חדשות בארץ

האמירה והסערה: סמוטריץ’ קרא להחיל את חוקי התורה על המדינה וספג אש כבדה

"מדינת ישראל תתנהל בעזרת השם כפי שהתנהלה בימי דוד המלך ובימי שלמה המלך, על פי דין תורה", אמר יו"ר האיחוד הלאומי והרים את כל מחנה השמאל על הרגליים. יחימוביץ': "סמוטריץ' הוא סכנה לכולנו"

סמוטריץ’, אתמול (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)סמוטריץ’, אתמול (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)
אא

יו"ר האיחוד הלאומי ומס' 2 באיחוד מפלגות הימין, בצלאל סמוטריץ', חזר היום (שני) על הצהרתו כי יפעל להחיל את המשפט העברי למערכת המשפט הישראלית. "נכניס אלמנטים מתוך המשפט העברי למערכת השיפוט", אמר סמוטריץ' בריאיון לקשת 12 והוסיף: "למשפט העברי יש מקום של כבוד וצריך שיהיה לו מקום עוד יותר מכובד בשיטת המשפט של מדינת ישראל. זה ייחודנו". סמוטריץ' גם קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר לידיו את תיק המשפטים, לאחר הדחתה של איילת שקד.

"שום דבר לא קורה ברגע ושום דבר לא נעשה בכפייה וכשמדברים על משנת התורה יש המון דברים שאפשר לעשות. לדוגמא דיני ממונות, על פי התורה, שאנחנו קוראים להם 'דיני נזיקין', הם הרבה יותר נכונים וצודקים. אני חושב שאפשר וצריך לחזק את בתי הדין הרבניים", אמר סמוטריץ'. מוקדם יותר, בריאיון בכאן ב' תקף סמוטריץ' את מבקריו ואמר כי "חוקי התורה עדיפים בהרבה על 'מדינת ההלכה' שיצר פה אהרן ברק. בוודאי שרצונותיי בטווח הארוך שמדינת ישראל תתנהל על פי התורה. זאת מדינה יהודית, כך צריך להיות. זה יקרה רק כאשר עם ישראל ירצה את זה ולא כשאני ארצה". לדבריו, "מדינת ישראל תתנהל בעזרת השם כפי שהתנהלה בימי דוד המלך ובימי שלמה המלך, על פי דין תורה, כמובן שבהתאמה לימים האלה, לאתגרים האלה ולכלכלה הזאת, ולאיך שחיה חברה בשנת 2019".

בהתייחס לדרישה, שככל הנראה הגולל עליה נסגר היום סופית, אמר: "אני מוכן לקחת את המשימה בשמחה רבה. ברור לי שאני לא הולך לעשות שינויים מרחיקי לכת - זה יהיה בקדנציה הבאה. התיק הזה חשוב מאוד. משרד המשפטים מעורב היום כמעט בכל מה שקורה בממשלה".

סמוטריץ' המשיך ושיגר עקיצה למחנה השמאל, שמרבה לתקוף אותו בשל כך: "האנשים שעובדים כבר שנים להקים מדינה אסלאמית שתנהג על פי חוקי השריעה 10 דקות מתל אביב נבהלים משאיפה למשפט עברי במדינת היהודים. הגיוני סך הכול". בשיחה עם העיתונאית נועה לנדאו מ'הארץ' הוסיף: "למה את חושבת שמשפט התורה לא כולל את כל אותם אלפי שנים של תורה שבעל פה ופסיקת הלכה? מאיפה הבאת את זה (חוץ מירי על אוטומט כדי לתקוף אותי בכל הזדמנות...)? וודאי שזה כולל, ובדיוק לכן משפט התורה יכול להתאים לימינו בלי הפחדות וסיסמאות מטופשות על סקילת נשים, שנובעות בעיקר מבורות".

 

"תפיסתו המשפטית של אהרון ברק בעצמו היא תורנית באופן מובהק"

 

בהמשך ניסה סמוטריץ' למתן את דבריו, ובשורת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו כתב: "כמו בימי דוד המלך עם התאמות לימינו. המציאות השתנתה וכך גם המשפט, ששומר על עקרונות הצדק והיושר ומתאים את עצמו למציאות (בדיוק כמו כל שיטת משפט). הגיע הזמן שנפסיק לפחד ממשפט התורה. אנחנו הולכים למשפט הגרמני, הצרפתי, והאנגלי, ורק את המשפט שלנו משאירים מאחור. צריך ללמוד ולהבין את מה שיש למשפט התורה לומר לימינו, איך הוא משתלב עם דמוקרטיה וסדרי חיים אזרחיים שהחברה קובעת לעצמה, והוא משתלב נהדר".

עוד הוסיף סמוטריץ': "יש אין סוף דוקטרינות תורניות שנותנות מקום לדמוקרטיה ולסדרי חיים שנקבעים דרכה. זה ממש לא מפחיד כמו שמנסים לצייר את זה. רק צריך ללמוד. ואגב, המתודולוגיה המשפטית של אהרון ברק היא תורנית באופן מובהק. כך למשל, תפיסת הכל שפיט, המשפט החוקתי שקובע גבולות גזרה להכרעה הדמוקרטית של הרוב, קיומם של ערכי יסוד שהשיטה כולה מחויבת לפעול לאורם. כל אלו הם עקרונות ברורים של משפט התורה. איך שהוא כשהוא אומר את זה, זה נשמע לכם נהדר".

דבריו של בכיר איחוד מפלגות הימין גרמו למחנה השמאל לעלות למתקפה חריפה ביותר נגדו. ראשון הדוברים היה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שגינה את הדברים ואמר כי "מי שחושב שממשלת הלכה זאת סיסמה תקשיבו היטב למה שאמר סמוטריץ' - זה כבר לא נער גבעות הזוי זה מועמד רציני למשרד המשפטים! נדהמתי כשראיתי את זה, זאת מדינה הלכה בהתגלמותה. את זה אנחנו רוצים למנוע".

ליברמן הוסיף: "אנשים יכולים לחלום פה בקואליציה שישראל ביתנו תיתן יד להחזיר את המצב לקדמותו, קרי לימי דוד ושלמה, ולנהל את משפט התורה". ליברמן הדגיש כי "משפט עברי זה חלק חשוב וקריטי במשפט הישראלי - אבל משפט ישראלי לא יכול להיות משפט התורה. זה ההבדל בינינו לבינם".

 

השמאל מזדעק: "סכנה לכל ההישגים היפים של האנושות"

 

לדבריו של ליברמן הצטרף חבר מפלגתו, עודד פורר, שכיוון את האש לנתניהו ואמר: "יצא המרצע מן השק. כעת לכולם ברור איזו ממשלה רצה נתניהו להקים כאן ועד כמה הוא נכנע במו"מ לכל דרישה של הסיעות החרדיות והחרד"ליות. ציפיתי שהליכוד יתייצב לימיננו בשמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית ומניעת הפיכתה למדינת הלכה, אך לצערי מצאתי את הליכוד נגרר אחרי יוזמות של כפייה דתית. המחנה הלאומי תמיד כיבד את המסורת, אך באותה מידה גם התנגד לכפייה הדתית. ישראל ביתנו נותרה המעוז האחרון של שפיות".

מי שהייתה החריפה ביותר היא יו"ר העבודה לשעבר, ח"כ שלי יחימוביץ', שאמרה בין דבריה כי "חשוב שנהיה קשובים לדברים ונבין שגל השמרנות ששוטף אותנו מימין (לא מכל הימין, אבל מחלקים גדלים והולכים ממנו), עם רה"מ שמוכן למכור הכול כדי לא ללכת לכלא, הוא סכנה אדירה לחרות האנושית, ולעידן הנאורות. סכנה לכולנו. סכנה לעצם הקיום שלנו. סכנה לכל ההישגים היפים של האנושות. חשוב שנהיה ערים לכך שנושאי הבשורה הם לא הוגים מטורללים בשולי החברה, אלא נושאים בתפקידים פוליטיים בכירים.

"לו היו הסמוטריצ'ים מנצחים אז, כל הדברים המהפכניים והמוארים האלה לא היו נכתבים. אבל הם חיים כאן היום. והם מאיימים על חרותנו. זכרו, הקדמה אינה מובנת מאליה. בתוך הטרללת הפוליטית היום, המחשבות האפלות ביותר עלולות להיתרגם למעשה. זה הקרב שלנו".

תגיות:המשפט העברימערכת המשפטבצלאל סמוטריץ'בחירות 2019שלי יחימוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה