חדשות בארץ

גפני: "ליברמן חושב שהוא בעל הבית – הוא לא מבין איך המדינה מתנהלת"

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, תקף את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, על רקע המבוי הסתום במשא ומתן הקואליציוני בשל הדרישות שהציב: "אני לא יכול להבין אותו. איזה מין משא ומתן זה?"

גפני וליברמן, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גפני וליברמן, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), מתח היום (שלישי) ביקורת חריפה על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, על רקע הדרישות שהציב במשא ומתן להקמת הקואליציה.

"אני לא יכול להבין את האיש הזה, זה פשוט לא להאמין", אמר גפני בראיון לכאן רשת ב'. "הוא רוצה לנהל את המדינה עם חמשת המנדטים שלו, להגיד לנו מה לעשות ומה לא לעשות. הוא החליט שנציג ישראל ביתנו יהיה יו"ר ועדת הפנים. למה הוא? אנחנו, למשל, רוצים את ראשות ועדת הפנים, אנחנו מבינים בזה יותר ממנו".

"זה סוג משא ומתן שאף אחד מאיתנו לא מכיר, כאילו הוא בעל הבית, כאילו הוא עושה מה שהוא רוצה, ואם לא תיתן לו תשובה חיובית – לא תהיה ממשלה. אבל הוא אומר שלא ימליץ על בני גנץ, 'אני תומך רק בנתניהו'. איזה מין משא ומתן זה? האיש לא מבין איך מתנהלת המדינה", הוסיף גפני. הוא הבהיר כי להערכתו טקטיקת המשא ומתן של ליברמן לא תוביל אותו להישגים: "לפחות בסעיף אחד אני אומר בוודאות שזה לא יקרה – בנושא הגיוס".

בתחילת הראיון עדכן גפני על דחייתה של הפגישה שאמורה הייתה להתקיים הערב בין נציגי יהדות התורה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "סיעת יהדות התורה תשב הערב עם מזכירי מועצות גדולי התורה כדי לקבל החלטות, ונראה איך ממשיכים את המשא ומתן". גפני הדגיש כי לא שורר נתק עם נתניהו: "אין רוגז בינינו. אתמול חבר הכנסת ליצמן ואני ישבנו עם ראש הממשלה, על פי הזמנתו, יחד עם השר יריב לוין. יש תהליך שהוא תהליך טכני, ואנחנו מקיימים דיון הערב. יהיה מועד חדש לפגישה".

גפני ציין כי לא נסגר דבר במהלך המשא ומתן – "גם בחקיקה בנושאים של דת ומדינה וגם בנושאים השונים שעל סדר היום. אנחנו דווקא בדיבורים עם הליכוד וראש הממשלה, זה לא שיש איזשהו נתק, להיפך".

"מי שתורתו אומנותו – צריך לאפשר לו להמשיך וללמוד תורה"

בהתייחסו לחוק הגיוס אמר גפני כי בקרב מרכיביה של יהדות התורה שוררת תמימות דעים בסוגיה זו. "להערכתי, אנחנו הולכים באותה דרך גם עם איחוד מפלגות הימין, אבל בעיקר עם ש"ס. התוצאה צריכה להיות שמי שלומד תורה ותורתו אומנותו – צריך לאפשר לו להמשיך וללמוד תורה. זה הנושא העקרוני. יש נייר שהעבירו לנו, יש לנו השגות, הרבנים ישבו על זה, ונראה מה אנחנו מחליטים. נצטרך למצוא פתרון שהתוצאה תהיה כפי שאמרתי".

בכל הנוגע לאפשרות שהקואליציה הבאה תקדם מהלכים לצמצום כוחה של הרשות השופטת, אמר גפני כי הליכוד עדיין לא דן עם מפלגתו בסוגיה זו, אך הבהיר כי יהדות התורה תבקש בעצמה לבצע "איזונים ובלמים" ביחסים שבין בית המשפט לרשות המחוקקת: "יש לנו רוגז רב על התנהלות בית המשפט. הכנסת מקבלת החלטות פעם אחר פעם בנושאי דת ומדינה – נושאים שונים ומגוונים שהם ערכיים מצפוניים – ובית המשפט פעם אחר פעם מבטל את זה. למה? במה הוא יותר טוב מאיתנו, שמקבלים החלטת חקיקה ברוב קולות?"

"לפעמים חלק גדול מחברי הכנסת תומכים בחוק מסוים, ובית המשפט אומר שזה לא בסדר, ואז זה חוזר לכנסת, והכנסת צריכה ברוב קולות לקבל החלטה נוספת בעניין הזה – זה נקרא איזונים, כך קיים במדינות דמוקרטיות בעולם. פה נתנו כוח – מבלי ששמנו לב לכך, זה נעשה כאילו מאליו, שיושבים שופטים, בעיקר בבית המשפט העליון, והם מחליטים ואין עוררין על כך. אנחנו רוצים עכשיו לעשות את האיזונים והבלמים".

בהתייחסו לשאלה האם מפלגתו תתמוך בשינוי חוק החסינות, הסביר גפני כי "בעבר הייתה חסינות לחברי הכנסת, ועדת הכנסת הייתה צריכה להסיר את החסינות. זה השתנה לפני מספר שנים. אם הליכוד יבקש להחזיר לקדמותו את המצב ששרר לפני 15 שנה – אנחנו כנראה נסכים".

כזכור, ליברמן אמר אתמול – בפתח ישיבת סיעתו בכנסת – כי לא יסכים לשינויים בחוק הגיוס, שעבר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה. "שמעתי שמחכים לתשובתו של רבי מגור בעניין הגיוס – מבחינתנו אין שום שינוי, אנחנו דורשים חוק גיוס עם כל הנקודות והפסיקים ולא נסכים לפחות מזה".

תגיות:משה גפניאביגדור ליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה