חדשות בארץ

גרינבלט: עסקת המאה – לא רק כלכלית

השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, דחה את טענותיהם של דוברי הרשות הפלסטינית לפיהן תוכנית השלום של הבית הלבן תטפל אך ורק במימדים הכלכליים של הסכסוך: "אל תאמינו לשמועות"

גרינבלט (צילום: פלאש 90)גרינבלט (צילום: פלאש 90)
אא

שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הכחיש הלילה (שלישי) את הטענות הפלסטיניות לפיהן "עסקת המאה" – תוכנית השלום של הממשל האמריקני – תתייחס אך ורק לנושאי כלכלה.

"לאלו הטוענים שהחזון שלנו הוא רק תוכנית כלכלית", כתב גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו – "היינו ברורים בכך שהחזון הכלכלי שאנחנו מציגים אינו יכול להתקיים ללא המרכיב הפוליטי, והמרכיב הפוליטי אינו יכול להצליח ללא הכלכלי. אל תאמינו לשמועות שהתוכנית היא רק כלכלית. היא לא".

כזכור, הבית הלבן ובחריין הוציאו שלשום הודעה משותפת, בה הוכרז על כינוסה של סדנה כלכלית בחודש הבא במנאמה, שמטרתה לקדם את יישום המרכיב הכלכלי של תוכנית השלום. הסדנה תשיק בפועל את השלב הראשון ב"עסקת המאה". בממשל הבהירו, עם זאת, כי החלק המדיני של "עסקת המאה" יפורסם בהמשך, ויכלול התייחסות לכל הסוגיות המרכזיות העומדות על הפרק בהסדר קבע בין ישראל והפלסטינים.

מאחורי הסדנה הכלכלית בבחריין עומדת שאיפתו של הממשל לגייס את הקהילה הבינלאומית – ובתוכה את מדינות המפרץ – להשקעות כלכליות מסיביות בשטחים הפלסטיניים ביהודה, שומרון ועזה ובמדינות ערב השכנות – מצרים, ירדן ולבנון. על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הסכום אותו מצפה הממשל להשיג הינו 68 מיליארד דולר.

הכינוס במנאמה יהיה בדרג של שרי אוצר. יוזמנו אליו מנהיגים ממדינות המערב וממדינות האזור, ובכללן ישראל. ברשות הפלסטינית הבהירו אתמול כי אינם מתכוונים להשתתף בסדנה. השר הפלסטיני לפיתוח חברתי, אחמד מגד'לאני, אמר בתום ישיבת הממשלה השבועית ברמאללה כי "כל פלסטיני שישתתף ייחשב למשתף פעולה עם האמריקנים וישראל". ראש הממשלה הפלסטינית, מוחמד אשתייה, אמר כי ארצות הברית לא נועצה עם הפלסטינים בנוגע לכנס בבחריין, וכי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ייפתר אך ורק "באמצעות פתרונות פוליטיים הקשורים לסיום הכיבוש", שיכללו "הקמת מדינה עצמאית לעם הפלסטיני בקווי 67' ובירתה ירושלים וזכות השיבה לפליטים".

בתגובה שפרסם משרד החוץ הפלסטיני להודעה האמריקנית על הכינוס במנאמה נאמר: "העסקה פועלת להעביר את הסכסוך מהמסגרת המדינית למסגרת הדתית, וזאת במסווה כלכלי. אין שלום כלכלי ללא שלום מדיני, המבוסס על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית. כל הכסף שבעולם לא יביא אף אחד מאיתנו לוותר על סנטימטר אחד מאדמת פלסטין ובירתה ירושלים המזרחית הכבושה". בהמשך ההודעה נטען כי "רוב האלמנטים של העסקה כבר בוצעו ללא מחיר, תוך כדי הסכמה בין טראמפ לנתניהו לפתור את כל סוגיות הסדר הקבע בהדרגה ובאופן חד-צדדי לטובת הכיבוש".

בהודעה שהוציא מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, נאמר: "לא התייעצו איתנו בנוגע לוועידה במנאמה. החזון של ממשל טראמפ מבוצע בשטח באמצעות ההחלטות בסוגיות ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים ועוד. כל הניסיונות לקדם נורמליזציה כלכלית של הכיבוש הישראלי בפלסטין – יידחו".

תגיות:בחרייןג'ייסון גרינבלטעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה