חדשות בעולם

מתחת לאף של המודיעין האמריקני: סעודיה פיתחה תכנית טילים בליסטיים בסיוע סין

ממשל טראמפ פעל להסתיר מהקונגרס את המידע המסווג שהגיע לאחרונה לידיו של סוכנות הביון האמריקנית, לפיו סעודיה קרובה להשגת נשק גרעיני. החשש: מרוץ חמוש מסוכן במזרח התיכון

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: שאטרסטוק)יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: שאטרסטוק)
אא

המודיעין האמריקני חשף כי סעודיה קידמה משמעותית את תכנית הטילים הבליסטיים שלה בסיוע סין -  כך דווח אמש (חמישי) ב-CNN. לפי הדיווח, הנשען על שלושה מקורות בכירים, בתדרוכים מודיעיניים בפני גורמי מפתח בקונגרס, הממשל הסתיר מהם את המידע ובכך גרם לזעם רב בקרב חברי הקונגרס.

הגורמים שחשפו את הדוח הבהירו כי לא ניתן להסיק ממנו באופן חד-משמעי כי תכנית הטילים של הממלכה הסונית נועדה לנשק גרעיני אך מסתמן, כך לטענתם, יסוד סביר להניח כי לשם מועדות פניה. עיקר חששם של חברי הקונגרס הוא לא מעצם העובדה כי סעודיה, בעלת ברית קרובה של ארצות הברית, חותרת להשגת נשק גרעיני, כי אם מפני ההשלכות שעשויות לבוא בעקבות זה שיביאו מדינות נוספות להיכנס למרוץ חימוש הרסני שיערער את יציבות האזור.

בריאיון שהעניק יורש העצר הסעודי הידוע בשל היותו המנהיג החזק במזרח התיכון ובעל ברית גדול של ממשל טראמפ, מוחמד בן סלמאן, לתכנית הטלוויזיה האמריקנית "60 דקות", הצהיר כי אם איראן תצליח לפתח פצצה גרעינית, הרי שארצו תחתור להשיג נשק דומה במהרה. איראן, נזכיר, היא אויבתה של סעודיה ונוהגת מפעם-לפעם 'להתעלל' בחיל הים הסעודי, כאשר היא מאתגרת את סעודיה ,שמצידה מתקשה להתמודד עם צבא איראן הנמצא בעליונות על הצבא הסעודי.

 

ההסכם: סחרו בטילים בליסטיים עם מדינות עוינות ואנחנו נוודא שהם לא יישאו נשק גרעיני

 

כזכור, באופן לא-גורף, עד לכניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, נמנע הממשל האמריקני לסחור בנשק עם סעודיה, בפרט בתקופת נשיאותו של ברק אובמה. עובדה זו השתנתה עם כניסתו של טראמפ, אז, נעשתה ריאד לאחת מקנייניות הנשק הגדולות של ארצות הברית. אלא, שגם לאחר עסקאות אלה, האיסור על מכירת טילים בליסטיים לסעודיה – עודנו בתוקף, זאת כחלק מ"המשטר לבקרה על טכנולוגיות טילים" (MTCR). האיסור נובע מהסכם שנחתם בין 35 מדינות שמטרתו למנוע מהמדינות להחזיק בטילים המסוגלים לשאת נשק להשמדה המונית.

לאור המתיחות הרבה בין ריאד לטהראן ולנוכח האיסור שמונע עסקה כזו עם הממשל האמריקני, ביקשה סעודיה להשוות את יכולותיה בתחום הטילים לאלו של איראן, וכך פנתה למדינה שאינה חוששת מארצות הברית – הלא היא סין. כבר ב-2014 טען המגזין ניוזוויק כי ב-2007 רכשה הממלכה טילים בליסטיים מסין, וזאת באמצעות הסכם לא-חתום כי וושינגטון הרשמית תעלים עין ואילו מומחי ה-CIA יוודאו שהטילים לא מסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

הדיווח מאמש ב-CNN מצטרף לדיווח בחודש ינואר, אז הובא בוושינגטון פוסט תצלומי לוויין, בהן נצפה מפעל בסעודיה, לכאורה ראשון בסוגו, המייצר טילים בליסטיים. לפי המומחים, תצלומי המתקן, השוכן דרום-מערבית לבירה ריאד, מוכיחים, בסבירות גבוהה, כי מיוצרים שם מנועי טילים ומתקן ניסויים בדלק מוצק.

סוכנות הביון המרכזית, כמו גם לשכת המודיעין הלאומי וכן שגרירות סעודיה בוושינגטון, סירבו להתייחס לדיווח. לעומת זאת, במשרד החוץ הסיני מסרו כי לסינים שותפות אסטרטגית עם סעודיה אשר באה לידי ביטוי בכל התחומים, כולל בעסקאות נשק. לטענת הסינים, שיתוף פעולה זה אינו מפר את החוק הבינלאומי – לרבות את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

תגיות:מוחמד בן סלמאןסעודיהסיןנשק גרעינידונלד טראמפCIA

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה