חדשות בארץ

לאחר הכישלון בבחירות: במפלגות הערביות סוכם על ריצה משותפת

לנוכח כישלון בבחירות האחרונות, בהן הענישה החברה הערבית את נציגיה על שהתפלגו והלכו בנפרד, במפלגות הערביות מודיעים על איחוד שורות וחתירה להישג התקדימי שהביאו ב-2015 עם 15 מנדטים

רשימת חד"ש-תע"ל בראשות עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)רשימת חד"ש-תע"ל בראשות עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נציגי ארבע המפלגות הערביות - בל"ד, רע"ם, תע"ל ו-חד"ש - הודיעו היום (חמישי) על ריצה משותפת בבחירות הבאות. יחד עם ההצהרה העקרונית, סדר הרשימה לא סוכם, בדגש על מקומות 11 עד 14. עם זאת הוחלט כי מי שיעמוד בראש הרשימה הוא איימן עודה, שמשמש כיום כיו"ר חד"ש. לדברי מזכ"ל חד"ש, מנסור דהאמשה, ההודעה הסופית על כך תצא ב-30 ביוני.

"מתחייבים באופן מוחלט על ריצה ברשימה המשותפת, ולהתחיל לנסח את המצע הפוליטי והתוכנית האסטרטגית והניהולית שלה", נמסר מנציגי המפלגות הערביות. עודה בירך על המהלך, ואמר כי "כוחנו באחדותנו. יש לנו עבר משותף, חזון משותף ומהיום גם רשימה משותפת. נלחם למען הזכויות של החברה הערבית בישראל, שלום, ודמוקרטיה לכל אזרחי ישראל".

נזכיר כי מאז 1988, אז רצה לראשונה מפלגה ערבית-ישראלית, רעיון האיחוד בקרב מפלגות אלה יצא לדרך רק ב-2014, זאת בעקבות העלאת אחוז החסימה. איחוד המפלגות הגדיל את כוחם ובבחירות 2015 זכתה הרשימה המשותפת, שגם אז עמד בראשה עודה, למספר חסר תקדים של 13 מנדטים. אלא, שלאור חילוקי הדעות והסכסוכים הפנימיים בתוך הרשימה, נאלצה הסיעה להתפרק בפברואר האחרון, עובדה שגרמה לדילול כוחם. בבחירות האחרונות רצו הערבים בשתי רשימות שונות: חד"ש-תע"ל בראשות עודה שזכתה ב-6 מנדטים, ורע"ם-בל"ד בראשות מנסור עבאס שזכתה ב-4 מנדטים.

לפי דיווח ב'הארץ', כבר בשבוע שעבר סוכם כי הייצוג ברשימה המשותפת יהיה על בסיס תוצאות הבחירות האחרונות, בהן נחתך כוחן של שתי המפלגות, חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד.

בעקבות קריאות הנשמעות בחברה הערבית, ועדת פיוס שהוקמה בבחירות 2015, ואשר נציגי המפלגות הערביות חפצים בהעברת ההחלטה הסופית אליה, תבחן האם להציב במקום ה-15 מועמד חיצוני שאינו מזוהה עם אף אחת מהמפלגות. יחד עם זאת, חלק מהנציגים הדומיננטיים של המפלגות, מטילים ספק בלגיטימיות של הוועדה, כאשר נטען כי הרכב הוועדה כולל שורה של פעילים חברתיים או נציגים של הוועד הארצי של ראשי הרשויות הערביות.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, בירכה על ההחלטה ואמרה כי היא מקווה "שיהיה בכך להעלות את שיעור ההצבעה. מרצ מחויבת לשותפות פוליטית יהודית-ערבית שבה התחלנו בבחירות האחרונות. זה הדבר האחד שנמצא לגמרי במגרש של השמאל שיכול גם לתת תשובה ניצחת לגזענות ולפירוד, וגם להביא לניצחון השמאל בבחירות".

תגיות:ערביי ישראלהרשימה המשותפתבחירות 2019איימן עודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה