חדשות בעולם

"מסתיים הזמן להצלת הסכם הגרעין"

לאחר שהודיעה על צמצום נוסף של התחייבויותיה בהסכם הגרעין, נשיא איראן עולה למתקפה נוספת כנגד אירופה ומשגר איום מפורש לפיו "התמוטטות ההסכם היא לא האינטרס של האזור והעולם"

רוחאני (צילום: שאטרסטוק)רוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר ההודעה הבוקר (שני) של טהראן על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין, נשיא איראן, חסן רוחאני, שיגר איום למנהיגי אירופה. "לאירופה נותר זמן קצר כדי להציל את הסכם הגרעין", אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הרשמית בטהרן, והוסיף להזהיר כי "התמוטטות ההסכם היא לא האינטרס של האזור והעולם".

בעקבות ההודעה על נסיגה נרחבת מהסכם המעצמות שנחתם עם איראן ב-2015, ברוסיה, אחת המעצמות החתומות על ההסכם, סירבו לגנות את הצעד האיראני ומסרו כי "נכון לעכשיו אירן עומדת בכמות העשרת האורניום שהוסכמה על ידי הקהילה הבינלאומית". לפי דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, "אנחנו לא מודעים להצהרה שמרמזת על כך שאירן תפסיק לפעול כך".

כזכור, על רקע דבריו של מזכ"ל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי איראן מימשה את איומה ושבה להגביר את קצב העשרת האורניום שלה, הודיע דובר סוכנות הגרעין של איראן על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין. לדבריו, בתוך עשרה ימים תרחיב טהראן את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה בשיעור גדול יותר ממה שהתחייבה בהסכם הגרעין, זאת "בהתאם לצרכי המדינה". הדובר הבהיר כי לנוכח צמצום התחייבויותיהן, החריגה ממגבלת ייצור האורניום יכולה להיות החל מ-3.67% - המגבלה הנוכחית, ועד לרמה של 20% בכורים המקומיים.

בהודעתו, שנאמרה במסיבת עיתונאים מחוץ לכור המים הכבדים באראק, גם הדובר ניסה להפעיל לחץ על מדינות אירופה כשקרא להם להציל את הסכם הגרעין ולהגן על ארצו מפני הסנקציות האמריקניות. לדבריו, עליהן "לפעול ולא רק לדבר". הכור באראק, כך לדבריו, ישופץ בסיוע סין, והוסיף כי הוא מצפה ממדינות אירופה לסייע גם כן בשיפוץ הכור.

במסיבת עיתונאים שקיים בשבוע שעבר עם מקבילו הגרמני, הייקו מאס, אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי "נתניהו מאיים על איראן בהשמדה, לא ייתכן שמישהו יאיים על עמנו ללא תגובה".

לנוכח דבריו של הבכיר האיראני כי ארצו תעשיר אורניום רק עד לרמה של 20%, נציין כי כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר לא פחות מרמה של כ-90%. לצד זאת נבהיר כי לדעת מומחי גרעין, אף רמה של 20% לבדה עשויה לסמל חצי מהיעד.

גם בזירת הלוחמה שלה במפרץ הפרסי, טהראן לא מהססת לפעול. אתמול האשים מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו את איראן בתקיפת שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן בשבוע שעבר. מזכיר המדינה טען כי "לקהילת המודיעין יש נתונים רבים והמון ראיות. העולם יזכה לראות הרבה מזה". יחד עם הודעתו החד-משמעית, פומפאו נזהר מלהיגרר לעימות מול הממשל בטהראן והדגיש כי ארצות הברית אינה חפצה בעימות. "הנשיא טראמפ עשה כל שביכולתו כדי למנוע מלחמה. אנחנו לא רוצים מלחמה", אמר מזכיר המדינה בריאיון לרשת "פוקס".

עם זאת, פומפאו שב והבהיר את עמדת ארצות הברית כי תינקט אפס סובלנות כלפי פעולות שיביאו לנעילת הציר הימי למעבר סחורות. "ארה"ב תנקוט כל פעולה נדרשת, גם במישור הדיפלומטי, כדי לוודא זאת", אמר.

מזכיר המדינה סירב להתייחס לצעדים הבאים שאולי ינקוט הממשל אם וכאשר ההתפתחויות יוסיפו ויתרחבו. כך למשל, כאשר נשאל האם בעקבות המתקפה האחרונה במפרץ, המיוחסת לטהראן לא רק על ידי האמריקנים בלבד אלא גם לפי מדינות מערביות בולטות כדוגמת בריטניה,  ישגר הממשל עוד כוח ימי ויעבה את הציוד הכבד שכבר שוהה במקום, פומפאו רק השיב כי "אירן לא תשיג נשק גרעיני, זו המטרה. אתמול קיימתי מספר שיחות עם עמיתיי ברחבי העולם. אני בטוח שיהיו לנו שותפים שמבינים את האיום הזה".

תגיות:חסן רוחאניאיראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה