חדשות בעולם

המודיעין האמריקני: רוסיה מבצעת ניסויים בנשק גרעיני

על רקע האיומים הקשים של הנשיא פוטין על ארצות הברית בעקבות פרישת ארצות הברית מאמנת הנשק עם רוסיה, המודיעין האמריקני פרסם את הערכתו כי מוסקבה מבצעת ניסויים בנשק גרעיני בעל עוצמה נמוכה

פןוטין וטראמפ (איור: שאטרסטוק)פןוטין וטראמפ (איור: שאטרסטוק)
אא

על רקע ההחרפה ביחסי ארה"ב-רוסיה לאחר פרישתה של הראשונה מהסכם הגרעין המשותף, הודיע היום (רביעי) ראש סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקני, כי הממשל האמריקני מאמין רוסיה מבצעת ניסויים גרעיניים ברמה נמוכה. "ארה"ב מאמינה כי רוסיה ככל הנראה איננה עומדת בסטנדרטים הבינלאומיים של האמנה למניעת ניסויים גרעיניים", מסר לוטננט ג'נרל רוברט אשלי. לפי אשלי, סוכנויות ביון נוספות מסכימות עם הערכה זו.

גורמים רשמיים בממשל האמריקני סירבו להרחיב אודות ההיקף של הניסויים, אולם בדיווח שהובא בוול סטריט ג'ורנל נטען כי הדו"ח האמריקני עוסק בניסויים גרעיניים בנשק בעל עוצמת פיצוץ נמוכה במיוחד, שבוצעו בארכיפלג נוביה זמליה, הממוקם צפונית לרוסיה.

בקרמלין הרוסי הכחישו את הדברים וטענו כי ארצם עומדת בכל התנאים של אמנת הגרעין המשותפת עם ארצות הברית, וכן של אמנות הגרעין הבינלאומיות.

אמנת הנשק הגרעיני (INF) שנחתמה בין המעצמות ב-1987, אמורה הייתה לשמור על ביטחון ארה"ב ובעלות בריתה השונות בגזרה האירופית ובמזרח הרחוק. האמנה שעליה חתמו המנהיגים, אסרה, בין היתר, על שתי המדינות להחזיק בטילי שיוט קרקע-אוויר גם אם אלו טילים בעלי טווח של 300 ק"מ. בנוסף, האמנה אסרה ייצור של טילים אלה.

למעשה, אין זו הראשונה בה נטען כי מוסקבה מפירה את הסיכומים, אם כי זו הפעם הראשונה שהממשל מציג הפרות קונקרטיות. הממשל האמריקני, מאז כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, הרבה לקבול כי ממשלת רוסיה מפירה בצורה עקבית את האמנה, בין היתר, בשל הפרסומים על כך שרוסיה מפתחת את מערכת הטילים "9M729". בעקבות כך, בפברואר הודיע טראמפ, כי הוא שוקל לפרוש מהאמנה.

דיווח זה מהווה עוד ירידת מדרגה בהסלמה ביחסי ארצות הברית-רוסיה סביב נושא זה, לאחר שבפברואר שיגר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, איום חריף לממשל האמריקני, לפיו אם ארצות הברית תציב טילים חדשים לטווח בינוני על אדמת אירופה, מוסקבה תגיב גם היא בהצבת טילים המכוונים למיקומים אמריקניים אסטרטגיים, ולא רק לכיוונן של המדינות שבהן יוצבו הטילים האמריקנים.

בנאומו אז טען פוטין כי בחירתה של ארצות הברית לפרוש מהאמנה נומקה בטענות בלתי מבוססות. הוא ציין, עם זאת, כי ארצו לא תהיה הראשונה להציב טילים באירופה, אך תגיב בהתאם אם וושינגטון תקדים ותעשה כך. בתוך כך הבהיר הנשיא פוטין כי אינו שש לעימות אך הוא מחויב לנקוט בכל הצעדים ההכרחיים כדי לשמור על ביטחונה של מוסקבה: "המדיניות של וושינגטון היא קצרת רואי, הרסנית ובסופו של דבר מערערת את האינטרסים של אמריקה".

תגיות:רוסיהארצות הבריתאמנת הגרעיןנשק גרעיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה