חדשות בעולם

ארצות הברית חושדת: משטר אסד השתמש שוב בנשק כימי

בהודעה מטעם מחלקת המדינה האמריקנית נאמר כי ייתכן והצבא הסורי ביצע מתקפת כלור ביום ראשון בבוקר נגד אזרחים באזור אידליב שבצפון-מערב סוריה. נשיא סוריה בשאר אסד הוזהר בהודעה מפני שימוש בנשק כימי: "ארצות הברית ובעלות בריתה יגיבו במהירות ובצורה הולמת"

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

ארצות הברית חושדת כי המשטר הסורי בראשותו של בשאר אסד עשה שוב שימוש בנשק כימי נגד כוחות המורדים המרוכזים בצפון-מערב המדינה. על פי החשד, הצבא הסורי ביצע מתקפת כלור נגד אזרחים באזור אידליב ביום ראשון בבוקר, כחלק מהמערכה שהוא מנהל נגד המורדים, תוך כדי הפרת הפסקת האש שהושגה באזור.

"למרבה הצער, אנו ממשיכים לראות סימנים לכך שמשטר אסד חידש את השימוש שלו בנשק כימי", נאמר בהצהרה שפרסמה דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מורגן אורטגוס.  "אנחנו עדיין אוספים מידע אודות האירוע, אך חוזרים על אזהרותינו, כי אם משטר אסד ישתמש בנשק כימי – ארצות הברית ובעלות בריתה יגיבו במהירות ובצורה הולמת".

"ההתקפות של המשטר נגד הקהילות האזרחיות בצפון-מערב סוריה חייבות להיפסק", הוסיפה הדוברת. "ארצות הברית חוזרת על אזהרתה, שהוצאה לראשונה על ידי הנשיא טראמפ בספטמבר 2018, לפיה התקפה נגד אזור אידליב תהיה הסלמה חסרת אחריות שתאיים לערער את היציבות".

בחודש ינואר הזהיר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, את המשטר שלא לנצל את נסיגת הכוחות האמריקניים משטח סוריה כדי לעשות שימוש בנשק כימי. "אין שום שינוי בעמדתה של ארצות הברית נגד שימוש בנשק כימי מצדו של המשטר הסורי", הבהיר בולטון והוסיף: "שלמשטרו של אסד לא יהיו אשליות – שימוש בנשק כימי יגרור תגובה חזקה מצדנו, כפי שעשינו כבר פעמיים".

כזכור, הממשל האמריקני בתקופת נשיאותו של טראמפ תקף פעמיים בסוריה בעקבות השימוש שעשה המשטר הסורי בנשק כימי. באפריל 2017, לאחר המתקפה הכימית על ח'אן שייח'ון שבמחוז אידליב, שגבתה את חייהם של עשרות בני אדם, שיגרו ספינות חיל הים האמריקני 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" מהים התיכון לעבר שדה התעופה הצבאי א-שעיראת באזור חומס. באפריל 2018 ביצע המשטר הסורי מתקפה כימית בעיר דומא שבאזור הע'וטה המזרחית של דמשק. עשרות בני אדם נהרגו. בתגובה, תקפו ארצות הברית, צרפת ובריטניה מטרות של המשטר הקשורות לתוכנית הנשק הכימי שלו.

באוגוסט שעבר הזהירו שלוש המדינות המערביות את המשטר הסורי מפני שימוש נוסף בנשק כימי במסגרת מתקפתו על כוחות המורדים באידליב, והבהירו כי יגיבו "בצורה הולמת". האזהרה כוונה גם לעבר רוסיה, התומכת באסד, מבלי להזכיר את שמה במפורש: "אנו קוראות לתומכיו של משטר אסד להשתמש בהשפעתם כדי לשמור על המוסכמה העולמית האוסרת שימוש בנשק כימי. אנו מפצירות במדינות אלה להכיר בכך שהשימוש הבלתי מבוקר בנשק כימי על ידי מדינה כל שהיא מהווה איום ביטחוני בלתי מתקבל על הדעת לכל המדינות".

בסוריה טרם פורסמה תגובה לטענות האמריקניות. המשטר הסורי טען בעבר לא אחת כי המורדים הם שמשתמשים בנשק כימי כדי להטיל את האשמה עליו ולסבכו מבחינה בינלאומית. טענותיו ברוח זו זכו לגיבוי מלא מצדה של של רוסיה. בהודעה האמריקנית הלילה הוגדרו הטענות של רוסיה ומשטר אסד כ"חלק ממסע מתמשך של דיס-אינפורמציה שנועד ליצור נרטיב שקרי לפיו אחרים הם האשמים במתקפות הנשק הכימי המבוצעות על ידי משטר אסד. עם זאת, העובדות ברורות: משטר אסד עצמו ניהל כמעט את כל ההתקפות הכימיות שהתרחשו על אדמת סוריה – מסקנה שהאו''ם הגיע אליה שוב ושוב".

תגיות:סוריהנשק כימיבשאר אסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה