלכלה מרוסקת עוד הרבה זמן".

ה"וושינגטון פוסט" דיווח הלילה כי טראמפ אישר לפנטגון להוציא לפועל מתקפת סייבר נגד איראן שתוכננה במשך זמן רב – שבועות, וייתכן אף חודשים. על פי הידיעה, המתקפה – שבוצעה על ידי מפקדת הסייבר של ארצות הברית – פגעה במערכות ממוחשבות השולטות על שיגור הטילים באיראן. הבקשה לביצוע מתקפת הסייבר הועברה לטראמפ לפני כשבוע וחצי, לאחר הפגיעה במכליות הנפט במפרץ עומאן, שבארצות הברית טוענים כי איראן היא האחראית לה.

ארצות הברית צפויה מחר להטיל סנקציות כלכליות נוספות על איראן. טראמפ, שהודיע על כך הלילה בחשבון הטוויטר שלו, כתב: "אני מצפה ליום בו הסנקציות יוסרו, והאיראנים יהפכו שוב לאומה יצרנית ומשגשגת – מוטב מוקדם מאשר מאוחר".

תגיות:איראןדונלד טראמפחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה