חדשות בארץ

בדרך לבחירות? הוגשה הצעת החוק לפיזור הכנסת

המשבר שחולל אביגדור ליברמן סביב סוגיית חוק הגיוס נראה בשלב זה כבלתי ניתן לפתרון. במידה וראש הממשלה נתניהו לא יוכל להקים קואליציה, בליכוד מתכוונים להעביר בהליך מהיר את ההצעה לפיזור הכנסת והליכה לבחירות חוזרות

בדרך לבחירות? נתניהו ומאחוריו ליברמן (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)בדרך לבחירות? נתניהו ומאחוריו ליברמן (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) הניח הבוקר (שני) על שולחן הכנסת את ההצעה לפיזור הכנסת ה- 21. בשלב זה, המשבר בשיחות להקמת ממשלתו החמישית של בנימין נתניהו נראה כבלתי ניתן לפתרון. ביום רביעי תסתיים הארכה שניתנה לו מהנשיא ראובן ריבלין להקמת הממשלה, וכדי למנוע את חזרת המנדט לנשיא והטלתו על מועמד אחר, מתכוונים בליכוד להעביר בהליך מהיר – עד יום רביעי בחצות – את ההצעה לפיזור הכנסת והליכה לבחירות חוזרות.

נתניהו ימשיך גם היום במגעיו עם ראשי המפלגות האמורות להשתתף בקואליציה כדי ליישב את המשבר, אם כי מתחזקת ההערכה כי קלושים הסיכויים למצוא מוצא מהמבוי הסתום. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסרב לכל פשרה בסוגית חוק הגיוס. הוא דבק בעמדתו לפיה יש להשלים את חקיקת החוק בקריאה שנייה ושלישית ללא כל שינוי מהנוסח שעבר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה. בליכוד ובמפלגות החרדיות מאשימים כי ליברמן פועל להפלתו של נתניהו.

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה אמש את הצעת הפשרה בנוגע לחוק הגיוס, שגובשה על ידי השר לשעבר אריאל אטיאס. על פי ההצעה, החוק יעבור בנוסח המקורי, שאושר על ידי משרד הביטחון – כדרישתו של ליברמן – אך יעדי הגיוס יוצאו מהחוק ויאושרו בהחלטת ממשלה. לאישור הרבנים קדמה הודעתו של נתניהו, לפיה הוא עושה "מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות". נתניהו, שאימץ את הצעתו של אטיאס, אמר: "הנחתי בפני השותפים הצעה לפתרון. הוא מבוסס על העקרונות שהצבא קבע ועל הנתונים שהצבא קבע –  אין שום סיבה לדחות את זה". בתום ישיבת מועצת גדולי התורה, נמסר מהליכוד כי היא קיבלה את המתווה של נתניהו: "זאת פריצת דרך שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס. כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן – אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב".

במסגרת מאמציו ליישב את המשבר, החל נתניהו אמש בפגישות אישיות עם ראשי מפלגות הקואליציה. ליברמן הוזמן אף הוא לפגישה אך סירב להגיע. מישראל ביתנו נמסר כי "ההזמנות למפגשים אישיים אצל ראש הממשלה, כמו גם הודעה ממועצת גדולי התורה 10 דקות לפני מהדורות הערב – אלו שני צדדים של מהלך אחד הנועד להפעיל לחץ על חבר הכנסת ליברמן. תכליתו של המהלך הוא לתפור את האשמה על ליברמן ועל ישראל ביתנו כאשמים בבחירות חוזרות לכנסת. האמת שכל האשמה על בחירות חוזרות היא על הליכוד ועל העומד בראשו. לאחר ניסיון כושל להקים ממשלה בתנאים מיטביים היינו מצפים מראש הממשלה להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות והרבנים העומדים מאחוריהן. בכל אופן ההצעה שלנו מונחת על השולחן, פרסמנו אותה ברבים ואין בכוונתנו לוותר על עמדתנו העקרונית". ליברמן אמור למסור בצהריים הצהרה, בפתח ישיבת סיעתו בכנסת.

הצעת החוק לפיזור הכנסת תובא אחר הצהריים לאישור בקריאה טרומית. לקראת ההצבעה, קיבלו אתמול חברי הכנסת של הליכוד התראה כי עליהם להתייצב לישיבה: "הנוכחות חובה, אין קיזוזים ואין היעדרויות". סיעות האופוזיציה יתכנסו בצהריים כדי להחליט על אופן הצבעתם על החוק לפיזורה של הכנסת, שהחלה את פעולתה אך לפני מספר שבועות, ב- 30 באפריל. אם החוק אכן יאושר, הבחירות החוזרות צפויות להתקיים בתחילת חודש ספטמבר.

תגיות:אביגדור ליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה