חדשות בעולם

היסטוריה באירופה: גרמניה מוציאה את ה-BDS אל מחוץ לחוק

בסוף השבוע נעשה היסטוריה באירופה כאשר ממשלת גרמניה הראשונה לקבוע תקדים השולל מימון מגופים שתומכים בחרם על ישראל. שגריר ישראל בגרמניה: "החלטה שהתקבלה על ידי שחקן מוביל באיחוד האירופי"

הבונדסטאג הגרמני (צילום: שאטרסטוק)הבונדסטאג הגרמני (צילום: שאטרסטוק)
אא

הפרלמנט של גרמניה אישר בסוף השבוע הצעה המגדירה את תנועות החרם על ישראל, בראשן ה-BDS, כאנטישמיות. על פי ההחלטה, ייאסר על הממשלה לממן תנועות וגופים השוללים את זכות קיומה של מדינת ישראל. מדובר במהלך תקדימי זאת מאחר וזו הפעם הראשונה שפרלמנט מרכזי באירופה מאמץ את הגדרת האנטישמיות כלפי ארגוני חרם. 

ההחלטה התקבלה בתמיכה רחבה כאשר בין תומכיו הבולטים, לצד מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU) של הקנצלרית אנגלה מרקל והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), נמנות מפלגות האופוזיציה כדוגמת המפלגה החופשית דמוקרטית (FPD) וחלקה הגדול של מפלגת הירוקים. נזכיר כי האנטישמיות, שכידוע נאסרה בגרמניה, מוגדרת בחוקה הגרמנית כתופעה שיש להיאבק בה, ומשכך בהחלטה נקבע כי מאבק בתנועות שקוראות לדה-לגיטימציה על ישראל יהוו כמאבק באנטישמיות. 

לצד תמיכתם האיתנה בהחלטה, פרסמו מפלגות האופוזיציה, המפלגה החופשית הדמוקרטית ומפלגת הירוקים, הצהרה לפיה הן עדיין מחויבות לחופש הביטוי למען קולות פרו-פלסטינים ואקדמאים שהתנגדו להגדרה. עוד הצהירו כי ההחלטה לא גורעת מקריאתם לפתרון שתי המדינות. 

בהחלטה הוסבר כי גם שיטות הפעולה של תנועת הגג של ארגוני החרם הינה אנטישמית במהותה.כך למשל, מדבקות המוצמדות למוצרים ישראלים ואשר מכילות את הסיסמאות "אל תקנו", מעוררות בהכרח אסוציאציות לתקופת טרום השואה בה יצאו הנאצים עם הסיסמה "אל תקנו מיהודים". כאמור, ההחלטה, שהוגדרה בבונדסטאג כהצעה, איננה חלק ממדיניות הרשמית של ממשלת גרמניה, אך היא מבקשת מהרשות המבצעת שלא לאפשר חלוקת משאבים ציבוריים לתנועות שקוראות לשלילת קיומה של מדינת ישראל. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיבח את המהלך וקרא לעוד מדינות אירופיות להצטרף לתקדים. "אני מברך את הבונדסטאג הגרמני על ההחלטה החשובה שמכירה בתנועת החרם על ישראל כתנועה אנטישמית ומכריזה שאסור לממנה", אמר נתניהו. בייחוד אני מעריך את הקריאה של הבונדסטאג שעל גרמניה להפסיק לממן ארגונים שפועלים נגד קיומה של מדינת ישראל. אני מקווה שההחלטה תביא לצעדים ממשיים, ואני קורא למדינות נוספות לאמץ חקיקה דומה".

שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, הגיב להחלטה ואמר: "נוקטת עמדה ברורה ועקרונית נגד ה-BDS". לדבריו, "ההחלטה זכתה לתמיכה נרחבת מכל הקשת הפוליטית וקובעת הגבלות על פעילויות BDS, בהן היא רואה צורה של אנטישמיות. מדובר בהחלטה חשובה בפני עצמה ובמיוחד שאומצה בפרלמנט מרכזי באירופה ובקרב שחקן מוביל באיחוד האירופי. ההחלטה משקפת את ההבנה כי ה-BDS  לא עושה כל ניסיון לבנות גשרים, לקיים דיאלוג ולעודד דו קיום למען יציבות ושלום בין ישראל וכל שכנותיה".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הצטרף לברכות וציין כי ישראל הייתה שותפה למהלך. לדברי אדלשטיין, "אחרי עבודה מאומצת מול הפרלמנט הגרמני, עברה עתה בבונדסטאג החלטה תקדימית המגדירה את ה-BDSכארגון אנטישמי. תודה גדולה לחברי נשיא הבונדסטאג, וולפגנג שויבלה, על העבודה המשותפת. אנו מצפים להחלטות דומות בקרוב בפרלמנטים נוספים באירופה".

תגיות:BDSגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה