חדשות בעולם

טראמפ: לא מעוניינים בהפלת השלטון האיראני

בניגוד להערכות קודמות כי הממשל האמריקני חפץ במיטוט שלטון האייתוללות, נשיא ארצות הברית מבהיר כי הם לא מחפשים זאת. טראמפ: "יש לנו די בעיות בעולם כרגע בגלל נשק גרעיני – אז שלא יהיה לאירן נשק גרעיני. ואני חושב שנעשה הסכם"

טראמפ (צילום: פלאש 90)טראמפ (צילום: פלאש 90)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר הבוקר (שני) כי ממשלו אינו חפץ בהפלת שלטון האייתוללות באיראן כי אם השגת הסכם גרעין חדש שיבלום את תכנית הגרעין האיראנית. "לאירן יש הזדמנות להיות מדינה גדולה - עם אותה הנהגה", אמר טראמפ, והבהיר כי "אני לא מבקש לפגוע באירן, אני רוצה שאירן תגיד שלא יהיה לה נשק גרעיני".

בדבריו, שנאמרו במסיבת עיתונאים בטוקיו עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הסביר כי לארצות הברית "יש די בעיות בעולם כרגע בגלל נשק גרעיני – אז שלא יהיה לאירן נשק גרעיני. ואני חושב שנעשה הסכם". לדבריו, "אני חושב שלאירן יש פוטנציאל כלכלי אדיר ואני מחכה לאפשר להם לחזור לשלב שבו הם יוכלו להוכיח את זה. אנחנו לא מצפים לחילופי משטר, אני רוצה להבהיר את זה"

על פי הדיווחים, בשל יחסיו הטובים עם השלטונות בטהראן, אבה שוקל לטוס לאיראן בניסיון לתווך בין הצדדים, למרות שבאופן פורמלי איראן דוחה כל קריאה אמריקנית לפתוח את הסכם הגרעין. טראמפ, שאמר כי "לשינזו אבה יש קשר טוב עם אירן", נענה על ידי אבה בהצהרה כי "היציבות במזרח התיכון חשובה ליפן".

למרות ההחלטות האחרונות לשלוח כוחות אמריקניים למפרץ, כאשר רק בסוף השבוע הודיע טראמפ על עיבוי הכוחות באזור, הנשיא האמריקני חזר על הצהרתו כי "אף אחד לא רוצה לראות דברים נוראים קורים, במיוחד אני". גם בהתייחס להסכם הגרעין שנחתם על ידי ממשל אובמה ב-2015, ואשר זכה לביקורת חריפה מצדו, אמר טראמפ כי הוא "מאמין שאירן תרצה לדבר, ואם הם ירצו - גם אנחנו נדבר".

בהתייחס לסוגיית גרעין הצפון-קוריאני, טראמפ אמר כי לדעתו קים ג'ונג און מחפש "ליצור אומה עם עוצמה כלכלית גדולה - הוא איש חכם, הוא יודע מה יקרה אם הוא ימשיך לפתח את תכנית כלי הנשק הגרעיני". בנוגע למגעים שמקיים הממשל האמריקני מול הרודן הצפון קוריאני, הוסיף כי הוא "מאוד מאושר" ממגעים אלו.

בצל המתיחות הגוברת במפרץ הפרסי והחלטת הממשל האמריקני על עיבוי הכוחות באזור, אתמול אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי ארצו "תגן על עצמה מול כל מתקפה כלכלית וצבאית - אנחנו נתגונן מול כל מאמצי המלחמה, ונתמודד מולם בעוצמה". זריף קרא בדבריו למדינות שנשארו חתומות בהסכם, לפעול על מנת לשמר את ההסכם הקיים ולא לסגת ממנו. זריף טען כי איראן "רוצה לבנות מערכת יחסים מאוזנת עם שכנותיה במפרץ הפרסי", תוך שהוא אף מציע לחתום על הסכם שימנע תוקפנות הדדית.

בהמשך להצהרות הלוחמניות במיוחד של גנרלים איראנים, בכיר במשמרות המהפכה לגלג אתמול על כוחות צבא ארצות הברית שמפטרלים במפרץ ואמר כי נוכחותם באזור הינה "החלשה ביותר בהיסטוריה". לדברי הבכיר, האדמירל עלי פדאבי, "האמריקנים נמצאים באזור כבר משנת 1833 והם כעת במצב החלש ביותר במערב אסיה בהיסטוריה".

תגיות:איראןצפון קוריאהתכנית הגרעיןדונלד טראמפֿההסלמה במפרץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה