חדשות בארץ

הקרב המאסף של מערכת המשפט: המכתב המסעיר של הבכירים לשעבר

לשעברים שנימנו על צמרת מערכת המשפט הישראלית, יצאו היום לקרב אחרון בניסיון לבלום את שורת הצעדים המהפכניים שמקדמת הממשלה ואשר נועדה להצר את רגליו של בית המשפט העליון. רק מדבר אחד הם התעלמו: מה שהם מכנים כיום "מהפכה", היה מכונה גם בשנות ה-90, אז יצר אהרון ברק את "המהפכה החוקתית"

בניין משרד המשפטים בצלא׳ח א-דין בבירה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)בניין משרד המשפטים בצלא׳ח א-דין בבירה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

שורת בכירים במערכת המשפט הישראלית פרסמו היום (ראשון) מכתב פומבי חריף במיוחד, בו הם תוקפים את ניסיונות הממשלה לקדם מהלכים שעשויים לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון לבטל חוקים של הכנסת. באמצעות חקיקת "פסקת ההתגברות". "צעדים אלו יפתחו פתח לכוח בלתי מרוסן של הרשויות הפוליטיות בלי איזונים ובלמים החיוניים למשטר דמוקרטי", טענו.

את המכתב פתחו עם ההכרזה כי "אנו בכירים לשעבר בפרקליטות המדינה ובייעוץ המשפטי לממשלה, מודאגים מהקולות הקוראים לקדם הליכי חקיקה שתפגע בעקרונות היסוד של מדינת ישראל.

"בצעדים אלה יש כדי לפגוע בעצמאות וחוסר התלות של מוסדות המדינה האמונים על שלטון החוק ובהם בתי המשפט, הפרקליטות, היועצים המשפטיים, המשטרה ומבקר המדינה", טענו והוסיפו כי כוונות אלה "מדאיגות בפני עצמן, ועל אחת כמה וכמה כאשר חלק מהקולות באים על רקע ההליכים המתנהלים בעניינו של ראש הממשלה".

לדברי בכירי המערכת לשעבר, "צעדי החקיקה המתוכננים יפגעו פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית, בעקרון השוויון בפני החוק ובזכויות האדם, בעצמאות ובחוסר התלות של שומרי הסף, מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט.

"מדינת ישראל התגאתה תמיד ברשות שופטת עצמאית ומקצועית", כתבו. "מאז ימיה הראשונים של המדינה לא היססה לתת סעד כשמצאה כי זכויות תושביה - מימין ומשמאל, יהודים וערבים, נפגעו שלא כדין. אסור ליטול מבית המשפט את הסמכות לבקר את מעשיהן ואת החלטותיהן של רשויות המדינה האחרות".

במכתב, עליו חתומים בכירים ביותר בעולם המשפט הציבורי כמו פרקליטי מדינה, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, משנים לפרקליט המדינה, מנהלי מחלקות בפרקליטות המדינה ופרקליטי מחוז, נכתב: "אנו פונים לציבור הרחב ובמיוחד לחברי הכנסת, כנאמני הציבור, בקריאה לפעול לשימור עקרונות היסוד של הדמוקרטיה בישראל וזכויות האדם, לרבות השוויון בפני החוק, תוך הכרה במעמדם של שומרי הסף, ובכלל זה שמירה על עצמאותה של הרשות השופטת". על רקע המחאה הציבורית, בחלקה אף ממחנה הימין, "יש לבלום ולהתנגד לכל חקיקה שתפגע בעקרון השוויון בפני החוק ובעצמאותם של שומרי הסף ומערכת המשפט בכללותה".

תגיות:מערכת המשפטפסקת ההתגברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה