חדשות בעולם

תדהמה באוסטרליה: ראש הממשלה סקוט מוריסון ניצח בבחירות

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הכה בתדהמה את הסוקרים וכלי התקשורת שחזו את מפלתו בבחירות. הקואליציה השמרנית בראשותו תרכיב גם את הממשלה הבאה

בניין הפרלמנט הפדרלי בקנברה, אוסטרליה (צילום: שאטרסטוק)בניין הפרלמנט הפדרלי בקנברה, אוסטרליה (צילום: שאטרסטוק)
אא

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, עשה את הבלתי יאומן. לקראת הבחירות לפרלמנט הפדרלי בקנברה, שנערכו אתמול (שבת), הסקרים חזו באופן עקבי כי מפלגת הלייבור תביס את המפלגה הליברלית בראשותו, והיא זו שתרכיב את הממשלה הבאה. לאחר סגירת הקלפיות התברר, לתדהמת הסוקרים וכלי התקשורת, כי הקואליציה השמרנית בראשות הליברלים תמשיך להנהיג את המדינה גם בשנים הקרובות.

לאחר ספירת כ- 75% מהקולות עולה אומנם כי הלייבור תהיה המפלגה הגדולה בפרלמנט הפדרלי בקנברה, עם כ- 65 מושבים. עם זאת, המפלגות השותפות בקואליציה השמרנית בראשות המפלגה הליברלית קרובות להשגת רוב של 76 מושבים מתוך 151 בפרלמנט. גם אם למוריסון יהיו חסרים מספר מושבים להקמת ממשלת רוב, הוא יוכל להקים ממשלת מיעוט שתישען על תמיכתם של חברי פרלמנט עצמאיים. ללייבור אין כל אפשרות ריאלית להקים ממשלה.

מוריסון, לשעבר שר האוצר בממשלתו השמרנית של מלקולם טרנבול, מונה בקיץ שעבר למנהיג המפלגה הליברלית – כמועמד פשרה לאחר הדחתו של טרנבול – והושבע לראש ממשלה. לאחר כניסתו לתפקיד פורסם כי הוא שוקל ללכת בעקבות נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ולהעביר את שגרירות אוסטרליה לירושלים. בדצמבר 2018 הכריז מוריסון על ההכרה במערב ירושלים כבירת ישראל, אך הבהיר כי המהלך להעברת השגרירות האוסטרלית לירושלים לא יתבצע באופן מיידי. הוא הדגיש כי ארצו מחויבת לפתרון שתי המדינות, וכי לאחר שיושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים אוסטרליה תכיר במזרח ירושלים כבירתה של המדינה הפלסטינית. למרות הסייגים הרבים שליוו את הצהרתו על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, ההחלטה של מוריסון התקבלה בביקורת פנימית חריפה, ומפלגת הלייבור התחייבה מפורשות לבטל אותה עם עלייתה לשלטון.

כאמור, מוריסון הצליח להכות את הסוקרים בתדהמה, וימשיך בתפקידו כראש הממשלה. במפלגת הלייבור מיהרו להודות בכישלון, ויו"ר המפלגה ביל שורטן התקשר למוריסון ובירכו על ניצחונו. שורטן אמר כי למרות התקוות הרבות, ועל אף שספירת הקולות לא הסתיימה, "ברור כי הלייבור לא תצליח להקים את הממשלה הבאה".

מוריסון מצדו הגדיר את ניצחונו כ"נס". בדברים שנשא במטה מפלגתו בסידני אמר המנצח הגדול של הפוליטיקה האוסטרלית: "תמיד האמנתי בניסים. לא מדובר בניצחון אישי לי, או אפילו למפלגה הליברלית. הניצחון שלנו הערב הוא עבור כל האזרחים האוסטרלים המצפים שממשלתם תשים אותם במרכז".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ידידו של מוריסון, בירך הבוקר את ראש הממשלה האוסטרלי על ניצחונו, והשווה בעוקצנות מרומזת את כישלונם של הסקרים האוסטרליים לכישלונם של הסקרים בארץ. נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "מוריסון ניצח את הבחירות לאחר שהסקרים ניבאו לו באופן עקבי שיפסיד וברגע האחרון, בשעות האחרונות, הוא ניצח. משום מה הוא הגדיר את זה כנס – סקוט, ברכות, ואני לא יודע על מה אתה מדבר".

נשיא ארצות הברית בירך אף הוא את מוריסון. טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות לסקוט על ניצחון גדול".

תגיות:אוסטרליהסקוט מוריסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה