חדשות בארץ

וושינגטון פסימית: ישראל עשויה לדחות את עסקת המאה

שנתיים לאחר ההודעה כי החלו בבניית תכנית שלום לפתרון הסכסוך במזרח התיכון, ובמסדרונות הממשל האמריקני מתחזקת לה ההכרה הפשוטה כי ייתכן שגם ישראל תדחה אותה. בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני מודה כי העסקה מוטה לטובת הישראלים

פומפאו (צילום: שאטרסטוק)פומפאו (צילום: שאטרסטוק)
אא

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הביע פסימיות באשר לסיכויי הצלחתה של תכנית השלום האמריקנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בתיעוד, שהובא אתמול (ראשון) בוושינגטון פוסט, נשמע פומפאו מתייחס להטיה הפרו-ישראלית של ההסכם ואמר כי הוא "מבין מדוע אנשים יחשבו שזו תהיה עסקה שרק הישראלים יאהבו, אך אני מקווה שכולם יהיו קשובים וסבלניים". את הדברים אמר במהלך פגישה סגורה שערך בשבוע שעבר עם מנהיגים יהודים בארצות הברית.

"יכול להיות שבסופו של דבר אנשים יאמרו: 'היא לא מקורית ולא ממש עובדת בשבילי - אני בחוץ'". אמר מזכיר המדינה האמריקני. והוסיף: "השאלה הגדולה היא האם נצליח לייצר שיח אמיתי לגבי מטרותיה. אני מקווה שכל הצדדים יתגייסו להצלחת העסקה בצורה רצינית", הוא הוסיף. בהתייחס לדיווח כי ישראל תספח את יהודה ושומרון בשתיקה אמריקנית – בתמורה להכלת עסקת המאה, אמר פומפאו כי "הממשל אז ישקול מה תהיה הדרך להשיג תוצאה שתשרת בצורה הטובה ביותר את האינטרסים של ארה"ב ושל ישראל".

על רקע הסירוב הפלסטיני לדון בהסכם ואף להחרים את הוועידה הכלכלית בבחריין, פומפאו נשמע יותר אופטימי והסביר כי "כולם ימצאו משהו שהם שונאים בהצעה, אך כולם כולל הפלסטינים יוכלו למצוא משהו לבנות עליו". עם זאת, פומפאו סייג את דבריו ואמר כי באשר לפתרון הסכסוך ההיסטורי, "לא בטוח שאנחנו נהיה אלה שנפתור את זה", זאת חרף מאמציו הרבים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להביא לפתרון הסכסוך במשמרת שלו.

 בהתייחס לפרק הזמן מאז החל הממשל לעבוד על התכנית ועד לפרסום חלקה הראשון, פומפאו ציין כי "זה לקח לנו הרבה יותר זמן ממה שחשבתי שזה ייקח בהתחלה, וזאת בלשון המעטה".

 

"מגיע לפלסטינים הגדרה עצמית"

 

את התחושות שעברו בקרב המשתתפים לאחר דבריו של פומפאו, תיאר זאת אחד מהם כאשר הוא אמר כי "הוא (פומפאו, א.פ.) לא הראה בשום דרך שהוא בטוח בהצלחה". אהרון דיוויד מילר, מנהל משא ומתן לשעבר בנושאי המזרח התיכון שעבר בעבר מול שתי המפלגות האמריקניות, הוסיף כי דבריו של מזכיר המדינה היו "ההערכות החושפניות והכנות ביותר בנוגע לתכנית ששמעתי עד כה". לדבריו, "העובדה שפומפאו כל כך בקלות הודה שהתפיסה, וסביר שגם המציאות - שהתכנית בנויה ומתייחסת בעיקר לישראלים - מרשימה".

בעוד בכיר ממשלו משדר פסימיות, הנשיא טראמפ נשמע אופטימי יותר אך גם לו היה חשוב להבהיר כי ייתכנו שינויים דרמטיים שיביאו לקבירת ההסכם. "אני חושב שיש לנו סיכוי טוב, אבל נראה מה יקרה", אמר הלילה בשיחה עם עיתונאים טרם המראתו לבריטניה. טראמפ גם הוסיף התייחסות לכישלונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, ואמר כי ישראל "צריכה לקחת את עצמה בידיים". לדבריו, "ביבי נבחר ועכשיו הם צריכים לעבור שוב את כל התהליך הזה? אנחנו לא שמחים לגבי זה".

בריאיון ששודר אמש ברשת HBO, אמר ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא, כי הוא "חושב שלפלסטינים מגיעה הגדרה עצמית". עם זאת, כאשר נדרש לשאלה האם הפלסטינים מסוגלים להתנהל תחת ממשלת עצמאית, השיב: "נצטרך לראות לגבי זה. אני מקווה שעם הזמן הם יצליחו. הם צריכים מערכת משפט הוגנת, חופש עיתונות, חופש ביטוי וסבלנות לכל הדתות כדי שאפשר יהיה להשקיע בשטחיהם".

תגיות:מייק פומפאועסקת המאהג'ארד קושנר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה