חדשות בארץ

ראש הממשלה הפלסטיני: הרשות בדרך לקריסה; גרינבלט: אתם אשמים

ראש הממשלה ברמאללה, מוחמד אשתייה, טען כי הרשות הפלסטינית נמצאת "במצב של קריסה". שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית לאזור, ג'ייסון גרינבלט, הגיב: "הרשות היא שגרמה למצב. הגיע הזמן שהיא תיקח אחריות"

גרינבלט ואבו מאזן, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)גרינבלט ואבו מאזן, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הגיב אמש (רביעי) על דבריו של ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, שטען כי הרשות הפלסטינית נמצאת "במצב של קריסה". גרינבלט כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אשתייה טועה. הרשות הפלסטינית אינה 'במצב של קריסה', הרשות היא שגרמה למצב. הגיע הזמן שהרשות הפלסטינית תתעלה ותיקח אחריות על בני עמה ועל הכלכלה. הרשות אינה יכולה להמשיך להאשים את ארצות הברית וכל אחד אחר במצב אותו היא יצרה".

בראיון שהעניק ל"ניו יורק טיימס" הזהיר אשתייה כי הרשות הפלסטינית עלולה להגיע לפשיטת רגל בתוך חודש או חודשיים: "זה קיץ חם מאוד, בכל רמה שהיא. אני מקווה שלא נגיע לנקודה הזו". לדבריו, "אם הישראלים רוצים שהרשות הפלסטינית תקרוס, תנו להם לדחוף אותה לקריסה. אנחנו לא נפרק את הרשות, אבל הם יכולים לדחוף להתמוטטותה".

"במקרה כזה", הוסיף אשתייה, "אש"ף ינהל את ההצגה". לדבריו, מדובר יהיה בחזרה לתקופה שלפני הסכמי אוסלו, וייתכן שגם ההכרה הפלסטינית בישראל תוטל בספק. הוא הוסיף כי כאשר הרשות לא תוכל לשלם יותר את החשבונות, הראשונים ללכת הביתה יהיו אנשי מנגנוני הביטחון.

המשבר הפיננסי בו מצויה הרשות הגיע בחודשים האחרונים לשיא חדש, לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני אישר לקזז חצי מיליארד שקלים מהכספים המועברים לרמאללה, וזאת בהתאם לחוק לקיזוז משכורות מחבלים שעבר בקיץ שעבר בכנסת. הפלסטינים הודיעו בתגובה כי הם מסרבים לקבל את כלל כספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות ומעבירה לה בהתאם להסכמי אוסלו. אשתייה אמר בראיון כי "מבחינה פוליטית אנחנו לא יכולים לומר שהילדים שלנו שנמצאים בבתי הכלא הם טרוריסטים. זה עלול לחשוף אותנו לתביעות בבתי משפט בישראל ובארצות הברית".

שלושה ניסיונות שעשתה ישראל בחודשים האחרונים להעביר את כספי המיסים לחשבונות הבנק של הרשות לא צלחו – והכסף הוחזר. בכאן חדשות דווח השבוע כי הרשות הפלסטינית – שנקלעה כאמור למשבר חריף בשל סירובה לקבל את כספי המיסים – הפסיקה להעביר תקציבים לרשויות המוניציפליות בשטחה, וכתחליף הורתה להן שלא לשלם לחברת החשמל הישראלית עבור החשמל שהיא מספקת להן. גם בימים כתיקונם הרשות הפלסטינית צברה חובות עתק לחברת החשמל, ובעקבות ההוראה החדשה הוא מגיע כעת לכ- 2 מיליארד שקלים.

בתוך כך, הרוחות בציבור הפלסטיני סוערות בעקבות מסמכים רשמיים שדלפו לרשת מהם עלה כי שרי הממשלה ברמאללה אישרו לעצמם בחשאי תוספות שכר משמעותיות של 67% – מ- 3,000 ל- 5,000 דולר – זאת בעוד הרשות נאלצת לקצץ במשכורות לעובדיה ובשירותים החברתיים לתושבים שתחת שלטונה. הצעד נעשה לפני שנתיים, בזמן כהונתה של הממשלה הקודמת בראשות ראמי אל-חמדאללה, ששכרו הועלה ל- 6,000 דולר. יו"ר הרשות אבו מאזן חתם באופן אישי על הצו להעלאת השכר. ראש הממשלה הנוכחי אשתייה, שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים, הודיע כי העלאת השכר הוקפאה, וכי אבו מאזן בוחן כעת את הסוגיה מחדש.

תגיות:אבו מאזןג'ייסון גרינבלטמוחמד אשתייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה