חדשות בארץ

בכירים בעבודה קוראים ליו"ר אבי גבאי להתפטר

המשא ומתן שניהל אבי גבאי, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצטרפות לממשלה ממשיך לטלטל את מפלגת העבודה. בכירים במפלגה קראו להתפטרותו של היו"ר ולעריכת בחירות לתפקיד מחליפו. גבאי מצדו אינו ממהר ללכת לשום מקום

גבאי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)גבאי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

הרוחות במפלגה העבודה ממשיכות לסעור בעקבות החשיפה כי יו"ר המפלגה אבי גבאי שקל – ביממה שלפני פיזור הכנסת – הצעה שקיבל מראש הממשלה בנימין נתניהו להצטרף לקואליציה.

בסוף השבוע קראו בכירים במפלגה להתפטרותו של גבאי ולעריכת בחירות לתפקיד היו"ר. על פי הדיווח הבוקר (ראשון) של יובל קרני ב"ידיעות", בכיר בעבודה אמר כי "גבאי חיסל סופית את מפלגת העבודה במהלך האחרון שלו. האיש מנותק לגמרי מהמציאות. הוא מתנהג כאילו יש לו 30 מנדטים והוא ממשיך להוביל את המפלגה, מה שכמובן אף אחד מחברי הסיעה לא מתכוון לאפשר לו". חברת הכנסת סתיו שפיר אמרה כי גבאי צריך לפנות את מקומו באופן מיידי: "נדהמתי וכאבתי לראות שחלק מחבריי שיתפו פעולה במסגרת המשא ומתן עבור תפירת תיקים לעצמם. זה בדיוק מה שנתניהו רוצה: שהציבור יתעב את הפוליטיקה ויברח, במקום להתגייס למאבק על הדמוקרטיה".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "הניסיון להתנער מחרפת המשא ומתן הסודי המביש עם ביבי על ידי שקרים כאילו גם חברי כנסת אחרים 'שקלו' הוא עלוב. אני עניתי 'לא' מיידי ומוחלט, ובטוחה שגם חבריי. הרקורד שלי בעניין די מספק. נימקתי מוסרית, פוליטית, ומתחתי ביקורת אישית נוקבת בפניו של המציע על החוצפה שבלקושש לעצמו תיק בכיר מתוך ההריסות". בראיון הבוקר לכאן רשת ב' אמרה יחימוביץ': "מטריד אותי מצבה המזעזע של המפלגה שלי, קודם כל אחרי הקריסה בבחירות האחרונות, ושנית – המסמר האחרון בדמות אותו משא ומתן עלוב ובזוי שנוהל מאחורי גבם של חברי הסיעה". לדבריה, גבאי היה צריך 'לחתוך' במהירות את המשא ומתן, בו ניתנו "מלוא החופן הבטחות חסרות שחר" שלא גובו בהסכמים קואליציוניים: "מסתבר שהיה משא ומתן מאוד אינטנסיבי שהדבר היחיד שיש פה זה תיק שר אוצר לאבי גבאי. על זה אמרתי לו 'אני מצטערת, אין לך סמכות מוסרית לנהל משא ומתן'".

כזכור, ביום רביעי בערב, מספר שעות לפני שהכנסת החליטה ברוב קולות על פיזורה, חשף עמית סגל בחדשות 12 כי גבאי קיבל מנתניהו הצעה ל- 4 תיקים בממשלה עבור חברי מפלגתו, וכן התחייבות לוותר על חוקי החסינות. על פי הדיווח, גבאי ומספר 2 ברשימת העבודה, חבר הכנסת טל רוסו, שקלו את ההצעה בחיוב, בעוד חברים אחרים בסיעה דחו אותה על הסף. גבאי מסר לאחר מכן כי "במהלך החודש האחרון מפלגת העבודה קיבלה מספר הצעות להשתלב בממשלה. ההצעה האחרונה כללה התחייבות לחבילת צעדים לשמירה על הדמוקרטיה, לרבות ביטול חקיקת פסקת ההתגברות, החסינות, חוקים פרסונליים ועוד. חברי הסיעה דנו בהצעה והחלטנו שלא לקבל את ההצעה".

מפרטים נוספים שנחשפו שלשום על ידי בן כספית ב"מעריב" וסגל עצמו, עולה כי במהלך הדיון הלילי (בלילה שבין שלישי ורביעי) בין גבאי ונתניהו, העלה יו"ר העבודה את החשש כי נתניהו יצרף בעתיד הקרוב את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לממשלה. נתניהו בתגובה הציע לערוך מסיבת עיתונאים ביום רביעי בערב, בה יודיע על התנתקות מוחלטת מליברמן ומהאפשרות לשותפות עמו בממשלה אחת. גבאי לא הסתפק בכך, ועל פי הצעת נתניהו הוא צילם אותו בטלפון הסלולרי שלו כשהוא מתחייב שלא לצרף "לעולם" את ליברמן.

במפלגת העבודה מעריכים, כי למרות שגבאי מתמהמה בהתפטרותו מתפקיד היו"ר, לא תהיה לו ברירה אלא לפנות את מקומו. גבאי מצדו טען הבוקר, בתגובה להאשמות נגדו בתוך המפלגה, כי "אף אחד מחברי המפלגה שאיתם שוחחתי לא אמר מיד שכניסה לממשלה לא תקום ולא תהיה". בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל סירב גבאי להתחייב כי יתפטר מתפקידו: "הפריימריז לראשות המפלגה ייקבעו בזמן הקרוב, ומי שרוצה שאודיע על פרישה יצטרך להמתין מעט – כשיתקרב המועד אחליט האם לרוץ".

שעה קלה לאחר הראיון הודיע גבאי כי הוא מתכוון להציע לערוך בחירות לראשות המפלגה אך לא לרשימה לכנסת. "לקראת הבחירות שיערכו בספטמבר", נאמר בהודעה שפרסם, "בכוונתי להביא להנהלת המפלגה ביום שלישי הקרוב הצעה לקיום בחירות לראשות המפלגה במועד המוקדם ביותר האפשרי וללא עריכת בחירות נוספות לרשימה לכנסת". אם תתקבל הצעתו של גבאי, המשמעות היא שגם אם לא ימשיך לכהן כיו"ר המפלגה, הוא יוצב בקדמת מועמדי הרשימה לכנסת.

(עודכן: 11:53)

תגיות:מפלגת העבודהאבי גבאיבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה