חדשות בארץ

איזנקוט: "איראן גרעינית היא רק שאלה של זמן"

בנאום שנשא בוושינגטון, חשף הרמטכ"ל לשעבר כי בשנה האחרונה ערכה איראן יותר מ-100 מתקפות סייבר נגד מערך הביטחון של ישראל. איזנקוט: "לקח לנו שנים רבות לקבל החלטה כדי לפעול בצורה יותר פעילה נגד אירן בסוריה"

איזנקוט עם ראש הממשלה נתניהו (צילום: פלאש 90)איזנקוט עם ראש הממשלה נתניהו (צילום: פלאש 90)
אא

בנאום שנשא היום (רביעי) במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, עמד הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, על האיומים האסטרטגיים העורבים לישראל בכל הגזרות השונות. "בדיוק סיימתי 40 שנות שירות בצה"ל" אמר איזנקוט שרק לפני חמישה חודשים פשט את מדיו. "בשנה האחרונה היו יותר ממאה מתקפות סייבר נגד תשתיות ישראליות וצה"ל - ברובן מצד איראן", חשף הרמטכ"ל לשעבר והוסיף: "בעבר איראן הייתה בת ברית של ישראל. היינו לפני הסכם השלום עם מצרים וירדן. לבנון הייתה האיום האחרון על ישראל וסוריה הייתה האיום המרכזי. חמש שנים אחרי מלחמת יום כיפור, והתרחיש היה מתקפת פתע של סוריה".

"בחמש-שש השנים האחרונות יצרנו שיתופי פעולה חדשים במזרח התיכון", סיפר. "שכנינו מבינים טוב מאוד את האיומים מצד אירן ודאע"ש", אמר איזנקוט שהסביר כי למרות ההתעלמות הישראלית רבת השנים מהזירה האיראנית, ישראל פועלת בשנים האחרונות אל מול האיומים הנשקפים מטהראן. "אירן מעורבת בלבנון שנים רבות מאז 1982 אז הקימה את ארגון חיזבאללה", טען. "ארגון מאוד מרשים והכוח המרכזי בלבנון. ידענו שנים רבות על הרעיון להשגת הגמוניה במזרח התיכון. לקח לנו שנים רבות לקבל החלטה כדי לפעול בצורה יותר פעילה נגד אירן בסוריה, וכוחות קודס ספגו מכות רבות בסוריה.

"המשימה היא למנוע את ההתבססות האירנית בסוריה שהיא חלק מהרעיון האירני להשיג הגמוניה במזרח התיכון וליצור סהר שיעי מאירן עד לבנון", אמר. "אנו רואים את אותו דפוס פעולה גם במדינות אחרות, כמו בימים האחרונים נגד סעודיה".

בהתייחס לסנקציות האמריקניות שהטיל ממשל טראמפ בפעימות שונות, איזנקוט הביע תמיכה רבה בכך כשהוא מצהיר כי מדובר בפעולה חיונית, זאת מאחר "שללא סנקציות, נמשיך לראות את אירן מנסים להגיע ליכולות גרעיניות והשאלה היא לא אם, אלא מתי היא תגיע לגרעין".

במהלך הנאום חשף הרמטכ"ל לשעבר כי קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן, תכנן ב-2018 לשגר 60 רקטות לעבר ישראל אך בסוף החליט על שיגור של 32 רקטות. "ראינו את צורת החשיבה שלו", אמר והזכיר כי "התוכנית החשאית של חיזבאללה וכוחות קודס לתקוף ולכבוש יישובים בגליל, ובאותו הזמן לייצר רקטות וטילים מדויקים – הם איום נוסף".

איזנקוט הוסיף: "הם (חיזבאללה) חפרו מנהרות ליד היישובים שלנו בצפון וזו הייתה תכנית חשאית ובמשך 4 שנים בנינו תמונת מודיעין כדי להבין בדיוק היכן המנהרות נמצאות". מוקדם יותר השנה אמר איזנקוט כי חיזבאללה תכנן לשלוח 5,000 לוחמים שיפלשו לישראל ויתקפו את יישובי הצפון. "במבצע "מגן צפוני" השמדנו לחלוטין את המנהרות והתוכנית של נסראללה וסולימאני נהרסה", אמר.

בהתייחס לגיזרה הדרומית המתמודדת עם סוגיית הטרור העזתי, אמר: "בעזה, אחרי יותר מעשור תחת שלטון חמאס, אחרי 3 מבצעים - 2008, 2011 ו-2014 - ובשנה האחרונה ראינו טרור לאורך גדר המערכת. בתקשורת הזרה מכנים את זה 'הפגנות', זה ממש לא זה. מטרת חמאס היא לחדור את הגבול ולהיכנס ליישובי עוטף עזה. אפילו היום השליכו רימונים לעבר הכוחות".

כאשר נדרש לשאלה מי הסמכות העליונה בארגון חיזבאללה, הפתיע הרמטכ"ל לשעבר ואמר כי "אין ספק שקאסם סולימני הוא המפקד והאוטוריטה אחרי שחסן נסראללה עשה שגיאות רבות ב-2006. שרשרת הפיקוד ברורה מאוד. לפני שנתיים שניהם החליטו להרוג את הרמטכ"ל של חיזבאללה בסוריה, מוסטפא בדר א-דין" סיפר. "השניים נפגשו בדמשק וכעבור 5 דקות מישהו חיסל אותו. ושום דבר לא קרה. ועוד אחרי כמה ימים נסראללה דיבר על כמה שבדר א-דין היה גיבור".

 "המלחמה עם חיזבאללה תהיה קשה מאוד ולעורף הישראלי יהיה קשה מאוד", אמר. "אבל יהיה מצב בלתי אפשרי לארגון חיזבאללה, שישלם מחיר קשה מאוד. זאת תהיה מלחמה קצרה יותר מקודמתה וכוחותינו יבצעו את המשימה בצורה טובה יותר. במהלך העשור האחרון שיפרנו את יכולותינו".

לנוכח המצב הכלכלי החמור שפוקד את הרשות הפלסטינית, אשר מפעילה מנגנון ביטחוני משותף עם ישראל שנועד למנוע פיגועי טרור, הרמטכ"ל הזהיר מפני קריסת הרשות. "בנינו את שיתוף הפעולה בינינו לבין הפלסטינים לאורך השנים ואני חשוב שזהו אינטרס משותף", הסביר. "אבו מאזן מבין טוב מאוד מה יקרה ללא שיתוף הפעולה. ללא שיתוף הפעולה ביטחוני, תהיה התנגשות יום-יומית במספר מקומות. לכן זהו חשוב מאוד וזהו בראש ובראשונה אינטרס ישראלי ופלסטיני".

תגיות:גדי איזנקוטאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה