חדשות בארץ

לקראת השגת שליטה על האש, משרד החוץ פנה לסיוע בינלאומי

גל השרפות שמשתולל באזור ירושלים ולכיש לקראת סיום. עשרות בתים עלו באש ומאות אנשים פונו. במערך הביטחון וההצלה לא לוקחים סיכון ונערכים לאפשרות של הכרזה על מצב חירום אזרחי

השריפה בקיבוץ הראל (צילום: פלאש 90)השריפה בקיבוץ הראל (צילום: פלאש 90)
אא

גל שריפות הענק שהחל בצהריים (חמישי) במספר מוקדים ברחבי הארץ ובשני המוקדים המרכזיים, מבוא מודיעים וקיבוץ הראל, ממשיך להשתולל כאשר קרוב ל-38 בתים בשני מוקדים אלה, עלו בלהבות. במערך הביטחון וההצלה מסרו כי בשעות האחרונות מסתמנת השגת שליטה על הלהבות, יחד עם זאת הובע חשש כבד כי לאור גל החום החריג שעשוי להתרגש מחר, הלהבות עשויות לגבור ולגרום לנזקים חמורים.

לאור ההנחיה שהעביר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למטה לביטחון לאומי, משרד החוץ והמשרד לביטחון הפנים, צוות חירום של משרד החוץ בראשות סמנכ"לית תיאום, מירב אילון-שחר, פנה למספר מדינות שכנות מתוך כוונה להיערך לקליטת סיוע אווירי.  פניה כזו נעשתה ליוון, קפריסין, איטליה וקרואטיה. במקביל, רוסיה הציעה את שירותיה. בניגוד לאירוע הקודם, צפוי כי משרד החוץ לא יפנה לטורקיה.

בישיבת הערכת מצב שנערכה הערב בהשתתפות השר לביטחון הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות וההצלה, מד"א, רשות החירום הלאומית והשלטון המקומי, נמסר כי בשל מזג אוויר מחר שצפוי להיות אף קשה יותר, במערכת הביטחון נערכים להגברת הכוחות והאמצעים. "מוקדי האש נמצאים כרגע פחות או יותר בשליטה, אך כמובן שזה כפוף לשינויים בכיווני הרוח ולעוצמות הרוח" אמר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, כשהוא מבהיר כי מערך הביטחון לא לוקח סיכונים בחיי אדם ואם ייאלץ לסגור צמתים וכבישים ראשיים, הם יעשו זאת. "אנחנו צריכים לראות איך אנחנו נערכים לכניסה לשעות החשיכה כשמטוסי הכיבוי למעשה חדלים מלפעול. הגישה צריכה להיות שאיפה שיש ספק אין ספק. אם יש ספק שצריך לסגור כביש - סוגרים אותו. אותו דבר כלפי בתים וקליטת סיוע בינלאומי", הוסיף. "יש להיערך גם לאפשרות של הכרזה על אירוע חירום אזרחי אם האירועים ידרשו זאת".

בנוסף, לנוכח חשדות כי חלק מהשרפות היו הצתות מכוונות במסווה של גל חום, הנחה ארדן לפתוח בשורת חקירות מהירות, ובמקביל להציב תצפיות קרקעיות ואוויריות במטרה להביא למניעה והרתעה.

נזקים כבדים ברחבי הארץ: נערכים למחר

קודם לישיבה שהתקיים הערב, קיים נציב כבאות והצלה, דדי שמחי, כי בשני המוקדים במבוא מודיעים וקיבוץ הראל, נמצאים כ-80 צוותי כיבוי וקרוב ל-200 לוחמי אש. עוד נמסר כי בשל החשש, בוצע פינוי מלא של היישובים בידי משטרת ישראל. בגזרות המרכזיות, 12 מטוסי כיבוי ושני מסוקים משולבים, מנטרלים כעת את הלהבות.

משעות הצהריים, צוותי כיבוי קרקעיים ואוויריים מנסים להשתלט על גל השריפות הענק שמשתולל באזור השפלה וליד בית שמש. בעקבות שריפה שפרצה במטה יהודה, בוצע פינוי מלא של מושב תרום.

מערך הכבאות באזור המרכז פתח במבצע גיוס כללי של לוחמי האש. בנוסף, בעקבות השריפה ביער בן שמן, חלק מכביש 443 נחסם לתנועה, כשבמקביל פונו תושבים במבוא מודיעים, גמזו וכפר דניאל. בשריפת הענק שהתחוללה ביער נחשונים שבסמוך לעיר אלעד, הושגה שליטה. בשריפה ביער קולה, עמלים כעת ארבעה צוותי כיבוי.

מנכ"ל מועצת חבל מודיעין, יוסי אלימלך, מסר כי חלק מהמשפחות שפונו מבתיהם במבוא מודיעים, שוהות כעת בקניון במודיעין וילונו בכפר הנוער בן שמן, בליווי של עובדים סוציאליים. ביישובים שילת גמזו וכפר דניאל כבר הודיעו כי הם נערכים ללינה של 3,500 איש מחוץ לביתם.

המשפחות שפונו מהמועצה אזורית חוף אשקלון, הורשו לחזור לבתיהם, כשבמקביל כוחות הכיבוי עמלים על סיום האירוע.

גם בתנועת הרכבות הורגשו השלכות האירוע הלאומי, כאשר נרשמו מספר שיבושים קשים בתנועת הרכבות בכל רחבי הארץ. קו ראשונים-לוד הופסק וקו נתב"ג-ירושלים דלל את תדירותו לרכבת אחת בשעה לכל כיוון. בשל גל החום, הוטלו מגבלות מהירות במספר מוקדים, לנוכחו ההתרחבות הפיזית של פסי המתכת בטמפרטורות גבוהות – הגבלות שהוסרו מוקדם יותר, מלבד ציר להבים שהוגבל למהירות של 80 קמ"ש.

טיולים שתוכננו למחר בוטלו על ידי משרד החינוך. בין המקומות שהונחו שלא לשהות בהם: גליל מערבי, כרמל, רמת הגולן, בקעת הכנרת, מישור החוף, שפלה, הרי יהודה והשומרון, בקעת הירדן, ים המלח, ערבה, נגב, מדבר יהודה, עמק יזרעאל, ואילת.

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך: "משרד החינוך הסיט וביטל את כל פעילויות החוץ שתוכננו להיום באזורים בהם שורר עומס חום. הלינה ביערות אסורה בתכלית, וחשוב להבהיר שאף טיול לא ייצא לשטח ללא אישור מפורש של חדר מצב טיולים של משרד החינוך".

מהשירות המטרולוגי נמסר כי גל החום שהחל אתמול התגבר היום וברחבי הארץ נמדדו טמפרטורות קיצוניות: 43 עד 45 מעלות במישור החוף המרכזי והדרומי, בשפלה, בצפון הנגב, בעמק יזרעאל, בבקעת הירדן ובערבה, 39 עד 42 מעלות במישור החוף הצפוני, בעמק החולה ובכנרת, 35 עד 37 מעלות בהרים ו-33 עד 36 מעלות ברצועת החוף. בשתי תחנות של השירות נשבר השיא לחודש מאי: חוות הבשור (44.7 מעלות) ומעלה אדומים (40.4 מעלות). יש לציין כי בתחנה בבשור זהו שיא לכל חודשי השנה. גל החום יימשך גם מחר וסביר להניח שימשיכו להתקבל ערכי טמפרטורה קיצוניים.

תגיות:משרד החוץגל שריפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה