חדשות בארץ

בעקבות חוק החסינות: המערכת הפוליטית סוערת

לאור הדיווח אתמול כי נתניהו החליט לקדם את חוק החסינות שימלט אותו מהעמדה לדין, במערכת הפוליטית ניכר מהומה רבתי. שותפיו הפוטנציאליים: לא דנים בחוק

נתניהו (צילום:מארק ישראל סלם, פלאש 90)נתניהו (צילום:מארק ישראל סלם, פלאש 90)
אא

בעקבות הפרסום אתמול (רביעי) ב'חברת החדשות' כי חרף הכחשותיו לפני הבחירות, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לפעול לקידומו של חוק החסינות המונע חקירות פליליות של ראש ממשלה מכהן, במערכת הפוליטית לא נותרו אדישים ועלו למתקפה. במקביל, המפלגות שעשויות להצטרף לקואליציה הבאה מתנערות מהחוק ומבהירות כי הן לא עוסקות בחוק הזה.

אחת מן המפלגות היא "כולנו" שבשיחה עם חברת החדשות, אמר יו"ר המפלגה, משה כחלון, כי "אנחנו לא מתייחסים לתדרוך כזה או אחר. אנחנו מתייחסים לכל חוק לגופו, כיוון שאין עדיין חוק לא נוכל להתייחס". כן גם אמר חבר מפלגתו, אלי כהן, כי הם "לא יודעים לומר מה זה חוק החסינות, לא ראינו אף טיוטה של חוק כזה, ולכן לא נוכל להגיב בשלב זה".

כן גם הבהיר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן כי "הליכוד לא העלה בפנינו שום חוקים פרסונליים או לא פרסונליים בנוגע לרפורמה במערכת המשפט, לא את חוק החסינות ולא את החוק הצרפתי ולא שום חוק אחר. לכן אנחנו לא יכולים להתייחס למשהו שלא ראינו ולא שמענו".

לפי הדיווח אתמול, נתניהו ואנשיו מתדרכים את חברי הליכוד באופן בו ישווק המהלך לציבור, כאשר הבכירה הראשונה לצאת לתקשורת הייתה ח"כ ציפי חוטובלי, שטענה כי מפלגתה לא קיבלה החלטה באשר לגורל חוק החסינות. "אני לא יודעת על איזה תדרוך מדובר. אני יודעת שמבחינת הליכוד, אין הכרעה בסוגיית שאלת החסינות", אמרה חוטובלי והסבירה כי לא מדובר בפטור מהעמדה כי אם דחייתה. "כשמוגש נגד ראש ממשלה בישראל כתב אישום, הוא לא צריך להתפטר. הוא יכול להמשיך לכהן בתפקידו. השאלה היחידה זה אם האזרחים יקבלו אותו ראש ממשלה במשרה מלאה, אותם אזרחים שנתנו בו אמון מלא במערכת הבחירות האחרונה, או שיקבלו אותו מנהל את סדר היום של המדינה לצד העיסוק המשפטי", טענה מס' 16 בליכוד.

במענה לטענת יריביו הפוליטיים, חוטובלי טענה להגנתו של ראש המשלה כי לא מדובר בחוק פרסונלי זאת מאחר וחוק חסינות לנבחרי ציבור הינו דבר שכבר כיום קיים בחוק, וכי החוק המדובר כעת היה קיים בישראל עד לשנץ 2005. "לא מייצרים כאן עיר מקלט, אלא רק דוחים את תאריך ההעמדה לדין", אמרה ח"כ חוטובלי. "לא מייצרים פה שום פטור להעמדה לדין".

בכיר רשימת כחול לבן, ח"כ יועז הנדל, טען כי עצם העיסוק הפוליטי סביב בעיותיו המשפטיות של ראש הממשלה, מסיט את העיסוק מהנושאים האסטרטגיים של ישראל. "כשיש אידיאולוגיה של בן אדם אחד, אז כשאותו אדם מגלה רפיסות מול החמאס, הוא פתאום הופך ל'שלום עכשיו' ונותנים לו חסינות מביקורת. מה שקורה כאן זה לא דיון ענייני אלא עיסוק בנתניהו, אך ורק נתניהו, איך מעניקים לו חסינות מביקורת ומפלילים".

"אני תומך בהחלטה של נתניהו מ-2008 להגיש הצעת חוק שאומרת שראש ממשלה עם כתב אישום לא יכול לכהן. אני הולך לתמוך בהצעה הזאת גם היום כי אני רוכב על כתפי ענקים ואני מצפה שגם חברתי ציפי חוטובלי תתמוך בהצעה של נתניהו".

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה כי היא מסכימה עם נתניהו כי "לישראל מגיע ראש ממשלה במשרה מלאה, שלא שקוע בבוץ, ושאינו מחריב את המדינה כדי להציל את עורו". "לכן, משעה שיוחלט על הגשת כתב אישום - עליו להתפטר מיד ולנהל את קרב חייו המשפטי מספסל הנאשמים, ולא לגרור עמו מדינה שלמה חפה מפשע", הוסיפה.

מוקדם יותר אמר היועמ"ש לשעבר, אליקים רובינשטיין, כי חוק החסינות עשוי להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי. "קודם כל צריך לפתוח ולהגיד שמר נתניהו נהנה מחזקת החפות ויש לו גם שימוע", אמר בריאיון לכאן ב'. "אני מקווה שהדבר הזה ייזכר, כדאי להתחיל בזה כי זאת האמת המשפטית. שנית, לגבי העניין של החסינות, כל דבר שהוא חסינות פרסונלית לאדם הוא לא דבר נכון".

רובינשטיין הוסיף: "לא רק לא דבר נכון - אם נגיע לשלב הזה שאדם, שיועץ משפטי חושב שהוא צריך לעמוד לדין אחרי שימוע, אדם אחרי שימוע צריך לעמוד לדין וחסינות היא תהיה ארץ המפלט - זה הופך אותנו למדינה של עולם שלישי". רובינשטיין הוסיף: "זה ממש דבר שהוא בעיניי רעיון עיוועים, ואני מדבר לא כשונא של נתניהו ואני גם מעריך דברים שהוא עשה". לדברי שופט העליון בדימוס, "זה לא דבר שאנחנו יכולים מבחינה ערכית, מבחינת מדינה מתוקנת, לעמוד בו. לא לזה גם נועדה החסינות. החוק צריך להיות שווה לכולנו".

תגיות:חוק החסינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה