חדשות בארץ

בעקבות פיטורי השרים: באיחוד מפלגות הימין דורשים את תיק החינוך והמשפטים

ראש הממשלה הבהיר כי לא יחזיק בתיקים וכי תוך 48 שעות ימונו ממלאי מקום. באיחוד מפלגות הימין דורשים את . החינוך והמשפטים אבל נראה כי נתניהו נחוש לשמור זאת בליכוד. הערכה כי במקום תיק המשפטים, סמוטריץ' יקבל את תיק התחבורה

ראשי איחוד מפלגות הימין (צילום: פלאש 90)ראשי איחוד מפלגות הימין (צילום: פלאש 90)
אא

בעקבות פיטוריהם היום (ראשון) של צמד השרים נפתלי בנט מתיק החינוך ואיילת שקד מתיק המשפטים, באיחוד מפלגות הימין דורשים את התיקים לעצמם. בהודעת בכירי הרשימה, הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', הציבו השניים אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו בו הוא מתבקש למנות את שניהם לתפקידים וכי אם יציע רק לאחד מהם תפקיד בממשלה - שניהם יישארו בחוץ.

"כעת צריך ראש הממשלה למנות אותי ואת בצלאל לתיק המשפטים והחינוך בהם החזיק הבית היהודי בממשלה", כתב הרב פרץ, כשמאוחר יותר הצטרף אליו סמוטריץ' שהוסיף נופך לדרישה באומרו כי "‏בהעדר בעיה משפטית, ראש הממשלה נתניהו צריך למנות עכשיו את הרב רפי ואותי לשרי המשפטים והחינוך ולהשאיר את התיקים האלה בציונות הדתית", כתב והוסיף: "ולא - אלקין, שהוא חבר טוב, לא מייצג הציונות הדתית. לציונות הדתית יש מפלגה אחת והיא צריכה להיות סביב שולחן הממשלה והקבינט".

על פי הערכות, צפוי כי נתניהו ימנה את הרב רפי פרץ, יו"ר איחוד מפלגות הימין, לתפקיד שר החינוך, ואילו את יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', לתפקיד שר התחבורה, במקומו של ישראל כץ שנכנס למשרד החוץ.  

 

ראש הממשלה לא יחזיק בתיקים

 

בתוך כך, בלשכת ראש הממשלה הבהירו הערב כי ראש הממשלה לא מתכוון להחזיק בידיו את התפקידים, וכי כבר בתוך 48 שעות ימונו ממלאי מקום לכל התפקידים הלא מאוישים. "רה"מ ידע מראש שהשר לוין לא מעוניין במילוי מקום. כל פרסום אחר בעניין מינוי השרים הוא ספקולציה", נכתב בהתייחסות לדיווח מוקדם יותר כי השר יריב לוין ימונה לממלא מקום שר המשפטים. לוין, שמיהר להודיע כי לא יקבל על עצמו מינוי כזה, אמר כי "אין בכך תועלת".

במקביל, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע הערב כי דינה של הממשלה היוצאת, על אף שטכנית לא שימשה קודם לכן כקבועה ורצופה, כממשלת מעבר,  ומשכך יוכל ראש הממשלה למנות חברי כנסת לתפקידי שרים ללא אישור הכנסת. וכן הדין לסגני שרים, עובדה שהביאה את מזכיר הממשלה להודיע לסגן השר מאיר פרוש מיהדות התורה, כי בעוד 48 שעות יתקיים משאל טלפוני בין חברי הממשלה, במטרה לאשר את המשך כהונתו.

כן גם לגבי מינוי שר לחבר קבינט. לפי היועמ"ש, נתניהו יוכל למנות כל שר שיחפוץ – ללא אישר הכנסת.

בראיון לחדשות 13, סמוטריץ' חזר על דרישתו הקודמת לתיק המשפטים: "מתבקש שרפי פרץ ואני נתפוס את תיקי החינוך והמשפטים. התעקשנו לאורך כל הדרך להחזיק בתיקים האלה. אנחנו מתעקשים להחזיק בהם גם בממשלת מעבר. אין ויכוח שבנט ושקד עשו עבודה טובה במשרדים האלה, ואין סיבה שלא נחליף אותם".

כזכור, מוקדם יותר היום הודיע ראש הממשלה לשר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד על פיטוריהם מתפקידיהם בממשלה, ובעקבות זאת על הפסקת חברותם בקבינט המדיני-ביטחוני.

מטעמם של בנט ושקד נמסרה התגובה הבאה: "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים בראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה". בניגוד לתגובה הרשמית הממלכתית, מקורב לשניים מסר ל"ישראל היום" כי הצעד בו נקט נתניהו "מעיד על אובדן שיקול הדעת מצדו, ומטיל ספק בכשירותו להמשיך למלא את תפקיד ראש הממשלה".

ההודעה על כך הגיעה בצל הדיווח אמש בחדשות 13 כי נתניהו שוקל אפשרות לפטר את השניים, וזאת, על רקע היריבות עמם ולאור כוונתם להתמודד שוב בבחירות הקרובות. על פי הידיעה, נתניהו שוקל גם למנות את מקורבו, השר זאב אלקין, לשר הקליטה והעלייה, וזאת על מנת לחזק את מעמדו של הליכוד בקרב מגזר העולים יוצאי חבר העמים ולפגוע ביו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

תגיות:בצלאל סמוטריץ'בחירות 2019הרב רפי פרץאיחוד מפלגות הימיןתיק המשפטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה