חדשות בארץ

1,700 אזורים במקום 255: מהפכת האזעקות יוצאת לדרך

לשם השוואה, במלחמת המפרץ הייתה כל ישראל אזור אחד, כך שאם היה משוגר טיל סקאד אחד לעבר רמת גן – כל ישראל הייתה על הרגליים. אומנם במלחמת לבנון השנייה זה כבר היה מתקדם יותר, אבל היום זה שונה ללא היכר. בחלק מהאזורים, במקום שמיליון אזרחים ינהרו למקלטים, רק 300 אלף. ובינתיים, ארגוני הטרור מנסים להתגבר על מערכות ההגנה וההתרעה ומשגרים מאות טילים

מערכת כיפת ברזל (צילום: דוד בוימוביץ, פלאש 90)מערכת כיפת ברזל (צילום: דוד בוימוביץ, פלאש 90)
אא

מהפכת האזעקות של פיקוד העורף נכנסה היום (רביעי) לפעולה ומעתה יסופקו התרעות ממוקדות על יישובים הנמצאים בסכנה מיידית. השינוי המשמעותי בא לידי ביטוי במיפוי האזורים וחלוקתם ל-1,700 אזורים במקום 255 הקיימים כיום, כך שהמערכת תזהה את אזור הנפילה המדויק.

עד היום, בעת התרעה בגוש דן, יותר ממיליון אזרחים רצו למרחבים מוגנים, וכעת מספרם יצומצם  לכ-300 אלף. ערים גדולות כמו ירושלים, חיפה או תל אביב פוצלו עד כה לאזור אחד מורחב, ומעתה יחולקו ללא פחות מארבעה אזורים. כן יפוצל אזור ההתרעה של לכיש לשניים, אזור הקריות יפוצל לפי הקריות וכל קריה תקבל התרעה נפרדת.

"כל יישוב יקבל אזור התרעה באופן ספציפי" אמר ראש ענף התרעה בפיקוד העורף, סגן אלוף שלומי ממן. "זה יביא להצלת חיים, אנשים יידעו שיש סכנה ביישוב שלהם. בתי חולים ותעשיות לא יהיו צריכים להפסיק את העבודה", הוסיף. לדבריו "בסבב האחרון היו יותר מ-800 התרעות וליכולת לצמצם את ההתרעות מבלי לסכן אזרחים יש השפעה על חוסן לאומי של מדינה, שיכולה להמשיך ולתפקד גם תחת התקפה".

"עשינו הרבה ניסויים, בדיקות ותרגילים כדי שזה יהיה מבצעי אבל עדיין זה לא מושלם ולא חסין מתקלות שאולי יהיו בהתחלה", הוסיף סא"ל ממן. הוא הזכיר ששתי משפחות - בבאר שבע בנובמבר וביישוב משמרת השנה – ניצלו לאחר שהקשיבו להנחיות פיקוד העורף. "בהסלמה האחרונה בדרום הופעלו 860 התרעות ומי שנשמע להן ניצל", אמר. "שלושה מתוך ארבעת ההרוגים האחרונה, לפי התחקירים שלנו ומבלי שנשפוט, לא נשמעו להתרעה".

"המערכת המשודרגת שלנו יודעת לתת מענה גם למטחים, ובמצבים כאלה, אם צריך, נפעיל אזעקות בחמישה או שבעה ישובים סמוכים זה לזה", אמר סא"ל ממן. "במידה שהרקטה תשוגר לאזור עירוני גדול שהערים בו סמוכות זו לזו, אז התושב יידע כבר לזהות אם האזעקה שהוא שומע בקרבתו שייכת לאזור שלו או מופעלת ממקום רחוק יותר, למרות שההנחיה שלנו ברורה: אם יש ספק אז אין ספק, ויש להתגונן מיד.

"המערכת החדשה תמנע הכנסה למקלטים של מיליון איש בגוש דן למשל, אם תשוגר רקטה לאזור, ובמקומם ייכנסו למקלטים 300 אלף איש. לגבי הכבישים – הם שייכים לערים וליישובים שהם עוברים לידם, והמערכת החדשה תכסה למעשה גם כבישים שלא נכללו באזורי התרעה עד היום, כמו בערבה ובבקעה".

גם באזורי הפזורה הבדואית, שאינם אזורי התיישבות מוכרת, פעלו אנשי פיקוד העורף כדי לפצלם. בפיקוד העורף הדגישו כי יחד עם המהפכה המבורכת, אזרחים השוהים במרחב פתוח ושומעים אזעקה, מוכרחים לפעול לפי ההנחיות ולא ליטול סיכון. עם זאת, בשהייה בתוך מתחמים סגורים ניתן להישען על אזורי ההתרעה בזמן אמת של פיקוד העורף.

ראש ענף הסברה בפיקוד העורף, שרית גרשקוביץ-כהן, הסבירה כי במערכת החדשה יהיה פשוט יותר לזכור את שם ומספר ההתרעה הרלוונטית לכל אזרח. "אזרחים צריכים להיכנס לאתר או האפליקציה של פיקוד העורף", אמרה. "המערכת בנויה כך שניתן יהיה לתת מענה גם למצב של מטחים כבדים לאזור מסויים, כאשר ההפעלה של ההתרעה בטווחים הארוכים תתבצע על ידי חייל או קצין באופן ידני, ובטווחים קצרים בעוטף עזה וביישובים סמוכי גדר בצפון ההתרעה תהיה אוטומטית".

תגיות:כיפת ברזלצבע אדוםאזעקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה