חדשות בארץ

שקד נפרדה ממשרד המשפטים: "בהחלט מתכוונת לחזור לכאן"

שרת המשפטים איילת שקד, שפוטרה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמרה כי בשנות כהונתה היא ביצעה "שינוי DNA" במשרד: "רכבות המשילות יצאו לדרך, הן לא עוצרות לרגע ולא חוזרות לאחור".

שקד על רקע בניין משרד המשפטים בירושלים (תמונות: יונתן זינדל, פלאש 90)שקד על רקע בניין משרד המשפטים בירושלים (תמונות: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שרת המשפטים איילת שקד נפרדה היום (שלישי) מאנשי משרדה, בטקס שנערך במעמד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן ועובדי המשרד.

שקד, שפוטרה שלשום על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמרה בתחילת דבריה: "אומרים על ההתחלות שהן כולן קשות, אבל על הסוף לא מדברים. האמת היא שהסוף לא פחות קשה. אחרי 4 שנים גדושות וטובות, מלאות בעשייה וסיפוק עצום, הגענו לסופה של תקופה – והסוף לא פשוט".

"לא סוד הוא שאהבתי את העבודה במשרד והתכוונתי להמשיך בעבודתי בכל הכוח גם בארבע השנים הקרובות", ציינה שקד. "היו לי תוכניות מדויקות להמשך העבודה, אך לצערי הן קצת השתבשו. ובכל זאת נדמה לי שאחרי שמלאכת הנחת המסילות הושלמה – רכבות המשילות יצאו לדרך. הן לא עוצרות לרגע ולא חוזרות לאחור".

בהתייחסה לפעילותה במשרד המשפטים , אמרה שקד כי היא "העיקר הוא בשינוי ה- DNA שהתבצע כאן בארבע השנים האחרונות". לדבריה, "תם עידן בסאלח א-דין 29 (מיקומו הנוכחי של משרד המשפטים בירושלים). תם עידן שרי משפטים שהציפייה העיקרית מהם הייתה לעבודת מספריים מוצלחת, דמויות המכבדות בנוכחותם טקסים ואירועים, גוזרות סרטים, זוכות למחיאות כפיים, אך מותירות את ההכרעות המהותיות לגורמי המקצוע. העידן החדש שנפתח ב-2015 מתאפיין בשרי משפטים המנהיגים את המשרד. הם מעורבים בפעילות המשרד עד העצם, שולטים בפרטי הפרטים, מציבים יעדים, וכשצריך – גם מציבים גבולות".

שקד הביעה תקווה כי השינויים המבניים הנחוצים במערכת המשפט יימשכו: ''עד מאי 2019 הם התרחשו באמצעותי. מעתה הם ימשיכו באמצעות הבאים אחריי. אני מקווה ששר המשפטים החדש ימשיך את אותו הקו שהנהגתי במשרד, ושהקו המשותף הזה יתמיד ויתעצם. זה החוב שלנו, נבחרי הציבור, לעם ישראל ששלח אותנו לייצגו. זה גם החוב שלנו לדמוקרטיה הישראלית, שאנחנו מייצגיה הבולטים".

בסיום דבריה הבהירה השרה היוצאת את כוונותיה הפוליטיות לעתיד: "למחליף שלי – לכשיבוא – אני אומרת: אתה מקבל משרד במצב טוב, יד ראשונה ממהנדסת. שמור עליו. ואני לא מסתירה שיש לי אינטרס אישי בבקשה הזו. אני בהחלט מתכוונת עוד לחזור לכאן".

 

מנדלבליט לשקד: עמדת באתגר

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר בנאומו בטקס כי "תפקיד שר המשפטים הוא תפקיד מאתגר. זה כמובן אתגר גדול לכל שר, ודאי למי שמקבל את התפקיד כמשרה מיניסטריאלית ראשונה, ודאי למי שלא הגיע ממקצוע המשפט. נדמה לי שאין מי שיחלוק שבאולם הזה, וגם לא מחוצה לו, שבאתגר הזה עמדת, איילת, בהצלחה מרובה מאוד. את באת ללמוד ולמדת מהר מאוד את תחומי העיסוק של המשרד, את הפוטנציאל האדיר שלו ואת האיכות הבלתי רגילה של אנשיו. את באת לעבוד, ובהחלט עשית פה עבודה רבה".

מנדלבליט ציין כי שקד באה לשנות ואכן עשתה זאת והותירה את חותמה על המשרד: "גם בראייתי, שינוי היא לא מילה גסה. מערכות שלא יודעות לבחון את עצמן ולהשתנות – נחלשות ויכולות להפוך ללא רלוונטיות. השינוי מחזק את אמון הציבור. השינויים שעשית באו לחזק את המערכת, הם באו מתוך לימוד ושיח, דיאלוג והקשבה. גם אם לא תמיד מסכימים על כל דבר, ניתן באמצעות דיאלוג להביא לשינוי שהוא חשוב למערכת".

"אחד הדברים שאמרת – גם בשיחות שלנו וגם בפומבי – הוא ש'דברים שרואים מכאן לא רואים משם'. גם בימים סוערים, והיו כאלה, לא חששת להתייצב מול הציבור הישראלי ולומר בקול ברור שאת סומכת על היושרה של פרקליט המדינה ושלי. אמרת זאת גם כשזה לא היה פופולרי בקרב קהלים מסוימים", הוסיף מנדלבליט.

"אני לא אסתיר שהיו מחלוקות בינינו, חלקן על נושאים עקרוניים, זה דבר טבעי. אבל על דבר אחד לא הייתה מחלוקת – על הצורך לנהל את המחלוקות הללו בדרך עניינית ומכבדת, מתוך הבנה שהתפקיד של הייעוץ המשפטי לממשלה הוא לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות הדין".

"לפני 4 שנים קיבלת לידך פיקדון יקר, שיעבור בקרוב לידי שר חדש. נקבל את השר החדש בברכה, נפעל אתו בשיתוף פעולה, במקצועיות וביושר, בצורה עניינית ובמנותק מכל התפתחות פוליטית כזו או אחרת. הכל לטובת המדינה ואזרחיה", חתם מנדלבליט את דבריו.

פרקליט המדינה שי ניצן הודה בדבריו לשקד על הגיבוי המוחלט שהעניקה לבכירי המשרד מול טענות שהועלו נגדם להטיה פוליטית. גם הוא ציין כי היו חילוקי דעות בין שקד לצוות המקצועי של משרד המשפטים: "לא תמיד הסכמנו. לעיתים סברנו שחוקים שהשרה ביקשה לקדם אינם תואמים את חוקי היסוד או את ערכי השיטה. היו גם התבטאויות שסברנו שפגעו שלא לצורך במערכת המשפט ובמערכת אכיפת החוק. קיימנו שיח מעמיק ובמקרים רבים הגענו להסכמות. אך גם אם בתום השיח לא הסכמנו בינינו, ונותרנו במחלוקת, תמיד הערכנו את רצינותה ואת כנותה – ואני בטוח שהיא העריכה את עמידתנו על עקרונותינו ואת מקצועיותנו".

תגיות:איילת שקדמשרד המשפטיםבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה