חדשות בארץ

ועידת השלום? נציגי הממשלה לא ישתתפו בוועידה בבחריין

בניסיון לשמור עליה חפה מפוליטיקה, גורם אמריקני בכיר הודיע כי הוועידה שאמורה להוביל לפתרון הסכסוך בין הישראלים לפלסטינים, לא תכלול נציגים מהממשלה בישראל. למרות שהודיעה על השתתפותה, שר החוץ של ירדן זלזל בחשיבות הוועידה ואמר כי "לא צריך להגזים בחשיבותה"

נתניהו וטראמפ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וטראמפ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

כדי להציג את האירוע כ"לא פוליטי", בבית הלבן החליטו שלא להזמין נציגים מממשלת ישראל לוועידת השלום בבחריין בשבוע הבא – כך אמר הערב (שני) גורם בכיר בממשל האמריקני. לדברי הבכיר, הרצון האמריקני להרחיק את האירוע מרעיונות פוליטיים, נובע מהרצון להתמקד בנושאים כלכליים ולמנוע מהוועידה הכלכלית "לשאת אופי פוליטי". במקום זאת אמר כי "אנחנו מזמינים אנשי עסקים ישראלים ואנשי עסקים פלסטיניים. אנחנו רוצים לשמור על האירוע א-פוליטי עד כמה שאפשר".

על רקע זה, ובניגוד לדיווחים בחודש שעבר כי שר האוצר משה כחלון צפוי לעמוד בראש המשלחת הישראלית לוועידה, ב'הארץ' דיווחו היום מפי גורמים בסביבת השר שמסרו כי כחלון לא ישתתף בוועידה בשבוע הבא.

בהמשך לאי הזמנת נציגים ישראלים לסדנה הכלכלית בבחריין, שאמורה להוות את יריית הפתיחה לתכנית השלום האמריקנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, גם ברשות הפלסטינית לא ישתתפו,  זאת לנוכח החרם על ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. עם זאת, לוועידה, שגם אמורה לסמל את שיתוף הפעולה של ישראל עם הפלסטינים ולשקם את הכלכלה הפלסטינית, צפויים להשתתף רק אנשי עסקים פרטיים, ביניהם מספר זעום של פלסטינים.

בתוך כך, שר החוץ הירדני, איימן ספדי, שארצו תשתתף בוועידה, הצהיר היום כי "לא צריך להגזים בחשיבות" של הוועידה הכלכלית. עדות לכך ניתן לראות מהודעתה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כי האיחוד ישלח "נציגים ברמה טכנית" לוועידה.

לאחר שבממשל האמריקני הכחישו את מידת ההשפעה בין כישלונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין עיתוי הפרסום של עסקת המאה, אתמול הודה ג'ייסון גרינבלט, שליח טראמפ לאזור, כי הממשל צפוי לפרסם את תכנית השלום שלו עד לאחר הבחירות "אולי ל-6 בנובמבר". גרינבלט הבהיר כי ההחלטה הסופית על כך תתקבל אחרי הוועידה הכלכלית בבחריין, שתערך בסוף החודש.

בדבריו של השליח האמריקני למזרח התיכון, שנאמרו במהלך הוועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט בניו יורק, הצהיר שליח ארה"ב למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כי הוא "תומך ברוח הדברים" של דייוויד פרידמן, השגריר האמריקני בירושלים, ובכך אישר את הדיווח כי הממשל האמריקני צפוי לאפשר לישראל לספח לפחות חלקים מיהודה ושומרון. לטענתו, "הסגנון של הפלסטינים הוא להסביר מה הם רוצים, ואם זה לא מגיע אז הם מודיעים שהם מתנגדים".

ההצהרה של גרינבלט נאמרה בעקבות בקשת המראיין להתייחסות לדברי שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, שרמז לאחרונה בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי הממשל האמריקני יאפשר סיפוח של כמה יישובים או של חלקים בגדה המערבית. "אני מציע להתמקד בדברים שפרידמן אמר ולא לפרשנות שנתנו לדבריו או לכותרות שחילצו מהם", אמר גרינבלט. "אתן לדבריו לעמוד בכוחות עצמם, ואני תומך בדברים".

במענה לשאלה האם הקמפיין של 2020 לבחירות לנשיאות ארצות הברית עשוי להוות השפעה על פרסום עסקת המאה, השיב כי "הנשיא טראמפ יכול לעשות הרבה דברים במקביל. אנחנו לא חושבים שמסע בחירות יעצור את ההישגים בדבר שאנחנו רוצים לקדם".

בדבריו, תקף גרינבלט בחריפות את סעיב עריקאת, האחראי על ניהול המשא ומתן הפלסטיני עם ישראל ב-20 השנים האחרונות, המכהן גם כמזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, כי הוא ואחרים "מעוותים את המסר שלנו. הם אומרים שמדובר בניסיון 'לקנות' את הפלסטינים. זה ממש לא נכון. אנחנו מבינים שאין שום חזון כלכלי שיוכל לעבוד בלי תכניות שלום, וכך גם להיפך. הם עובדים יד ביד. אנחנו מתחילים עם התוכנית הכלכלית אבל זה ממש לא יסתכם בכך".

תגיות:דונלד טראמפעסקת המאהבחריין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה