חדשות יהדות

ממשלת גרמניה ליהודים: אל תחבשו כיפה במקומות ציבוריים

הממונה על המאבק באנטישמיות מטעם ממשלת גרמניה, פליקס קליין, אמר כי לצערו הוא נאלץ לשנות את דעתו ואינו יכול להמליץ ליהודים לחבוש כיפה "בכל מקום ובכל זמן בגרמניה"

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ממשלת גרמניה הזהירה בסוף השבוע את היהודים המתגוררים בה שלא לחבוש כיפה במקומות ציבוריים. את האזהרה השמיע הממונה על המאבק באנטישמיות מטעם הממשלה הגרמנית, פליקס קליין, שאמר: "איני יכול להמליץ ליהודים לחבוש כיפה בכל מקום ובכל זמן בגרמניה". קליין, שמונה לתפקידו על ידי הקנצלרית אנגלה מרקל לפני כשנה, התראיין לרשת המדיה הגרמנית "פונקה" ואמר כי לצערו הוא נאלץ לשנות את דעתו הקודמת בנושא.

האזהרה של קליין באה על רקע העלייה בתקריות האנטישמיות בגרמניה. על פי הנתונים של משרד הפנים הגרמני, ההתקפות על יהודים עלו מ- 1,504 מקרים בשנת 2017 ל- 1,646 מקרים ב- 2018 – עלייה של קרוב ל- 10%. התקפות אלו כללו אלימות פיזית, שעלתה מ- 37 מקרים ב- 2017 ל- 62 מקרים ב- 2018. הרשויות בגרמניה טוענות כי 90% ממקרי האנטישמיות מקורם בגורמי ימין קיצוני, אך בקהילה היהודית סבורים כי הגידול באנטישמיות נובע מגל ההגירה המוסלמי הגדול שהגיע לגרמניה בשנים האחרונות.

בחלק מהמקרים האלימות האנטישמית כוונה נגד אנשים שנשאו עליהם סימני זיהוי יהודיים. ביולי שעבר הותקף צעיר יהודי בברלין על ידי קבוצת אנשים, שזיהתה אותו כיהודי בשל המגן דוד אותו ענד לצווארו. באפריל 2018 תקף מהגר סורי בן 19 בברלין אדם שחבש כיפה לראשו. בהמשך התברר כי לא מדובר ביהודי אלא באזרח ערבי-ישראלי שהחליט לחבוש לראשו כיפה, על מנת לבדוק את טענתו של חבר יהודי המתגורר בעיר כי ליהודים המבליטים את יהדותם ברחובות נשקפת סכנה. לאחר התקיפה האכזרית, קרא יו"ר המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוסף שוסטר, ליהודים המסתובבים בערים הגדולות שלא ללכת עם כיפה בגלוי.

הנשיא ראובן ריבלין הגיב היום על דבריו של קליין. "מציאות בה עדיף שיהודים לא יחבשו כיפה ברחבי המדינה, מחשש לביטחונם, מעלה בי זעזוע עמוק", אמר ריבלין. "האחריות לשלומם, חירותם וחופש אמונתם של בני הקהילה היהודית בגרמניה מונחת על כתפי רשויות האכיפה והממשלה בגרמניה".

"אנו מעריכים את מחויבותה של הממשלה לקהילה היהודית החיה בגרמניה", הוסיף ריבלין, "אך החשש לביטחונם מהווה כניעה לאנטישמיות. כניעה שכזו היא הודאה בכך שיהודים אינם בטוחים, שוב, על אדמת גרמניה. לעולם לא ניכנע, לא נשפיל מבט ולא נגיב בתבוסתנות אל מול האנטישמיות ואנו מצפים ודורשים מבנות בריתנו לנהוג כך".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, הגיב ברוח דומה כשאמר: "לא יעלה על הדעת שיהודים בגרמניה לא יכולים לחבוש כיפה על ראשם בשל חשש לחייהם. אני קורא לממשלות בכל אירופה וכמובן לממשלת גרמניה לנקוט בכל הצעדים להבטיח את ביטחונן של הקהילות היהודיות".

תגיות:כיפהגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה