חדשות בעולם

הסוכנות לאנרגיה אטומית: איראן הגבירה את קצב העשרת האורניום

על רקע החששות כי איראן החלה דה-פקטו לסגת מהסכם הגרעין ובעקבות הדיווחים בתקשורת האיראנית, ראש סוכנות הגרעין של האו"ם מאשר כי איראן הגבירה את קצב העשרת האורניום שברשותה. נתניהו: "זריף שוב משקר. לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני שיסכן אותנו"

כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

ראש סוכנות הגרעין של האו"ם (סבא"א), יוקיה אמאנו, הודיע היום (שני) כי טהראן מימשה את הבטחתה לסגת מהסכם הגרעין וכי הגבירה את קצב העשרת האורניום שברשותה. "קצת התפוקה גדל", אמר והדגיש כי טרם ברור מתי כמות האורניום המועשר תחרוג מהכמות שהותרה בהסכם הגרעין ב-2015.

דבריו של ראש הסוכנות לגרעין מגיעים לאחר שבחודש שעבר נטען בכלי התקשורת האיראנים כי הרפובליקה האסלאמית הגבירה את קצב תפוקת האורניום המועשר ברמה נמוכה. לפי בכיר במתקן הגרעיני בנתנז, מאז פרישת איראן מהסכם הגרעין במאי, גבר ייצור האורניום המועשר ברמה של פי 4 יותר ממה שהיה כאשר הייתה מחויבת להסכם. בהנהלת המתקן בנתנז הבהירו כי היקף העשרה כבר לא מוגבל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להודעה ובמקביל תקף את שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, שהאשים מוקדם יותר היום את נתניהו באיומים על השמדה. "זריף שוב משקר", אמר נתניהו. "איראן היא זו שמאיימת בגלוי בהשמדה. ראשי המשטר מאיימים יום יום בהשמדת ישראל. איראן מנסה להתבסס צבאית בסוריה, והיום פורסם שהיא מאיצה את תוכנית הגרעין שלה. אני חוזר ואומר: לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני שיסכן אותנו ואת העולם כולו".

נזכיר כי בהסכם המעצמות עם איראן נקבע כי האחרונה תוכל  להפיק רק עד 300 קילוגרם אורניום מועשר ברמה נמוכה. סוכם כי במידה ויהיו עודפים, איראן תחויב לאחסן זאת  מחוץ למדינה או לחילופין למכור זאת למדינות זרות. 

בפגישה שנערכה מוקדם יותר היום בין שר החוץ האיראני מוחמד זריף למקבילו הגרמני הייקו מאס, אמר מאס כי שאר המעצמות החתומות על ההסכם, לרבות בריטניה, צרפת וגרמניה, מחויבות לו עדיין. "אנחנו רוצים למלא את ההתחייבויות שלנו", אמר מאס והוסיף: "אנחנו לא יכולים לגרום לנסים, אבל ננסה להימנע מכישלון ההסכם", הוסיף. לדברי הבכיר הגרמני, יש לחתור להמשך קיום הידברות עם הרפובליקה אסלאמית, זאת לנוכח "הסיטואציה באזור נפיצה במיוחד ורצינית מאוד", והחשש מפני "הסלמה מסוכנת של המתיחות הקיימת", אשר עשויה, לדבריו, "להוביל גם להסלמה צבאית"

בפתח מסיבת העיתונאים המשותפת, זריף הדגיש כי איראן לא תפתח במלחמה אך "נהרוס את מי שינסה לפלוש למדינה". השר האיראני הוסיף והאשים את ישראל: "צריך לשאול את המשטר שמחזיק בנשק גרעיני. מר נתניהו עומד מול הכור הגרעיני בדימונה, מרכז תכנית הנשק הגרעיני הישראלי, ואומר שהוא יחריב את אירן - הוא זה שצריך לענות לשאלות".

גם מאירופה לא חשך הבכיר האיראני את שבטו. אתמול, לאחר שאיים על מנהיגי אירופה כי אם לא יפעלו להמשיך את הסכם הגרעין הם "יישאו בתוצאות", הטיח זריף כי "אירופה לא נמצאת בפוזיציה בה היא יכולה לבקר את המדיניות שלנו". לדבריו, "האירופאים צריכים להסביר כד כמה הם מוכנים לנסות ולנרמל את הקשרים הכלכליים של אירן".

(עודכן: 18:22)

תגיות:איראןהסכם הגרעיןסבא"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה