חדשות בעולם

דרמה באוסטריה: הקנצלר הצעיר הודח מתפקידו

המשבר הקואליציוני של ממשלתו של סבסטיאן קורץ, המנהיג הצעיר בן ה-32, החל עם התפטרותו מנהיג מפלגת החירות ושר הפנים לאחר חשיפת פרשת "השוחד הרוסי". לאחרונה הוכרז על בחירות בזק – עובדה שלא מנעה היום מהפרלמנט, בצעד נקמני, להדיח אותו מכיסאו

קורץ בביקורו בישראל (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)קורץ בביקורו בישראל (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
אא

קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, הודח היום (שני) מתפקידו בעקבות הצבעת אי-אמון שזכתה לרוב בבית התחתון של הפרלמנט וייאלץ לעזוב את תפקידו. הצעת אי האמון זכתה לתמיכה מכל קצוות הקשת הפוליטית, כאשר מחוקקים מהמפלגות הסוציאל-דמוקרטית וגם ממפלגת החירות הימנית-קיצונית תמכו בהצעה. שתי הסיעות גם יחד שולטות ב-103 מושבים מתוך 183 בפרלמנט האוסטרי בווינה.

כזכור, המשבר בקואליציה האוסטרית החל עם ההדלפה לתקשורת של סרטון המוכיח כי מנהיג מפלגת החירות ומי שכיהן כסגן הקנצלר, היינץ-כריסטיאן שטראכה, היה מעורב בפרשיית שחיתות חמורה שבו הוא נראה מציע, למי שהוצגה כ"אשת עסקים רוסייה", חוזים ממשלתיים בתמורה להזרמת כספים לקופת מפלגתו. בעקבות חשיפת הפרשייה, שזכתה לכינוי "פרשת השוחד הרוסי", הודיע קורץ על סיום השותפות הקואליציונית שלו עם שטראכה, והוא נאלץ להתפטר.

אלא, שהמשבר לא הסתיים כאן והוא המשיך להתגלגל כאשר קורץ דרש גם את התפטרותו של הרברט קיקל, חבר נוסף במפלגת החירות שכיהן כשר הפנים, בטענה שהוא לא יהיה מסוגל לפקח ביושרה על גופי האכיפה כאשר נגד ראש מפלגתו נפתח הליך פלילי. בעקבות כך, במחאה על התנהלותו של הקנצלר החלו שורה של שרי ממשלתו, חברי מפלגת חירות, להתפטר מממשלתו, וכך נשאר קורץ עם ממשלת מיעוט – עובדה שהובילה אותו להודיע על הקדמת הבחירות לספטמבר, שבינתיים מיהר לצרף לממשלתו שרים חדשים. במקביל, החלו באופוזיציה מקדמים במרץ הצעת אי-אמון שתביא לקיצור ימיה המהיר של ממשלת קורץ.  

היום, כך נראה, השיגו בימין הקיצוני את נקמתם, והיום ימנה נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן, ממלא מקום לקנצלר, שירכיב ממשלת מעבר עד הבחירות בספטמבר, כאשר עד אז היא תזכה לתמיכת הפרלמנט. ממשלה שתזכה לתמיכת הפרלמנט עד הבחירות הבאות, שצפויות להתקיים בספטמבר. בטרם ההצבעה, כתב קורץ בחשבון הפייסבוק שלו כי למרות הסיכוי שהפרלמנט ידיח אותו, "בסופו של יום אזרחי המדינה הם שיקבעו, באמצעות ההצבעה בספטמבר".

עובדת הדחתו של הקנצלר הצעיר בהיסטוריה ובין המנהיגים הצעירים בעולם, 32 בגילו, מגיעה לאחר שרק אתמול זכתה מפלגת העם האוסטרית בראשותו, להצלחה עצומה בבחירות לפרלמנט האירופי. מפלגתו זכתה ב-35.4% מהקולות, ומפלגת הימין הקיצוני של סגן הקנצלר שהתפטר גרפה רק את המקום השלישי עם 18.1% - נתון גרוע אף ביחס לבחירות הכלליות באוסטריה ב-2017.

תגיות:סבסטיאן קורץקנצלר אוסטריהאוסטריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה