חדשות בעולם

דיווח בארצות הברית: טראמפ אישר לתקוף באיראן – וחזר בו

ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי מטוסי קרב וספינות מלחמה של צבא ארצות הברית היו כבר בעמדות לקראת תקיפה של יעדים צבאיים באיראן, אך הנשיא טראמפ הורה ברגע האחרון על ביטול הפעולה. ברשת ABC דיווחו כי החלטתו של טראמפ התקבלה בניגוד לדעתם של מזכיר המדינה והיועץ לביטחון לאומי

הבית הלבן (צילום: שאטרסטוק)הבית הלבן (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הורה לתקוף יעדים צבאיים באיראן בתגובה להפלת המל"ט האמריקני, אבל ביטל את התקיפה ברגע האחרון. כך דיווח הבוקר (שישי) ה"ניו יורק טיימס". לדברי פקידי ממשל בכירים, התקיפה הייתה אמורה לכלול סדרה של מטרות, ביניהן סוללות נ"מ ומתקני רדאר, ונועדה להתבצע לפנות בוקר כדי להקטין את הסיכון לפגיעה בחיי אדם. על פי הידיעה, מטוסי הקרב וספינות הצי היו כבר בעמדות לקראת התקיפה, אך אז הגיעה מוושינגטון הוראת הביטול.

בשלב זה לא ברור האם מדובר בביטול מוחלט של הפעולה הצבאית. ברשת ABC דיווחו כי החלטתו של טראמפ לסגת מהפעולה התקבלה בניגוד לדעתם של מזכיר המדינה מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון. מקורות בממשל מסרו כי תוכנית התקיפה הייתה עלולה להביא למאות נפגעים בקרב אזרחים איראנים, והייתה גורמת להסלמה מהירה במשבר.

כזכור, אתמול לפנות בוקר יירטה איראן מל"ט אמריקני שלטענתה חדר למרחב האווירי שלה. בארצות הברית טענו כי המל"ט פעל במרחב האווירי הבינלאומי, מעל מיצרי הורמוז, וכי הוא יורט במרחק של 34 ק"מ מגבול איראן. הפנטגון פרסם סרטון וידיאו המתעד את יירוט המל"ט, ובו ניתן לראות את העשן שנוצר לאחר הפגיעה. בהמשך פורסמה תמונה, בה הוצג מיקומו של המל"ט בעת שיורט, על מנת להוכיח את הטענה האמריקנית כי הוא לא חדר לשטח איראן. צבא איראן מצדו פרסם תיעוד של שיגור טיל הנ"מ שיירט את המל"ט. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, העלה לחשבון הטוויטר שלו תמונות המוכיחות, לדבריו, כי המל"ט הפר את ריבונותה של איראן. הוא ציין כי חלקים של המל"ט אותרו במים הטריטוריאליים האיראניים.

בשיחה אמש עם כלי התקשורת בבית הלבן, אמר טראמפ כי הוא מתקשה להאמין שהיירוט בוצע במתכוון, וכי ייתכן שמדובר בטעות של "מישהו קל דעת וטיפש". מוקדם יותר הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "איראן עשתה טעות גדולה מאוד". בטהראן, לעומת זאת, הבהירו כי מדובר ב"מסר ברור" שנועד להבהיר כי הרפובליקה האסלאמית תגיב בהחלטיות על כל מתקפה נגד שטחה.

פוליטיקאים בכירים בקונגרס, שהוזמנו לתדרוך מיוחד בחדר המצב של הבית הלבן, הביעו בסיומו דאגה מפני היגררות למלחמה מול איראן. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי (המפלגה הדמוקרטית) אמרה כי מדובר ב"מצב מסוכן" והזהירה כי ארצות הברית אינה יכולה לנהוג בפזיזות. "עלינו להיות חזקים ואסטרטגיים באופן בו אנו מגינים על האינטרסים שלנו", אמרה פלוסי לכתבים. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, אמר: "הנשיא אולי אינו מתכוון לצאת למלחמה, אבל אנו מודאגים כי הוא והממשל עלולים למעוד לתוכה. הבהרנו בחדר המצב כי העמדה הדמוקרטית היא שיש לקבל אישור של הקונגרס לכל עימות עם איראן". גם באגף הרפובליקני של בית הנבחרים קראו ל"תגובה מדודה" על יירוט המל"ט.

בתוך כך, בעקבות הפלת המל"ט הורתה רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית לחברות התעופה האמריקניות שלא לטוס בשטח השייך למרחב האווירי של איראן, באזור של מיצרי הורמוז ומפרץ עומאן. בהודעת הרשות צוין כי "בעת היירוט, היו מטוסים אזרחיים רבים באזור". ההודעה של רשות התעופה הפדרלית באה מספר שעות לאחר שחברת התעופה האמריקנית "יונייטד אירליינס" הודיעה כי היא משעה את הטיסות בקו שבין נמל התעופה ניוארק שבניו ג'רסי למומבאי שבהודו.

תגיות:איראןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה