חדשות בארץ

מחדל לאומי: דליפת גז בחיפה, רחובות ראשיים נסגרו

בשל דליפת גז דליק מצינור תת-קרקעי, הוחלט על סגירת הכבישים והצמתים הראשיים הסמוכים לאזור מחשש להתלקחות וזיהום

משבר דליפת הגז בערבה ב-2014 (צילום: פלאש 90)משבר דליפת הגז בערבה ב-2014 (צילום: פלאש 90)
אא

כוחות הכיבוי וההצלה בשיתוף עם משטרת ישראל עמלים בטיפול במשבר הסביבתי בחיפה לאחר שאתמול (שבת) ארעה דליפת גז מצינור תת-קרקעי בסמוך לצומת חלוצי התעשייה יגאל ידין. מהבדיקה עולה כי הצינור הוביל גז 4C מחברת דור לבתי הזיקוק באזור. הסכנה החמורה בדליפה כזו היא הנפיצות של הגז המדובר, בנוסף למידת הרעלים שהוא מכיל. בעקבות הדליפה, הוחלט על סגירת הרחובות הסמוכים, לרבות הצמתים המרכזיים בחיפה – "הום סנטר" ו"חלוצי התעשייה".

האירוע החל לאחר שדיווח שהתקבל ברשות הכבאות וההצלה בשבת בלילה, טען כי ישנו ריח חריף של גז באזור התעשייה השוכן בין כביש 22 לקריית חיים – דיווח שהזעיק במידית את כוחות ההצלה שעמלו על טיפולו בשיתוף פעולה עם כוחות משטרה ואנשי המשרד להגנת הסביבה. ברשות הכבאות והצלה מסרו כי לאור העובדה שהגז הינו כבד מהאוויר, נטייתו היא לרדת לפני הקרקע. מבדיקה ראשונית של צוותי רשות הכבאות, אותרו רמות גבוהות של ריכוז גז בשוחות החשמל והתקשורת שבאזור. "הגז דליק, נפיץ ורעיל. נעשה ניסיון לערפל את ריכוז הגז במים בשוחות, אך יש להבין כי מדובר באירוע מתמשך והגז מצוי בחלל הפתוח", הוסבר.

לדברי קרן צור, אחת הפעילות במרכז למחקר סביבתי בחיפה, "הדבר החריג באירוע הזה הוא שהמפעלים הודו בתקלה. כמה תקלות כאלה קורות ולא מדווחות? הפעם חוש הריח הציבורי אילץ את המפעלים להודות בתקלה. אנחנו דורשים מממשלת ישראל להעלות את תכנית מפרץ החדשנות לפינוי המפגע הבטיחותי - המפעלים הפטרוכימיים בחיפה - להחלטת ממשלה דחופה".

אביהו האן, חבר מועצת העיר חיפה, הזהיר כי "מיליון אנשים נמצאים בסיכון וחיים על מכלי נפץ", תוך שהוא מאשים את מדיניות הממשלה כי התעלמותה מהנושא עשוי לסכן חיים. "אירוע רודף אירוע", אמר האן בריאיון ל-ynet והוסיף: "פעם אלה המכלים שנדלקים, פעם הלפידים, פעם ענייני גז. מה שקורה עכשיו הוא אירוע מאוד משמעותי, ואף רשות רגולטורית - הממשלה, המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים - לא נותנת את הדעת על כך שצריך להשקיע כדי לצמצם את הנזקים האפשריים בטווח הקצר". נזכיר כי מזה כמה שנים שמתנהלת מחאה רבתי סביב הנושא של שיכון המפעלים המזהמים על יד שכונות מיושבות בחיפה. בריאיון, האן התייחס לכך כשהוא מזכיר כי "דו"חות התחלואה של משרד הבריאות אומרים במפורש - תושבי חיפה חולים בסרטן יותר מכל תושב אחר במדינה בפער של עשרות אחוזים. הילדים שלנו חולים באסטמה, גם כן בפער עצום יותר מילדים ממקומות אחרים. הפכו את תושבי חיפה לקורבנות וחייבים לשים לזה סוף".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם, אמרה הבוקר כי "הפתרון הוא לא לשקם את הצנרת הדולפת והתשתיות הרקובות במפרץ חיפה, אלא להפוך את העיר למטרופולין של מיליון איש לפי תכנית המפרץ של רמ"י, על ידי הקמת 80 אלף יחידות דיור".

גם ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, חזר על קריאתו לפנות את המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, כאשר הפעם הכריז על מהלך זה להיכנס לקווי היסוד של הממשלה הנבנית. "פניתי לראשי המפלגות וקראתי להם להכניס לקווי היסוד את תכנית 'צפון ירוק', שמקדם שר האוצר עם רשות מקרקעי ישראל, להוציא אותה אל הפועל וליצור כאן מציאות חדשה". לפי התכנית, תחת המפעלים שיחרבו, ייבנו בנייני מגורים.

"מדובר בבעיה חוזרת ונשנית, של דליפות חומרים מסוכנים ממפעל 'דור כימיקלים' המזהם. הקנסות והאיומים בצווי סגירה למפעל זה לאורך השנים לא הוכיחו את עצמם", כתבה ח"כ שלי יחימוביץ' לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין. "מאות אלפי אזרחים חיים במפרץ חיפה תחת איום בלתי נסבל, סכנה שעלולה גם להפוך לאסון לאומי בטחוני. מה עוד צריך לקרות כדי שהנושא יטופל בחומרה".

תגיות:דליפת גזחיפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה