חדשות בעולם

משבר האקלים: בתוך יום, גרינלנד איבדה כשני מיליארד טונות של קרח

רק לשם השוואה: עם רק (!) מיליארד טונות ניתן למלא את המול שבפוטומק האמריקני בלא פחות מגובה של 680 מטרים. והכל בגלל משבר האקלים העולמי שעשוי להביא לתגובת שרשרת שתחריב את האי הדני

הקרחונים בגרינלנד (צילום: שאטרסטוק)הקרחונים בגרינלנד (צילום: שאטרסטוק)
אא

משביר האקלים ממשיך לתת את אותותיו: ביום אחד, כשני מיליארד טונות של קרח נמסו ביום חמישי בגרינלנד - כך דווח שלשום (שישי) ב-Polar Portal של משרד האנרגיה הגרינלנדי. בדיווח הודגש כי אין מדובר בנתון תקדימי, אך בהתחשב בעונה הנוכחית, מדובר בנתון חריג במינו, זאת לנוכח העובדה כי עונת ההפשרה באי הדני מתחילה ביוני עד אוגוסט, כאשר שיאה היא בחודש יולי. משכך, העובדה שהקרח נמס בתוך יום, מצביעה בהכרח על נזקיו הכבדים של משבר האקלים שמאיים על שלום האוזון והאוכלוסייה האנושית.

לשם הבנת המשמעות של איבוד שתי מיליארד טונות של קרח בתוך יום אחד, החוקרת מרדית נטלס מאוניברסיטת קולומביה אמרה ב-2015 לוושינגטון פוסט כי די במיליארד טונות של קרח כדי למלא את המול (חלקו המערבי של המול – נהר הפוטומק שבוושינגטון הבירה) עד לגובה של כ-680 מטרים.

מאז 2012, בפעם הראשונה שהחלו המדידות באי העצום, אז נרשמו הפשרות בכמעט בכל גרינלנד, האי לא חווה מאז הפשרה קיצונית כה מוקדמת. בריאיון שהעניק תומס מוט, חוקר מאוניברסיטת ג'ורג'יה ומומחה לאקלים מקומי, לרשת CNN, הזהיר כי ההשלכות הקונקרטיות-המידיות להפשרה כזו, תגרור דה-פקטו עוד הפשרות נרחבות עד לסוף העונה ואשר עלולות לפגוע קשות באי.

את תופעות הטבע החריגות ניתן לתלות בגורמים הישירים שהם כמובן מזגי האוויר בגרינלנד, שלפי הוושינגטון פוסט עומד כעת על כ-22 מעלות צלזיוס – מזג אוויר שבהחלט נחשב חריג באזור, שסובל בדרך כלל, בימים אלה, ממזג אוויר נמוך בהרבה. לטענת העיתון, מאז 1979, השנה בה החלו לווייני מזג האוויר לבחון את האוקיינוס הארקטי, לא נצפתה כמות כה דלילה של קרח באמצע חודש יוני. "זו שורת אירועים קיצוניים ועקביים שמהווה חלק ממגמה של התחממות ושינויים באוקיינוס הארקטי", אמר זכארי לייב, חוקר אקלים מאוניברסיטת קליפורניה באירוויין.

הדיווח על האצת הנמסות הקיצונית של הקרחונים בצפון האוקיינוס האטלנטי, מגיע לאחר שבחודש שעבר התפרסם מחקר בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית, הקובע כי עד  סוף המאה צפוי גובה פני הים לעלות בעוד שני מטרים כתוצאה מהתופעה הנרחבת של הקרחונים הנמסים. לפי המחקר המטלטל, לעלייה זו עשויות להיות השלכות הרסניות על האנושות, כאשר היא תעמיד בסכנה את לונדון, לוס אנג'לס, ניו יורק וריו דה ז'ניירו, ואף עשויה לעקור עשרות מיליונים מבתיהם.

תגיות:משבר האקליםגרינלנדקרחונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה