חדשות בארץ

היורק התנצל: "לא ידעתי שזה שגריר פולין"

לאחר שמוקדם יותר הוא שוחרר למעצר בית, כעת מגיעה ההתנצלות של היורק על השגריר הפולני: "אני מקווה שבכך האירוע יבוא לכדי סיום ויישמר בפרופורציות המתאימות". שגרירת ישראל בפולין זומנה לשיחת הבהרה

סגן השגריר הפולני, פיוטר קוזלובסקי (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)סגן השגריר הפולני, פיוטר קוזלובסקי (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
אא

"אני מבקש להביע את התנצלותי", הצהיר היום (רביעי) אריק לדרמן, האזרח שנעצר אתמול לאחר  שירק על שגריר פולין בישראל, מרק מגירובסקי. לדבריו, "משפחתי חוותה את תלאות השואה בפולין ופנייתי לשגרירות הייתה בענייני השבת רכוש. נתקלתי ביחס מכפיש מצד אחד מעובדי השגרירות אשר כינה אותי בשפה הפולנית בכינוי יהודון. אמירה זו עוררה בי תחושות קשות מאוד".

לדרמן (65), תושב הרצליה ואדריכל נודע, הינו בן לניצולי שואה שהתגוררו בפולין, ומחזיק בעצמו באזרחות פולנית. בדיון שנערך הבוקר בבית משפט השלום בתל אביב, טען פרקליטו כי לקוחו הגיע לבניין השגרירות כדי לברר פרטים בנוגע להשבת רכוש יהודי בפולין שנבזז בתקופת השואה, אך לדבריו המאבטח סירב לתת לו להיכנס וכינה אותו בכינוי הגנאי "יהודון" (ז'יד). לאחר מכן נתקל החשוד ברכבו של השגריר הפולני, שנהגו צפר לו לזוז מהדרך. החשוד, שהיה נסער מהתקרית בכניסה לשגרירות, דפק בחוזקה על גג הרכב. לאחר מכן, כשראה את השגריר מנסה לצלם אותו באמצעות הטלפון הנייד שלו, הוא פתח את דלת המכונית וירק לעברו. לטענתו, הוא לא היה מודע לכך שמדובר בשגריר.

בהצהרה שמסר כעת הסביר כי הוא עזב "את הכניסה למשרדי השגרירות והתחלתי לצעוד אל עבר רכבי שחנה ברחוב סמוך. המדרכות המשובשות באזור הקשו על מעבר נוח, וצעדתי בתמימותי בכביש, כאשר תוך כדי כך הגיח מאחורי רכב אשר צפר לי בחוזקה וגרם לי לבהלה. על כך הבעתי תרעומת כפי שהבעתי ובאופן עליו אני מצר", ציין.

"אני מבקש להבהיר כי בוודאי לא ידעתי על זהותו של יושב הרכב או תפקידו ובוודאי שלא ידעתי ששגריר פולין בישראל נמצא ברכב", הדגיש. "אני מקווה שבכך האירוע יבוא לכדי סיום ויישמר בפרופורציות המתאימות".

משרד החוץ הישראלי התייחס לתקרית החריגה ומסר כי הוא "מביע הזדהות מלאה עם השגריר הפולני וזעזוע לנוכח האירוע". גם ראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי, גינה את המתפקה נגד שגרירו כשהוא מכנה אותה "גזענית". בהמשך דווח כי שגרירת ישראל בפולין זומנה לשיחת הבהרה במשרד החוץ המקומי.

כאמור, מוקדם יותר היום הורה בית המשפט לשחרר את החשוד למעצר בית. לדברי השופט עלאא מסרוואה, "עיון בתיק החקירה מלמד על קיומו של חשד סביר בעוצמה משמעותית מדובר באירוע שאיננו מורכב מבחינה חקירתית אין ספק שמעשה של תקיפה ויריקה כלפי אישיות דיפלומטית ראויה לכל גנאי והיא מעוררת תחושת בושה של אזרחי המדינה כלפי אותו אדם".

המתקפה נגד השגריר הפולני הגיעה על רקע גל המחאה הפולני נגד השבת הרכוש היהודי שנשדד מיהודי פולין במהלך מלחמת העולם השנייה. בתחילת השבוע הודיעה פולין על ביטול ביקורה של משלחת ישראלית רשמית שהייתה אמורה להגיע לוורשה. ביטול הביקור בא בעקבות הודעה שפרסם המשרד לשוויון חברתי, בה נאמר כי צאתה של המשלחת בראשות מנכ"ל המשרד מהווה "הישג מדיני חשוב", וכי המשלחת תדון בסוגיית השבת הרכוש היהודי. גורם מדיני ישראלי מתח ביקורת על המשרד והעומדת בראשו, השרה גילה גמליאל. לדבריו, היה סיכום עם הפולנים שהנושא הרגיש מבחינתם יידון בשיחות, וההודעה הפומבית על כך היוותה "טעות קשה".

תגיות:פוליןשגרירות פולין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה