חדשות בארץ

לקראת הכרעה: האם הכנסת ה- 21 תפוזר?

נמשכים מאמצי התיווך במשבר הרכבת הממשלה, אך אביגדור ליברמן ממשיך להביע אי נכונות לפשרה. בליכוד קוראים לו להתעשת ברגע האחרון ובמקביל פועלים להשגת רוב לפיזור הכנסת. ביהדות התורה סיכמו על ריצה לבחירות במתכונת הנוכחית והבהירו כי ימשיכו לתמוך במועמדותו של בנימין נתניהו לראשות הממשלה

אא

הספירה לאחור: במערכת הפוליטית שוררת הבוקר (רביעי) דריכות לקראת תום הארכה שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו, להרכבת הממשלה – הלילה בחצות. המשבר שיזם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בסוגיית חוק הגיוס עדיין בעינו. על אף שהמתווכים השונים ממשיכים בניסיונותיהם להציג נוסחה משפטית לחוק שתתקבל על דעתו של ליברמן, בליכוד ובמפלגות החרדיות רווחת ההערכה כי הוא אינו מעוניין בפשרה, וכי בפועל אפסו הסיכויים להקמת ממשלה.

במקביל לחילופי המסרים הפומביים המעידים על עומק המשבר, מאחורי הקלעים נמשכים עדיין בכל זאת המאמצים להגיע לפתרון. בין המתווכים הוזכר שמו של איש העסקים הישראלי-בריטי שמואל חייק. על פי הדיווח בחדשות 12, במהלך המשבר קיבל ליברמן לידיו כ- 20 הצעות פשרה שכללו נוסחאות שונות לחוק הגיוס. אמש דווח על נוסחה חדשה, אותה הציע חבר הכנסת דוד ביטן, לפיה יעדי הגיוס ייכללו בחקיקת משנה שתובא על ידי שר הביטחון בכפוף לצרכים שייקבעו על ידי צה"ל, כשלצורך כך תוקם ועדה מיוחדת בכנסת בראשה יעמוד איש ישראל ביתנו. אלא שבהמשך הערב האופטימיות הזהירה שהביעו בליכוד התפוגגה כשליברמן הבהיר למקורביו כי מבחינתו "אין חדש תחת השמש". דוברו של ראש הממשלה, יונתן אוריך, מסר כי ליברמן "דוחה כל הצעה ומנסה למשוך זמן".

לפני חצות המשיך ליברמן בקו של אי נכונות לפשרה, בו הוא נוקט בימים האחרונים, כשכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא דבק בעמדה שיש להעביר את "חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית בגרסה המקורית בדיוק כמו בקריאה הראשונה והכשרה שהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. זאת ההצעה ואין בלתה". הוא טען כי אינו שואף לנקמה כלשהיא ו"לא מחפש להפיל את ראש הממשלה", אך לדבריו "ההצעה להעביר את כל נושאי היעדים ופקיעת החוק להחלטת ממשלה זה באמת כמו קוסמטיקה לפוחלצים. זה לא שינוי מינורי, זה שינוי מז'ורי". יו"ר ישראל ביתנו הוסיף כי למפלגתו "אין שום כוונה להצטרף לליכוד, לא כחטיבה, לא כבודדים, ולא להיטמע במפלגת השלטון".

חוטובלי: בבחירות הבאות ישראל ביתנו "תיעלם"

בליכוד תקפו הבוקר בחריפות את ליברמן. השר זאב אלקין אמר כי האופן בו בוחר ליברמן לנהל את המשא ומתן אינו מאפשר פשרה: "לדרוש עם 5 מנדטים כניעה מ- 16 מנדטים מוביל אותנו לבחירות חוזרות", אמר אלקין בראיון לגלי צה"ל, "הוא דחה עשרות הצעות". אלקין הוסיף כי "אי אפשר לכלול יותר את ליברמן בגוש הימין. מי שמונע ממשלת ימין אינו חלק ממנה יותר". סגנית השר ציפי חוטובלי אמרה כי "הליכה לבחירות היא הונאת הבוחר" וכי על ליברמן להתעשת. בראיון לגלי צה"ל הזהירה חוטובלי את ליברמן כי במידה ויתקיימו בחירות חדשות, מפלגתו "תיעלם": "המציאות הישראלית צריכה להתכנס לשתי מפלגות גדולות ולא למספר מפלגות קטנות סחטניות. אם בארצות הברית יכולים, אז גם בישראל כל מפלגה ציונית יכולה למצוא לעצמה חטיבה במפלגת השלטון".

סיעת יהדות התורה קיימה הלילה ישיבה, בסיומה סוכם כי במידה והבחירות לכנסת ה- 22 יוקדמו, היא תרוץ במתכונת שגובשה לפני הבחירות האחרונות בין 2 המפלגות המרכיבות אותה – אגודת ישראל ודגל התורה. בהודעה שהוציאו ראשי יהדות התורה, יעקב ליצמן ומשה גפני, נאמר כי "מדובר בבחירות מיותרות שאין בהן כל צורך. אך במידה וניאלץ ללכת שוב לבחירות בשל התעקשות אביגדור ליברמן ומניעיו הפוליטיים כלפי ראש הממשלה נתניהו, תוך שימוש ציני בחוק הגיוס כביכול, הרי שהאחדות ושיתוף הפעולה בין אגודת ישראל ודגל התורה יימשכו גם בבחירות החוזרות, בתפילה ובתקווה להצלחה גדולה בסייעתא דשמיא". ביהדות התורה הבהירו כי גם לאחר הבחירות הבאות הם ימליצו לנשיא על נתניהו כמי שיש להטיל עליו את הרכבת הממשלה.

במקביל לניסיונות הפישור ולחילופי ההאשמות הפומביים, בכנסת ממשיכים להיערך לקראת האפשרות הריאלית של בחירות חדשות. הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת  אישרה אמש את ההצעה, ברוב של 7 חברי כנסת מול 6. על פי ההצעה, הבחירות לכנסת ה- 22 ייערכו ב- 17 בספטמבר, אם כי התאריך עדיין כפוף לשינויים. הדיון בחוק במליאת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית יחל בשעה 12:00. בליכוד פועלים להבטיח רוב של 61, הנדרש על פי חוק כדי לאשר את ההצעה, כשברקע קיים חשש כי מספר חברי כנסת של המפלגה ייעדרו מההצבעה.

תגיות:הליכודאביגדור ליברמןחוק הגיוסזאב אלקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה