חדשות בארץ

טראמפ: "שוב בחירות בישראל? זה מגוחך"

נשיא ארצות הברית הביע אי שביעות רצון מהמצב הפוליטי בישראל וקרא לה 'לקחת את עצמה בידיים'. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, התבטא בשיחה סגורה כי ייתכן ותוכנית השלום תידחה, אך הביע תקווה כי "כולם יעסקו בה בצורה רצינית"

טראמפ (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס הלילה (שני) למשבר הפוליטי בישראל שהוביל לפיזורה של הכנסת ולהליכה לבחירות מוקדמות. במסיבת עיתונאים מאולתרת בבית הלבן טרם המראתו לביקור רשמי בבריטניה אמר טראמפ: "ישראל מסובכת עכשיו עם הבחירות שלה. זה צץ משום מקום לפני שלושה ימים, כל העניין הזה הסתבך לגמרי".

"הם צריכים לקחת את עצמם בידיים", הוסיף טראמפ. "הרי ביבי נבחר, ופתאום עכשיו הם צריכים לעבור שוב את התהליך עד ספטמבר? זה מגוחך. אנחנו לא מרוצים מזה, אבל אם נצליח להשיג תוכנית שלום למזרח התיכון זה יהיה מצוין". הנשיא האמריקני ציין כי לדעתו לעסקת המאה יש "סיכוי טוב" להצליח, "אבל נראה מה יקרה".

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, נשמע אופטימי פחות לגבי סיכוייה של תוכנית השלום. על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", בשיחה סגורה עם מנהיגי ארגונים יהודיים בארצות הברית בשבוע שעבר אמר פומפאו כי ייתכן והתוכנית תהיה "בלתי ניתנת לביצוע". לדבריו, "יכול להיות שהיא תידחה. יכול להיות שבסוף אנשים יגידו 'זו לא תוכנית מקורית במיוחד, והיא לא ממש עובדת עבורי, יש בה 2 דברים טובים ו- 9 דברים רעים – אני בחוץ'".

"לקח לנו יותר זמן ממה שחשבתי בתחילה להוציא את התוכנית לאור, וזאת בלשון המעטה", ציין פומפאו. הוא הודה כי הוא מבין "מדוע אנשים חושבים שזו תהיה עסקה שרק הישראלים יאהבו", וכי אין ערובה שזו התוכנית שתצליח לשבור את המבוי הסתום של הסכסוך. עם זאת, פומפאו הביע את תקוותו כי "כולם יעסקו בתוכנית בצורה רצינית" ולא ידחו אותה על הסף: "השאלה הגדולה היא האם נוכל לקבל מרחב מספיק כדי לנהל עליה שיח אמיתי".

 

קושנר: לפלסטינים "זכות להגדרה עצמית"

בתוך כך, בתוכנית AXIOS המשודרת ברשת HBO בארצות הברית שודר הלילה ראיון עם חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר, העומד בראש צוות השלום של הבית הלבן. בראיון, שנערך בשבוע שעבר, טרם צאתו למסע במזרח התיכון, אמר קושנר כי הוא סבור שלפלסטינים יש "זכות להגדרה עצמית". הוא סירב לחשוף האם עיקרון זה יתבטא בהכרה במדינה פלסטינית במסגרת תוכנית השלום: "נשאיר את הפרטים בצד עד שנחשוף את התוכנית".

בתשובה לשאלה האם הוא מאמין שהפלסטינים מסוגלים לנהל את חייהם באופן עצמאי ולשלוט בעצמם ללא התערבות ישראלית, הטיל בכך קושנר ספק: "זו שאלה טובה. התקווה היא שעם הזמן הם יוכלו לעשות זאת". הוא ציין כי תהיה זו "דרישה גדולה" מצד הפלסטינים לצפות שישראל תעניק להם חופש מבחינה ממשלית וצבאית: "אם אין לך מבנה ממשלתי תקין וביטחון תקין, כאשר אנשים [בישראל] חיים בפחד מהטרור – זה פוגע בפלסטינים". הוא הוסיף כי הפלסטינים צריכים לסגל לעצמם "מערכת משפט הוגנת, חופש עיתונות, חופש ביטוי וסובלנות לכל הדתות" לפני שניתן יהיה לחשוב על השקעות בשטחים שתחת שלטונם. 

בתשובה לשאלה האם הוא מבין מדוע הפלסטינים אינם בוטחים בצוות השלום הממשלי בראשו הוא עומד, ענה קושנר: "יש הבדל בין ההנהגה הפלסטינית לעם הפלסטיני. אני מאמין שהעם הפלסטיני רוצה חיים טובים יותר. הם לא ישפטו את התוכנית על סמך האמון שהם נותנים בי, אלא בהתבסס על העובדות, ואז יקבלו את ההחלטה: האם הם חושבים שהיא תאפשר להם דרך לחיים טובים יותר – או לא?".

מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, האחראי מטעם הרשות הפלסטינית על המשא ומתן, הגיב הבוקר בזעם על דבריו של קושנר. "האדם הזה (קושנר) אדיש מאוד לפלסטינים", כתב עריקאת בחשבון הטוויטר שלו. "הוא פסל את עצמו מלמלא כל תפקיד בתהליך השלום. אני שוב קורא לערבים שלא לשוחח עם קבוצת המתנחלים הזו – קושנר, גרינבלט ופרידמן. הם מתכננים שגשוג למתנחלים".

(עודכן: 10:13)

תגיות:דונלד טראמפג'ארד קושנרמייק פומפאועסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה