חדשות בעולם

זריף: לא ננהל משא ומתן עם ממשל טראמפ

בראיון לרשת CNN, הזהיר שר החוץ של איראן כי ארצות הברית "משחקת משחק מאוד מסוכן" בתיגבור כוחותיה באזור. הוא הבהיר כי ארצו לא תשב לשולחן המשא ומתן עם ממשל טראמפ כל עוד לא יחזור למלא את מחויבויותיו בהסכם הגרעין

זריף (צילום: שאטרסטוק)זריף (צילום: שאטרסטוק)
אא

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'ואד זריף, הזהיר היום (שלישי) כי תיגבור הכוחות במפרץ הפרסי על ידי ארצות הברית עלול לגרום ל"תאונות", כהגדרתו. הוא הבהיר כי ארצו לא תנהל משא ומתן עם ממשל טראמפ אלא אם כן יחזור למלא את מחויבויותיו בהסכם הגרעין, ממנו פרש במאי 2018.

בראיון לרשת CNN אמר זריף: "אנחנו לא רוצים לדבר עם אנשים שהפרו את הבטחותיהם. לא חשבנו שתוכנית האנרגיה הגרעינית שלנו מצריכה אותנו לעשות ויתורים או צעדים בוני אמון, אך פעלנו בתום לב, נשאנו ונתנו – והגענו להסכם. מה שארצות הברית אומרת היא: עשינו עסקה, מה שהשגנו מכם במשא ומתן להסכם – זה בסדר, ומה שלא השגנו – תחזרו, וננסה להשיג מכם. כך לא מתנהגות מדינות רציניות".

"איראן אינה מעוניינת בהסלמה", הוסיף הבכיר האיראני. "אמרנו בפירוש שלא נהיה הצד שיפתח בהסלמה, אבל נגן על עצמנו". הוא הבהיר כי "אם תהיה הסלמה נגד איראן – יהיו תוצאות כואבות עבור כולם. ארצות הברית מפעילה מלחמה כלכלית נגד איראן, זה צריך להיפסק". בהתייחסו לשיגורה לאזור של נושאת המטוסים האמריקנית "אברהם לינקולן", יחד עם ספינות קרב ומפציצי B-52, אמר זריף כי "המציאות בה כל הנכסים הצבאיים הללו נמצאים באזור קטן עלולה לכשעצמה להביא לתאונות. דרושה זהירות קיצונית, ארצות הברית משחקת משחק מאוד מסוכן".

דבריו של זריף באו על רקע המתיחות הגוברת בין וושינגטון וטהרן ובצל האיומים שהשמיע בימים האחרונים נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפעול בתקיפות נגד איראן אם זו תתקוף יעדים אמריקניים באזור. בתחילת השבוע איים הנשיא האמריקני כי "אם איראן רוצה להילחם, זה יהיה הסוף הרשמי שלה". בשיחה עם כתבים הלילה בבית הלבן אמר טראמפ כי יהיה מוכן לפתור את המשבר באמצעים דיפלומטיים: "אם הם יתקשרו, אנחנו בהחלט נהיה מוכנים לשאת ולתת. אבל זה תלוי בהם". זריף מצידו הבהיר בראיון כי "איראן לעולם אינה מנהלת משא ומתן בכפייה. אי אפשר לאיים על איראני ולצפות ממנו להיכנס לשיחות. הדרך לעשות זאת היא באמצעות כבוד, לא דרך איומים".

נשיא איראן חסן רוחאני דיבר אמש ברוח דומה לזו של זריף, כשהבהיר כי הוא אומנם "מעדיף שיחות ודיפלומטיה" אך אינו מוכן לכך "בתנאים הנוכחיים". בשיחה עם אנשי דת אמר רוחאני: "המצב כיום אינו מתאים לשיחות, והבחירה שלנו היא אך ורק התנגדות".

בתוך כך, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, אמר אתמול כי איראן הגבירה פי 4 את קצב ייצור האורניום ברמת העשרה נמוכה של 3.67%. הדובר ציין כי הצעד נעשה בהתאם להחלטת המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן. על פי הסכם הגרעין, לאיראן מותר להעשיר אורניום עד רמה של 3.67%, המיועדת לצרכים אזרחיים בלבד, והיא יכולה לשמור ברשותה אורניום מועשר בכמות של עד 300 קילוגרמים בלבד. בשלב זה לא ברור האם היא חרגה מהמגבלות של כמות האורניום המועשר ורמת ההעשרה. קמאלבנדי טען בדבריו כי הצעד הנוכחי אינו כולל את העלאת רמת העשרת האורניום, וכי לא חל שינוי במספר הצנטריפוגות המעורבות בתהליך ההעשרה. הוא הוסיף כי איראן תגיע "בתוך מספר שבועות" למכסה של 300 קילוגרמים: "הצרכים הטכניים שלנו והוראותיהם של הבכירים יקבעו את צעדינו הבאים".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןדונלד טראמפמוחמד זריף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה