חדשות בארץ

נתניהו פיטר את בנט ושקד

ראש הממשלה מסר לשרים בנט ושקד על העברתם מתפקידיהם בממשלה ובקבינט. על פי ההערכות, המהלך נועד בסיכוייהם להיבחר שוב לכנסת

בנט ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: Marc Israel Sellem/POOL, פלאש 90)בנט ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: Marc Israel Sellem/POOL, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (ראשון) לשר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד על פיטוריהם מתפקידיהם בממשלה, ובעקבות זאת על הפסקת חברותם בקבינט המדיני-ביטחוני. כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. על פי ההערכות הפוליטיות, המהלך נועד לפגוע בסיכוייהם של השניים להיבחר שוב לכנסת.

מטעמם של בנט ושקד נמסרה התגובה הבאה: "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים בראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו על מנת לקיים תיפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסידרה". בניגוד לתגובה הרשמית הממלכתית, מקורב לשניים מסר ל"ישראל היום" כי הצעד בו נקט נתניהו "מעיד על אובדן שיקול הדעת מצדו, ומטיל ספק בכשירותו להמשיך למלא את תפקיד ראש הממשלה".

בחדשות 13 דווח אמש כי נתניהו שוקל את האפשרות לפטר את בנט ושקד, זאת על רקע היריבות עמם ולאור כוונתם להתמודד שוב בבחירות הקרובות. על פי הידיעה, נתניהו שוקל גם למנות את מקורבו, השר זאב אלקין, לשר הקליטה והעלייה, וזאת על מנת לחזק את מעמדו של הליכוד בקרב מגזר העולים יוצאי חבר העמים ולפגוע ביו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

מוקדם יותר הבוקר, התייחס השר זאב אלקין (ליכוד) לאפשרות שאיילת שקד תצטרף לליכוד ותקבל שיריון ברשימת המפלגה לקראת הבחירות לכנסת. בכניסה לישיבת הממשלה אמר אלקין כי בשלב זה התקבלה בליכוד החלטה על "צילום מצב": "אני לא יודע להגיד לגבי הבחירות הקרובות האם בכלל יש אופציה משפטית לכך. אני חושב שהליכוד צריך בוודאי להיות הבית לכל פוליטיקאי בעל עמדות ימניות, והוא צריך להתמודד בתוך הליכוד. ראינו מה קורה כשיש מפלגות קטנות, לאיזו מציאות זה מוביל אותנו". דבריו של אלקין הצטרפו לדיווח הבוקר של יובל קרני ב- ynet, לפיו נתניהו הבהיר בשיחות סגורות עם חברי מפלגתו כי אין לו כוונה לשריין את שקד. נתניהו נימק זה בקשיים משפטיים – הצורך לקצר את תקופת האכשרה של שקד, שטרם התפקדה בליכוד, ולשריין אותה ברשימה ללא פריימריז.

שותפה של שקד להנהגת הימין החדש, שר החינוך נפתלי בנט, הגיע הבוקר לישיבת הממשלה, זאת בניגוד להיעדרויותיו הרבות מהישיבות מאז כישלונו בבחירות. בנט – שהחליט, ככל הנראה, לנצל את ההזדמנות השנייה שניתנה לו עם ההכרזה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות – אמר בכניסה לישיבה: "היום מציינים במערכת החינוך את חג ירושלים כחג של אחדות לאומית וחיבורים בין כולם. זו תקופה שבה יותר מתמיד אנחנו צריכים אחדות. לא קיטוב, אלא חיבורים. בין דתיים וחילונים, בין ימין ושמאל. כולנו עם אחד".

כזכור, בנט ושקד פרשו בדצמבר 2018 מהבית היהודי, הקימו את הימין החדש אך לא הצליחו לעבור את אחוז החסימה. השניים נפגשו ביום רביעי האחרון כדי לדון בהמשך דרכם המשותפת. כדי למנוע את הסיכון שבכישלון נוסף, בנט חותר ליצור חבירה עם גורמים פוליטיים בימין. בשבוע שעבר הוא נפגש לשם כך עם יו"ר זהות, משה פייגלין. אופציה נוספת היא להצטרף לאיחוד מפלגות הימין. מספר 2 באיחוד, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', תקף הבוקר את בנט ושקד על ריצתם הנפרדת בבחירות הקודמות: "הפיצולים האלו גרמו לנו לנזקים עצומים. פוליטיקה זה לא סטארט אפ. לא לוקחים הימורים, זה חוסר אחריות להתנהל ככה במערכת פוליטית". הוא הוסיף כי יש למקסם את הקולות שמימין לליכוד במסגרת איחוד מפלגות הימין: "אפשר לשקול גם חיבורים נוספים, אבל אם זה לא יצליח – כל מי שכבר עשה טעות אחת שגבתה מאתנו מחיר כבד צריך לשבת בבית ולעשות חשבון נפש". בהתייחסו לאפשרות ששקד היא שתעמוד בראש האיחוד, הבהיר סמוטריץ: "נניח שהיא רוצה לחזור – בסדר. מה פתאום מספר 1? מאיפה הציפייה הזו? נטשת, ריסקת, פילגת, עשית טעות שכתוצאה ממנה לא רק מחנה הימין נכנס לסחרור, מדינת ישראל כולה נמצאת בסחרור. את רוצה לחזור? אפשר לשקול זאת חיובית, אני לא חושב שיש סיבה בעולם כמספר אחת".

(עודכן: 16:33)

תגיות:נפתלי בנטאיילת שקדבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה