חדשות בעולם

ארצות הברית: "סביר שאיראן אחראית למתקפות במפרץ עומאן"

וושינגטון הרשמית נזהרת מלהאשים את טהראן באחריות להפצצת שתי מכליות נפט במפרץ עומאן, אך בכיר בפנטגון לא מהסס מלהפנות אצבע אליה – כשבאותה נשימה הוא מצהיר על פתיחת חקירה בעניין. בחודש שעבר הצהיר בולטון כי איראן עומדת מאחורי המתקפות על שתי מכליות הנפט במפרץ הפרסי

מפרץ עומאן (צילום: שאטרסטוק)מפרץ עומאן (צילום: שאטרסטוק)
אא

בעקבות התקיפה המסתורית הבוקר (חמישי) על שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן, גורם בכיר בפנטגון האמריקני הפנה אצבע מאשימה לטהראן ואמר כי "סביר מאוד שאירן ביצעה את המתקפות האלה". יחד עם הצהרתו המאשימה את איראן, הבכיר הדגיש כי בכוונת הממשל לפתוח בחקירה מעמיקה שתקבע את זהות התוקפים.

דבריו של הבכיר האמריקני באים לאחר שמוקדם יותר היום טען שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי העובדה שהמתקפה ארעה בזמן פגישותיו עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, היא "מחשידה", כאשר במקביל כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הצעת איראן לקיים פורום דיאלוג אזורי היא הכרחית".

בסוכנות הידיעות הממשלתית של איראן ציטטו בכיר ברשות הנמלים האיראנית שטען כי כוחות איראניים ששהו באזור שמעו את קריאות המצוקה של אחת המכליות וחילצו את כל 44 אנשי הצוות שלה, והביאו אותם לעיר בנדר ג'סק שבאיראן. לטענתו, ספינה איראנית יצאה לסייע למכלית השנייה, אולם "ספינה זרה" אחרת הקדימה אותה. בשעות הצהריים דיווחו באיראן כי כמה שעות אחרי שנפגעה, טבעה פרונט אלטאיר במימי המפרץ, אך בעלי החברה הכחיש זאת.

בריאיון ל-CBS, דחה הבכיר האמריקני את הדיווח האיראני כי כוחותיהם חילצו את אנשי הצוות של אחת המכליות, ואמר כי מדובר ב"שקר גס". הבכיר החווה על הודעת הצי החמישי של ארצות הברית, שבסיסו בבחריין, שהודיע הבוקר כי הוא מסייע לשתי מכליות נפט שנפגעו, כאשר הוא טוען כי הכוחות האמריקניים חילצו 21 אנשי צוות. בהודעת הצי לא נמסר פרטים לגבי המתקפה או התוקפים. בצי לא מסרו פרטים נוספים או הטילו אחריות על זהות התוקפים.

כזכור, הבוקר התקבלו שתי אותות מצוקה בשעה 6:12 ובשעה 7:00, משתי מכליות נפט שנשאו דגלי פנמה ואיי מרשל, בהתאמה, והן נשאו מטען מאיחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית וקטאר, שטרם הגיבו לתקרית. המכלית עם דגל פנמה, "קוקואה קורייג'ס" (Kokuka Courageous) הינה בבעלות חברה יפנית, שינעה מתנול לעבר סינגפור. לאחר ש"הותקפו פעמיים על-ידי פגז כלשהו", כך לדברי הבעלים, כל 21 אנשי הצוות הצליחו להימלט.

המכלית השנייה עם דגל איי מרשל, "פרונט אלטייר" (Front Altair) היא בבעלות חברה מברמודה, והיא נשאה תזקיק נפט בדרכה לטייוואן. 23 אנשי הצוות שלה חולצו בשלום לאחר שהותקפו על הסיפון, לטענת הבעלים "ככל הנראה על-ידי טורפדו".

בעולם התקבלו תגובות סותרות באשר למתקפה האנונימית. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הבהיר כי בשל מחסור באינפורמציה, "אף אחד לא יודע מי עומד מאחורי זה". אך בזמן שבמוסקבה "נזהרים", בארמון האליזה מיהרו לגנות את המתקפה ואמרו כי על כל הצדדים המעורבים בתקרית להפגין איפוק. "למדנו על התקרית המטרידה במפרץ בצל המתיחות באזור, כפי שראינו אתמול במתקפה על (נמל התעופה אבהה) בסעודיה, שגינינו בחריפות", מסרו במשרד החוץ הצרפתי. "אנו קוראים לכל הצדדים המעורבים, שעמם אנו מצויים בקשר רציף, להפגין איפוק ולהימנע מהסלמת המצב".

גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את התקרית במפרץ, ואמר: "צריך לבסס את העובדות של המקרה. העולם לא יכול להרשות לעצמו עימות רציני במפרץ". שר החוץ של כוויית גם כן גינה ואמר כי המתקפה באזור מהווה איום בינלאומי.

 

"אם לנו לא יהיה נפט אז לאף אחד לא יהיה"

מבלי שנקב בשמה, מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד עבדול ע'ייט, קרא למועצת הביטחון של האו"ם לפעול נגד "הגורמים באזור שמנסים להצית שרפות ועלינו להישמר מפני זה".

מהבית הלבן נמסר כי  נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עודכן אודות המתקפה, וכי מתקיימת הערכת מצב של האזור, זאת לאחר שבחודש שעבר שיגר הממשל האמריקני כוח ימי מורחב הכולל נושאת מטוסים וציוד מתקדם, לאזור המפרץ הפרסי.

יש לציין כי מפרץ עומאן, השוכן בכניסה למצרי הורמוז, בו התרחשה המתקפה, מהווה נתיב שיט אסטרטגי במיוחד, זאת לנוכח העובדה כי לא פחות מחמישית מצריכת הנפט והגז בעולם עוברות בו. לא פעם כבר הזהירה טהראן כי אם ימנעו ממנה לייצא נפט, אז "לאף אחד לא יהיה נפט" והם יחסמו אותו.

בחודש שעבר, לאחר מתקפה נגד ארבע מכליות נפט במצרי הורמוז, טהראן הואשמה על ידי ארצות הברית וערב הסעודית באחריות, אולם היא מכחישה זאת. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, אמר אז כי ארבע המכליות "נפגעו באופן כמעט ודאי ממוקשים ימיים של איראן". דובר משרד החוץ האיראני מיהר להכחיש מעורבות איראנית בתקרית, וכינה את הצהרותיו של בולטון "מגוכחות".

תגיות:מפרץ עומאןאיראןנפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה