חדשות בארץ

נשיאת בית המשפט העליון נגד שר המשפטים: תפיסת עולמו תוביל לאנרכיה

השופטת אסתר חיות תקפה את דבריו של שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה, שאמר כי אין לקיים פסיקות של בג"ץ כאשר הן מתנגשות עם עקרון השמירה על חיי האזרחים: "בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה"

השופטת חיות על רקע מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילומים: נועם רבקין פנטון והדס פרוש, פלאש 90)השופטת חיות על רקע מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילומים: נועם רבקין פנטון והדס פרוש, פלאש 90)
אא

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מתחה הבוקר (חמישי) ביקורת חריפה על שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה, בעקבות הראיון שהעניק אתמול לעמית סגל בחדשות 12.

בדברים שנשאה בהשתלמות לנשיאים ולסגני נשיאים של בתי משפט, שנערכה במעלה החמישה, אמרה חיות: "בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות שלפיה לא את כל פסקי הדין הניתנים על ידי בית משפט חייבים לכבד".

"במילים אחרות", הוסיפה חיות, "כל בעל דין יוכל מעתה, בברכת שר המשפטים, לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

קצפה של חיות יצא על אמירתו של אוחנה בראיון כי אין לקיים פסיקות של בג"ץ כאשר הן מתנגשות עם עקרון השמירה על חיי האזרחים. כדוגמה לדבריו הוא ציין את הפיגוע שהתרחש במאי 2004 בציר כיסופים, בו נרצחו טלי חטואל וארבע בנותיה הי"ד: "חטואל הגיעה לציר כיסופים ונורתה על ידי מחבלים שהגיעו עד הציר. מסתבר שהמחבלים הגיעו עד ציר כיסופים בחסות מספר מבנים שנבנו בפאתי חאן יונס. הצבא זיהה את המבנים כסכנה ביטחונית, ובג"צ – למרות שאין לו מומחיות – החליט למנוע את ההריסה. השיקול העליון צריך להיות שמירת חיי האזרחים".

המשנה לשעבר לנשיאת בית המשפט העליון, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, הגיב הבוקר אף הוא על דבריו של אוחנה. בראיון לתמר אלמוג ומוטי גילת בכאן רשת ב' אמר רובינשטיין: "צר לי שבמקום לברך שר חדש צריך למתוח ביקורת נוקבת על דבריו. במקום לפתוח בלימוד מערכת מורכבת כזו ולהבין במה מדובר, פותחים במסרים שחלק אין בהם אמת וחלק ממש מסוכנים – סכנה ממשית לאנרכיה. די התחלחלתי מהדברים שלו".

במפלגת כחול לבן הגיבו על דבריה של חיות ואמרו כי הם מהווים "אזעקת אמת לכל אזרחי ישראל שרוצים לחיות במדינת חוק". בתגובה שנמסרה מהמפלגה נאמר כי "מופע האימים שנתן אתמול השר אוחנה מבהיר לכולנו שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה. ממשלת נתניהו חלשה מול חמאס וחזקה מול בג"ץ".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) מתח ביקורת על דבריה של חיות: "יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי.  לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת – לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".

תגיות:אמיר אוחנהבג"ץמשרד המשפטיםאסתר חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה