חדשות בארץ

בעולם מגנים את דברי השגריר האמריקני: "עמדת ארה"ב בנוגע להתנחלויות לא השתנתה"

דייוויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, אמר כי ישראל יכולה לספח חלקים מיהודה ושומרון וקומם עליו את הקהילייה הבינלאומית. בהתייחס לשלום בין ישראל לפלסטינים, הדגיש פרידמן כי לצד האשמה הפלסטינית, "גם ישראל עשתה טעויות משלה". בינתיים, בממשל האמריקני מתנערים מפרידמן: "עמדת הממשל בנוגע להתנחלויות לא השתנתה"

פרידמן ונתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)פרידמן ונתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, הצהיר כי לישראל יש זכות להחיל ריבונות בלפחות חלק משטחי הגדה המערבית שכבשה ישראל ב-1967. "בנסיבות מסוימות, אני חושב שלישראל יש זכות להחזיק בחלק מהגדה המערבית, אך לא בכולה", אמר פרידמן בריאיון שפורסם בסוף השבוע בניו יורק טיימס. עם זאת, השגריר סירב לומר כיצד ינהג הממשל במידה וישראל אכן תעשה זאת. יחד עם הביקורת החריפה שהטיח בפלסטינים, שלטענתו פועלים לטרפד את תכנית השלום האמריקנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכן בסדנה הכלכלית שתתקיים החודש בבחריין, פרידמן הבהיר כי "לא סביר שישראל תשמור על כל הגדה המערבית".

בהתייחס להבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יפעל להחלת ריבונות ישראלית בהדרגה בשטחי יהודה ושומרון, אמר פרידמן כי "אין לנו (לממשל האמריקני) עמדה עד שנבין בכמה שטח מדובר, באילו תנאים, מדוע זה הגיוני, מדוע זה טוב לישראל ולאזור והאם זה לא יוצר יותר בעיות מאשר פותר אותן". לטענתו, "אנו רוצים להבין את כל השיקולים הללו, ואני לא רוצה לשפוט מראש".

במענה לשאלה האם בעסקת המאה ישנן דיבורים על הקמת מדינה פלסטינית, מונח שישראל פועל  למחוק אותו מהשיח המדיני, השיב השגריר בהתחמקות כשהוא תוהה "מהי מדינה?". פרידמן הוסיף: "הדבר האחרון שהעולם צריך הוא מדינה פלסטינית כושלת בין ישראל לירדן". לדבריו, הרוח המנחה  את מובילי תכנית השלום בממשל טראמפ הוא עצם האמונה שהסכנות העומדות לישראל מצדן של מדינות כמו לבנון, סוריה ואיראן, וכן מכיוונו של ארגון החמאס בעזה – הינן יותר חמורות מאשר היו לפני חתימת הסכמי אוסלו ב-1993.

 

"יש יותר אשמה בצד הפלסטיני"

 

"ההנהגה הפלסטינית היא הקושי האמיתי כרגע, יש להם רקורד גרוע מאוד בנוגע לזכויות האדם", אמר. בהתייחס למדיניות הבדלנית של הממשל האמריקני בכל הנוגע להתנהלות מול הרשות הפלסטינית, אמר כי "זה מבוסס על המציאות וזו תגובה למעשים של הפלסטינים ולרטוריקה עוינת מצידם – הם הביאו את המקלות הללו על עצמם". כדוגמה לדבריו, הזכיר פרידמן את הכינוי "בן של כלב" שנאמר בידי אבו מאזן ביחס לפרידמן: "הערנו על זה בגלוי, זה לא 'קול' מבחינתנו. בעבר אמירות מסוג זה זכו להסכמה שקטה בוושינגטון".

יחד עם הזדהותו השורשית עם  מחנה הימין הישראלי שמחרה-מחזיק בטענה כי "יש יותר אשמה בצד הפלסטיני" לנוכח "ההצעות המאוד נדיבות שהם דחו", הדגיש פרידמן כי "גם ישראל עשתה טעויות משלה".

השגריר האמריקני בירושלים הטיח האשמות קשות בממשל אובמה שנמנע מלממש את זכות הווטו שלו במועצת הביטחון, ימים לפני צאתו מהבית הלבן, על החלטת האו"ם 2334 שקבעה כי ההתנחלויות הישראליות אינן חוקיות.  לדבריו, ההחלטה "נתנה תוקף לטיעונים פלסטינים שכל הגדה המערבית ומזרח ירושלים שייכים להם - אך ישראל בהחלט זכאית לשמור לעצמה חלק מזה".

"אין כמעט אף מנהיג פלסטיני שלא היה רוצה להשתתף בוועידה בבחריין"

גם בהתייחס ללחץ שמפעילה הרשות על המדינות הערביות וכן על אנשי עסקים פלסטינים שלא לתמוך בסדנה הכלכלית בבחריין, שנועדה להציג את השלב הראשון בעסקת המאה, טען פרידמן כי "אין כמעט אף מנהיג עסקי פלסטיני שלא היה רוצה להשתתף ולהיפגש עם חלק מגופי העושר הגדולים בעולם, במיוחד כשהנושא מוגבל למתן כסף לפלסטינים. אני יודע ממקור ראשון שהם רוצים לבוא". הוא הבהיר כי תכנית השלום לא נועדה ל"פתרון מהיר  וקבוע של הסכסוך", כי אם לשפר את איכות החיים של הפלסטינים.

לטענת פרידמן, תכנית השלום לא תגרור "תגובה אלימה" מצד הפלסטינים, אך הבטיח כי הממשל ישתף פעולה עם ירדן, שחוששת מהתקוממות האוכלוסייה הפלסטינית בארצה. בהקשר זה אמר כי "אנחנו לא רוצים להחמיר את המצב, המטרה שלנו היא לא להראות כמה אנחנו חכמים על חשבון הביטחון של העמים".

השגריר קרא לעם הפלסטיני "להסתכל כלפי עצמם", והוסיף כי הקשיחות של הממשל כלפיהם נועדה לסמן ש"העולם לא יפסיק להסתובב – ואין להם זכות וטו על ההתקדמות שלו". הבהיר כי "אנחנו מסתמכים על העובדה שהתוכנית הנכונה בזמן הנכון תקבל את התגובה הנכונה לאורך זמן – זה צריך לשבות את הדמיון של העם הפלסטיני". לדבריו, "פתרתי כמה בעיות שהי די בלתי פתירות במהלך הקריירה שלי – וכך הן נפתרות".

התגובות לדבריו של שגריר וושינגטון בירושלים לא איחרו לבוא ובכיר אמריקני הבהיר שעות לאחר הריאיון כי "עמדת הממשל בנוגע להתנחלויות לא השתנתה". הבכיר אמר כי "ישראל לא הציגה שום תוכנית לסיפוח חד-צדדי של שום חלק מהגדה המערבית וגם לא דנו בכך".

גם בארגון הפת"ח גינו את הדברים ותהו "אם מדובר בעמדת הממשל או בעמדת הקיצונים שבמתנחלים". לפי הארגון, העמדה המסורתית של וושינגטון החזיקה כי שטחי הגדה המערבית הינם שטחים כבושים, ומשכך כל עמדה אחרת עשויה לפגוע בסיכויו של פתרון שתי המדינות. גם מזכ"ל אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי "שגרירו של הנשיא טראמפ מספק די ביסוס לכולם לא להגיע לוועידה במנאמה שבבחריין. החזון שלהם הוא סיפוח שטחים כבושים, פשע מלחמה לפי החוק הבינלאומי".

 

הגינויים להצהרת השגריר: "השגת פתרון שתי המדינות באמצעות מו"מ היא הפתרון היחיד"

 

מתנועת "שלום עכשיו" נמסר בתגובה: "השגריר פרידמן הוא סוס טרויאני בשליחות הימין המתנחלי, המחבל באינטרסים של ישראל ובסיכוי לשלום. עם ידידים כאלה, מי צריך אויבים? כל בר דעת מבין שסיפוח הגדה יוביל את האזור לאסון. את המחיר ישלמו תושבי האזור, ולא פרידמן או טראמפ. על הנשיא האמריקאי, אם בכוונתו לשמש מתווך הוגן, להורות לפרידמן לארוז את חפציו עוד הערב".

גם בגרמניה מיהרו לגנות את ההצהרה והדגישו כי הפתרון היחיד לסכסוך במזרח התיכון הינו פתרון שתי המדינות. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר היום (ראשון) כי "השגת פתרון שתי המדינות באמצעות מו"מ היא הפתרון היחיד". במסיבת העיתונאים המשותפת שלו עם שר החוץ הירדני, איימן ספאדי, שנערכה בעמאן, הוסיף ספאדי כי "גרמניה ואנחנו מסכימים שפתרון שתי המדינות הוא הסיום היחיד לקונפליקט".

בישראל היו שבירכו על דבריו, כמו השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ששיבח את דברי השגריר האמריקני ואמר כי "תפישת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין שחרם על ישראל ועל ארצות הברית ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום. שנים מכרו לפלסטינים שהזמן פועל רק לטובתם ולכן (ומעוד סיבות) הם סירבו לכל הצעת פשרה".

 לדברי ארדן, "בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה משא ומתן מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלסטינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים פלסטיניים. החלת החוק הישראלי על היישובים ביו"ש היא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום".

מנגד, יו"ר מרצ, תמר זנדברג, ציינה כי "כל עוד פרידמן הוא שגריר ארה"ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, עליו לדעת שסיפוח הוא אסון למדינה שלנו". לדברי זנדברג, "שלום הוא האינטרס של הישראלים והפלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקני החליט לשרת את הימין הקיצוני בלבד".

ח"כ איימן עודה, אמר כי "הנה מסר לאיש הכתום בחדר הסגלגל: הפתרון היחיד שיבטיח ביטחון וכבוד לישראלים ופלסטינים הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. סיפוח חד צדדי הוא פשע מלחמה".

גם בארגון הטרור חמאס הגיבו לדברים ואמרו כי דברי פרידמן "מבטאים את המחשבה ההרסנית של ההנהגה האמריקנית הקיצונית". כן דאוד שיהאב, בכיר בג'יהאד האיסלאמי, אמר כי דברי פרידמן "מעידים על אופיו האמיתי".

תגיות:עסקת המאהדייוויד פרידמןהסכסוך הישראלי-פלסטיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה