חדשות בארץ

חיות נגד נתניהו: "למה שינית את דעתך על מערכת המשפט?"

במתקפה חסרת תקדים של נשיאת בית המשפט העליון על ראש הממשלה, אמרה חיות כי החליטה לשבור שתיקה בעקבות המתקפות החריפות כנגד מערכת המשפט. "היו מי שהרחיקו לכת עד כדי הצגת הרשות השופטת והשופטים כ'אויבי העם' ממש"

מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

הקרב המאסף של מערכת המשפט הישראלית: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תקפה היום (שני) את כוונת הקואליציה להצר את סמכותו של בית המשפט העליון בהתערבות בהחלטות הממשלה והכנסת. "מה נשתנה במהלך תקופה זו? האם אירע מאז דבר מה המצדיק סטייה מעקרונות חשובים אלה? לטעמי התשובה לכך שלילית", אמרה חיות כשהיא מצטטת את דבריו הקודמים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבמהלך השנים נהג לטרפד את כל החקיקות שנועדו לפגוע בכוחה של מערכת המשפט.

נזכיר כי ב-2017, בטקס השבעתה של חיות לנשיאת העליון, נתניהו התייחס אז בנאומו למתח בין שלושת הרשויות – המחוקקת, השופטת והמבצעת, והסביר אז כי המתח הזה שורר בכל הדמוקרטיות בעולם. "שלושת היסודות הללו חיוניים להבטחת חוסנה וחירותה של המדינה וביניהם מתקיים מתח טבעי ובריא, יש אחריות חקיקתית ביצועית ושיפוטית" אמר ראש הממשלה והוסיף: "אסור שישתנה הצורך בבית משפט חזק, עצמאי, ישר וחסר פניות, זה לא השתנה ולא ישתנה", הוסיף נתניהו. "הנקודה המהותית היא לא עצם הוויכוח אלא איך יוצרים דו שיח אפקטיבי בין הרשויות מתוך גישה מאוזנת וכבוד הדדי".

בנאומה, הבוקר, הציגה חיות ציטוטים אלה ואמרה: "הדבקות בעקרונות החשובים הללו שעליהם עמד ראש הממשלה בנאומו – השמירה על בית משפט עצמאי ובלתי תלוי, וקיום הידברות פתוחה, סדירה וכנה בין הרשויות המתאפיינת בכבוד הדדי - היא אחת הערובות החשובות לקיומם של חיים דמוקרטיים במדינת ישראל".

"ביסוד השיח הביקורתי המתנהל כיום כלפי בית המשפט עומד תיאור שגוי של המדיניות המשפטית"

גם כלפי הקואליציה לא חסכה חיות ביקורת, כשהיא טוענת כי "רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן אשר אפיין את מערכת הבחירות לכנסת ה-21 ואשר ממשיך ללוות גם עתה את המגעים להרכבת הממשלה. בשיח זה ממשיכות לבלוט בחומרתן התבטאויות מצד גורמים שונים כלפי הרשות השופטת בכלל וכלפי בית המשפט העליון בפרט. בין התבטאויות כאלה ובין 'גישה מאוזנת וכבוד הדדי' והידברות שעליהם דיבר ראש הממשלה שהזכרתי, אין ולא כלום".

באופן מסורתי, לא נוהגים שופטי העליון לתקוף פוליטיקאים, בטח ובטח בתקופת בחירות ובתקופה שלאחריה. אלא, שחיות, שהפרה זאת, הסבירה כי נמנעה מלמתוח ביקורת  "גם בימים שבהם היו מי שהרחיקו לכת עד כדי הצגת הרשות השופטת והשופטים כ'אויבי העם' ממש", עד שנודע לה כי "מנסים לשנות מן היסוד את מערך היחסים בינה ובין הרשויות האחרות ולפגוע פגיעה משמעותית בסמכויותיה".

יחד עם זאת, נשיאת העליון הבהירה כי אין בכוונתה להתייחס באופן ספציפי לחקיקת פסקת ההתגברות שנועדה למנוע מבג"ץ להתערב או לפסול את חוקי הכנסת. חיות גם קראה לשופטים אחרים שלא להביע דעה במקומות כאלה שהעובדות לא ברורות דיין.

לטענת חיות, "שאלת מעמדה וסמכויותיה של הרשות השופטת בכלל ושל בית המשפט העליון בפרט איננה שאלה פוליטית. השינוי ביחסי הכוחות שבין שלוש הרשויות במדינה, נוגע בבסיס התשתית המשטרית שלנו. בית המשפט איננו כל יכול ואסור שיהיה כל יכול אך גם כל אחת משתי הרשויות האחרות איננה כל יכולה ואסור שתהיה כזו".

בסיכום דבריה קבעה נשיאת העליון כי "ביסוד השיח הביקורתי המתנהל כיום כלפי בית המשפט עומד תיאור שגוי של המצב המשפטי ושל המדיניות השיפוטית ששררו כביכול בישראל עד ראשית שנות התשעים, תוך התרפקות בערגה על אותן שנים ורצון להשיב 'עטרה ליושנה'".

תגיות:אסתר חיותבית המשפט העליוןבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה