חדשות בעולם

טראמפ: מוכן למשא ומתן; רוחאני: בוחרים בהתנגדות

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הזהיר כי ארצו תגיב "בעוצמה רבה" אם "איראן תעשה משהו", אך הבהיר כי יהיה מוכן לשאת ולתת: "זה תלוי בהם". נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי "המצב כיום אינו מתאים לשיחות, והבחירה שלנו היא אך ורק התנגדות"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר הלילה (שלישי) כי ארצו תגיב "בעוצמה רבה" אם איראן תתקוף יעדים אמריקניים במזרח התיכון.

בשיחה עם כתבים על מדשאת הבית הלבן בדרכו לעצרת בפנסילבניה, אמר טראמפ: "אני חושב שאיראן תעשה טעות גדולה מאוד אם היא תעשה משהו. נראה מה יקרה. הם מאוד עוינים. הם באמת מחרחרי הטרור מספר 1. אין לנו אינדיקציה שמשהו קרה או שמשהו יקרה, אך אם זה יקרה – נגיב כמובן בעוצמה רבה. אין לנו ברירה".

טראמפ הוסיף, כי יהיה מוכן לפתור את המשבר בין 2 המדינות באמצעים דיפלומטיים: "אם הם יתקשרו, אנחנו בהחלט נהיה מוכנים לשאת ולתת. אבל זה תלוי בהם. אני רוצה שהם יתקשרו רק אם הם מוכנים. אם הם לא מוכנים – שלא יטרחו".

מאוחר יותר כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "איראן תתקשר אלינו אם וכאשר הם יהיו מוכנים. בינתיים הכלכלה שלהם ממשיכה להתמוטט – עצוב מאוד עבור העם האיראני".

דבריו של טראמפ נאמרו על רקע ירי הרקטה שלשום לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד. הרקטה מסוג קטיושה התפוצצה בתוך "האזור הירוק" בבגדאד, בו שוכנים משרדי הממשלה והנציגויות הזרות, אך נפלה מחוץ למתחם השגרירות האמריקנית. בממשל האמריקני חושדים כי הירי בוצע על ידי אחת המיליציות השיעיות הפועלות בעיראק ונתמכות על ידי איראן, וייתכן כי הירי נעשה בעידודה.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר אמש כי אומנם הוא "מעדיף שיחות ודיפלומטיה" אך הוסיף: "בתנאים הנוכחיים, אני לא מוכן לכך. המצב כיום אינו מתאים לשיחות, והבחירה שלנו היא אך ורק התנגדות". בשיחה עם אנשי דת ציין רוחאני כי "כל הפקידים האיראניים הגיעו לקונצנזוס שיש לעמוד מול ארצות הברית והסנקציות שלה, ומבחינה זו אין הבדל בינם לבין העם".

בתוך כך, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, אמר אתמול כי ארצו הגבירה פי 4 את ייצור האורניום ברמת העשרה נמוכה של 3.67%. הדובר ציטט בדבריו את מנהל מתקן העשרת האורניום בעיר נתנז, ואמר כי הצעד נעשה בהתאם להחלטת המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן. כזכור, המועצה החליטה לפני כשבועיים להשעות חלק מההתחייבויות שאיראן קיבלה על עצמה בהסכם הגרעין. בנאום שנשא ב- 8 במאי, הציב רוחאני אולטימטום של 60 יום למדינות החתומות על הסכם הגרעין, ואמר כי עליהן לעמוד בהבטחתן למנוע את פגיעת הסנקציות האמריקניות באיראן, במיוחד במגזרי הנפט והבנקאות. הוא הבהיר כי במידה ולא יעמדו בדרישות אלו – איראן תחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה ותחזור לפתח את כור המים הכבדים באראק.

על פי הסכם הגרעין, לאיראן מותר להעשיר אורניום עד רמה של 3.67%, המיועדת לצרכים אזרחיים בלבד, והיא יכולה לשמור ברשותה אורניום מועשר בכמות של עד 300 קילוגרמים. בשלב זה לא ברור האם היא חרגה מהמגבלות של כמות האורניום המועשר ורמת ההעשרה. קמאלבנדי טען בדבריו כי הצעד הנוכחי אינו כולל את העלאת רמת העשרת האורניום, וכי לא חל שינוי במספר הצנטריפוגות המעורבות בתהליך ההעשרה. הוא הוסיף כי איראן תגיע "בתוך מספר שבועות" למכסה של 300 קילוגרמים: "הצרכים הטכניים שלנו והוראותיהם של הבכירים יקבעו את צעדינו הבאים".

תגיות:דונלד טראמפאורניוםחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה