חדשות בארץ

אבי המהפכה השיפוטית: "אם הייתי שופט עליון היום, הייתי שוקל התפטרות"

אהרון ברק, מי שהיה לנשיא בית המשפט העליון שאחראי ברובו לסמכות בג"ץ לפסול את חוקי הכנסת, תקף את יוזמת החוק של נתניהו שאמורה למנוע מבג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת, וטען כי "ביהמ"ש אינו יכול להגן על הדמוקרטיה כשאין לו כלים לכך"

נשיא העליון לשעבר, אהרון ברק (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)נשיא העליון לשעבר, אהרון ברק (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
אא

אבי המהפכה החוקתית ונשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, תקף בחריפות את יוזמת החוק שמקדם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביחד מפלגות הקואליציה, שנועד להפקיע את סמכות בג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת ולבטלן. "אני חושב שאם הייתי שופט או נשיא בבית המשפט העליון שחי את המציאות הזאת, הייתי שוקל להתפטר. למה לא? מה אני אעשה שם, מה יש לי לעשות שם?", אמר ברק בפרומו לתכנית 'המקור' של חדשות 13 שפורסמה אתמול (חמישי). ברק הסביר כי "תפקידו העיקרי של העליון הוא להגן על הדמוקרטיה ועל החוקה. הוא לא יכול לעשות את זה כשאין לו כלים".

"פגיעות לא מידתיות תהיינה חוקתיות, תאר לעצמך, למה? משום שהכנסת החליטה שאם בית המשפט אמר שזה פוגע בזכויות האדם או לא מידתי, אנחנו רוצים להתגבר", אמר ברק.

נשיא העליון לשעבר המשיך ותקף את פסקת ההתגברות בטענה כי זה עשוי להביא לפגיעה. ישירה באזרחים, שעשויים למצוא עצמם חסרי הגנה מפני הממשלה, כאשר דלתו של בית המשפט תיסגר בפניהם: "למה? למה? הנפגע יהיה האדם. לא המוסד, לא בית המשפט. אני תמיד אמרתי, בית המשפט זה לא המטבח של אמא שלי, על מה אתם מדברים? מגנים על בית המשפט? הבעיה היא לא בית המשפט. הבעיה היא בן האדם. פסקת ההתגברות אומרת, אפשר לפגוע בזכויותיו גם אם זה לא מידתי. מדובר בשינוי דרמטי. לא עושים דבר כזה כדי למנוע תופעה אחרת, שמבחינתו של רה"מ היא בוודאי דרמטית, אבל היא לא חלק מהשיקולים שצריכים להיות".

הפליק פלאק של נתניהו: מהגנה למתקפה

דבריו של בכיר מערכת המשפט מצטרפים לדברים שאמרה, מוקדם יותר אתמול, נשיאה לשעבר נוספת של בית המשפט העליון, דורית בייניש, שמתחה ביקורת גם כן על השינויים המורחבים במערכת המשפט שמקדמים נתניהו ואנשיו. "יש מניעים אישיים פסולים שבגללם רוצים לעשות רפורמה בכל השיטה. בעיניי זה הקרב החשוב ביותר שיש לנו היום", אמרה בייניש, כאשר בריאיון לכאן ב' הוסיפה כי "יש כאן שיקולים של מי שבתחושת רדיפה מוכן לשרוף את המועדון".

"הכרתי את ראש הממשלה בעבודתי כאדם שיצא להגנת המערכת לא פעם", אמרה בייניש. "כאן", הוסיפה, "כנראה בגלל אינטרס אישי, התהפך הגלגל, ויש כאן מסע חמור מאוד שמאשים מערכת מפוארת שעבדה שנים באופן מקצועי וזכתה להרבה מאוד הערכה בעולם".

במהלך השנים, נזכיר, לא די שנתניהו נמנע מלתקוף חזיתית את מערכת המשפט, אלא אף גיבה אותה כמערכת וכישות עצמאית. אחת מן הדוגמאות היותר ידועות היא בריאיון שהעניק בשנת 2012 לאורית לוי-נשיאל בערוץ הכנסת, אז סיפר איך הגן בשיטתיות על בית המשפט וכיצד סיכל יוזמות חקיקה נגד מערכת המשפט. "היו הצעות לקצץ או להגביל בכוחו של בית המשפט העליון, שהוא אחד מנדבכי הדמוקרטיה שלנו. מנעתי את כולן. פשוט שמרתי על עצמאות בית המשפט העליון", אמר. "היו הצעות לקצץ ולהגביל את זכויותיו - גנזתי. היו הצעות להביא שופטים לשימוע בוועדות הכנסת - גנזתי. הייתה הצעת חוק לשנות את הרכב הוועדה לבחירות שופטים - גנזתי". לדברי נתניהו: "הצעות נגד מערכת המשפט הן חלק מהדמוקרטיה, אבל המבחן האמיתי הוא מה עובר ומה לא עובר. ההצעות האלו נגנזות".

תגיות:מערכת המשפטאהרון ברקדורית ביינישבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה