חדשות בעולם

יוכרז כפושע מלחמה? בית הדין בהאג שוקל לפתוח בחקירה נגד הנייה

לראשונה, לאחר שלוש פניות של מכון ירושלים לצדק, הודיע לו בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי הוא שוקל לפתוח בחקירה נגד מנהיג חמאס בעזה בגין פשעי מלחמה

בית הדין הפלילי בהאג (צילום: שאטרסטוק)בית הדין הפלילי בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע כי הוא בוחן פתיחת חקירה נגד מנהיג חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הנייה – כך דיווח היום (שלישי) מכון ירושלים לצדק במכתב ששיגר לראשי המפלגות בכנסת. זוהי התביעה השלישית שמכון ירושלים לצדק מגיש נגד הנייה, לאחר שבשנה שעברה הגיש תיק המתייחס לפשעי המלחמה של הנייה במהלך מבצע צוק איתן. נזכיר כי בשל העובדה שמדינת ישראל איננה חברה בבית הדין בהאג ומשכך היא לא יכולה להגיש תביעה, עובדה שלא מונעת מארגונים פרטיים להגיש תביעות נגד בכירים פלשתינים.

"לראשונה, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג העביר אלינו הודעה כי ישקול לפתוח בחקירה פלילית נגד איסמעיל הנייה, מנהיג החמאס בעזה!", נכתב במכתב שחתום על ידי פלביה סוולדה, מנכ"לית מכון ירושלים לצדק ועו"ד אורי מורד, ראש המחלקה למשפט בינלאומי והסברה במכון.

"בעוד הפלסטינים מזהים את הזירה הבינלאומית כזירה מכוננת לשם קיבוע מעמדם ההיסטורי ופועלים במרץ בזירות האו"ם ובית הדין הפלילי בהאג, הרי גם אנחנו, כחלק מהחברה האזרחית הישראלית, מבינים שאין לנו כמדינה הפריבילגיה לוותר על הזירה הבינלאומית, וודאי כל עוד החלטות והצהרות מטעם מוסדות האו"ם ושלוחותיו פוגעות בתדמיתנו פעם אחר פעם", הוסבר במכתב.

במכתב, מזכירים כותביו את הניסיונות הקודמים להפעיל לחץ על בית הדין הבינלאומי, ניסיונות שכשלו בכל הפעמים. "על רקע הבנה זו הוגשו מטעמנו שתי בקשות משפטיות הדורשות לפתוח בחקירה פלילית בינלאומית של איסמעיל הנייה בגין פשעי מלחמה ברצועת עזה, שימוש בזוי בילדים במלחמה ופשעי מלחמה אחרים, בשנת 2017 ובספטמבר 2018 וכן בקשה נוספת בפברואר 2019 לפתוח בחקירה פלילית נגד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בשל פשעים נגד האנושות, בהם הפרה בוטה של זכויות אדם ברצועה.

"והנה נפל דבר - בית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג שיגר אלינו לראשונה מענה רשמי המתייחס לבקשה הראשונה שהוגשה בשנת 2017 על ידי מכון ירושלים לצדק נגד איסמעיל הנייה. במענה נאמר לנו כי בהתאם להשלמת איסוף החומר הראייתי נגד הנייה ובחינת המידע, יוחלט על ידי בית הדין האם לפתוח בחקירה פלילית, כמבוקש".

במכתב הודגש כי מדובר בשלב מקדמי בהליך המשפטי, אך לדבריהם הוא מהווה "פריצת דרך ראשונה אי פעם בעניין". לדברי המכון, "התפתחות זו חשובה לישראל היות ולתפיסתנו, המשך לוחמה בכלים משפטיים נגד הפרות זכויות האדם בשטחים והתעלמות מהחוק הבינלאומי מהווה כלי הסברה חשוב לחיזוק תדמית מדינת ישראל ובה בעת לערעור הדה -לגיטימציה לרשות הפלסטינית ומנהיגיה בתקשורת ובדעת הקהל הבינלאומית".

על פי המסמכים והראיות שהוצגו לבית הדין בתביעה שהוגשה בספטמבר 2018, הנייה מואשם בביצוע שני פשעי מלחמה עיקריים: ניצול קטינים מתחת לגיל 15 לצרכים צבאיים וכמבצעי פיגועי טרור; ושימוש עקבי בילדים כמגינים אנושיים וכמטרות צבאיות, על מנת לשבש את פעולות ההגנה שנוקטת ישראל. בנוסף, מנהיג החמאס מואשם באחריות לשימוש נרחב ושיטתי בעינויים ובהרג בלתי חוקי, הנעשה בידי כוחות ביטחון הפנים של חמאס ברצועה.

תגיות:איסמעיל הנייהבית הדין הפלילי הבינלאומיחמאסמכון ירושלים לצדקמכון אברמסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה