חדשות בארץ

מישהו התעורר? הוכרזו שורת צעדים לטיפול במשבר הבנייה בעקבות האסון

קידום חקיקה, כתיבת הוראות חדשות, הקמת מטה חירום ותקציבי ענק: אלו הם חלק מהדברים שיינקטו בעקבות האסון הנורא שגבה את חייהם של 4 בני אדם

זירת האסון ביבנה (צילום: פלאש 90)זירת האסון ביבנה (צילום: פלאש 90)
אא

בדיון חירום שנערך היום (שני) לנוכח הזינוק העצום במספר מקרי אסונות בנייה ששיאו התרחש אתמול כאשר חייהם של 4 בני אדם נגבו באסון המנוף ביבנה, הוחלט על שורה של צעדים שינקטו, ביניהם, שביתה של חצי יום חמישי בכל אתרי הבנייה ברחבי הארץ. בדיון, שנערך בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הוכרז כי 2020-2019 תוכרז כשנת הבטיחות בענף הבנייה.

כחלק מהצעדים להגברת הבטיחות בענף, יוקם מטה בטיחות משותף לשתי הגופים, בראשותו של האלוף (במיל') וחבר הכנסת לשעבר, אייל בן ראובן. תקציב הענק של המטה יעמוד על סך של מיליוני שקלים והוא יפעל במשך כל ימות השנה באמצעות הסברה, הסדרה ולוביסטיקה מול הממשלה. בישיבה נקבע כנס חירום להעלאת המודעות בנושא אשר ייערך בעוד שבועיים למעסיקים ולעובדים.

כחלק מפעילות מטה הבטיחות, יפעלו בענף הבנייה לקידום חקיקה בנושא, כמו גם מעקב אחר יישום ההוראות החדשות באתרים ובגופים המשותפים. הוראות הבטיחות החדשות יפורסמו בתוך שלושה שבועות.

בהצהרה משותפת של השניים, אמרו כי "המקרים הטרגיים בענף הבנייה הם לא גזירה משמיים. בשיתוף פעולה ניתן יהיה לצמצם באופן דרמטי את הנפגעים בתאונות העבודה באתרי הבנייה. על הממשלה, המעסיקים והעובדים לשלב ידיים על מנת להילחם במשבר הבטיחות".

מוקדם יותר היום הותרו לפרסום שמותיהם של שלושה מבין ארבעת ההרוגים באסון קריסת המנוף אתמול באתר בנייה ברחוב ז'בוטינסקי בעיר יבנה. השלושה הם: גיל חזאזי, בן 51 מחדרה, נשוי ואב לשלוש בנות; בן דקלו, בן 22 מרמת גן; ויונתן סבג, בן 33 מאור יהודה. ההרוג הרביעי, ששמו טרם הותר לפרסום, מתגורר בדרום הארץ.

מפרטי החקירה הראשוניים עולה כי הפועלים באתר עסקו בפירוקו של המנוף. ככל הנראה, חלקו האחורי של המנוף קרס ונפל יחד עם המשקולות שעליו. כתוצאה מכך, נפגעו 3 עובדים באורח אנוש. מותם נקבע במקום על ידי צוותי ההצלה. עובד רביעי, שהיה נתון ברתמת סנפלינג בקצהו השני של המנוף, נלכד עליו בגובה של 30 מטרים. הוא חולץ לאחר מכן ללא רוח חיים. בחודש שעבר התחשמל למוות נהג המשאית איציק כהן באותו אתר, לאחר שכבל של אותו מנוף פגע בקו מתח גבוה.

בעקבות התאונה הקשה, מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הוציא צווי הפסקת עבודה ל- 5 אתרי בנייה של חברות רמי שבירו ונאות שמיר. אתר הבנייה בו אירעה התאונה נמצא בבעלותה של חברת שבירו, ונאות שמיר היא החברה המבצעת מטעמה. בנאות שמיר הביעו צער עמוק על האסון, אך טענו כי האחריות לו מוטלת על החברה שהפעילה את המנוף, רמא מנופים.

מפלג "פלס" – יחידה מיוחדת לחקירת תאונות עבודה, המשותפת למשטרת ישראל ולמשרד העבודה והרווחה – פתח בחקירה כדי לבדוק את נסיבות האסון ולברר האם הוא נגרם כתוצאה מכשל טכני או מרשלנות. בשעות שלאחר האסון עוכבו לחקירה 17 בני אדם, שבתוקף תפקידיהם קשורים לאתר הבנייה. מהמשטרה נמסר כי 11 מהם נחקרו באזהרה. 4 מתוך הנחקרים שוחררו למעצר בית. שאר הנחקרים שוחררו לביתם בתום החקירה. לאתר הובאו מומחים לצורך הורדת המנוף וטיפול בו, על מנת לחקור את התקרית הקשה.

תגיות:אתר בנייהתאונת עבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה