חדשות בארץ

חוות הדעת של המומחה הפתולוגי: עאישה א-ראבי לא נהרגה מפגיעת אבן

ראש המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, הגיש לבית המשפט חוות דעת הסותרת את כתב האישום נגד הנער צ', המואשם בהריגתה של הפלסטינית בהשלכת אבן לעבר המכונית בה נסעה. בית המשפט הורה לשחרר את הקטין למעצר בית עם איזוק אלקטרוני

תמונת אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)תמונת אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

בית המשפט המחוזי בלוד הורה היום (שלישי) לשחרר למעצר בית את צ', הנער המואשם בהריגתה של עאישה א-ראבי, תושבת הכפר הפלסטיני בידיא, באוקטובר 2018. במהלך הדיון הציגו סנגוריו של הקטין חוות דעת שהגיש ד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, בה נטען כי בניגוד למובא בכתב האישום, לא ניתן לקבוע כי מותה של א-ראבי נגרם כתוצאה מפגיעת אבן.

קוגל כתב בחוות הדעת כי כינס ישיבה של כל רופאי המכון כדי לדון במקרה, שממצאיו מבוססים על דוח הנתיחה שלאחר המוות שערך המכון הפלסטיני לרפואה משפטית. מלבד קוגל, נכחו בישיבה 6 רופאים מומחים ו- 6 רופאים מתמחים. הוא ציין כי "שתי רופאות סברו כי אין מניעה שהפגיעות בגולגולת המנוחה, כפי שנראו בתצלומים, יכולות להיגרם מאבן שנזרקה. נימוקן העיקרי היה מהירותו הגבוהה של הרכב, ושטח הפנים הגדול יחסית של האבן הפוגעת". קוגל הדגיש, עם זאת, כי הוא חולק על דעתן של עמיתותיו: "שני רופאים תמכו בדעתי בטענה כי החבלות בגולגולת המנוחה מתיישבות עם נזקים הנגרמים באנרגיה גבוהה מאוד ולא מפגיעה אחת של אבן. אחד מבין הרופאים הללו תמך גם בדעתי שנראים, לפחות, שני מוקדי אימפקט. שני רופאים אחרים סברו שעל סמך הנתונים שמוצגים לעינינו, איכות התמונות הלא מיטבית והתיאור היחסית לא מפורט בחוות הדעת לא ניתן להכריע לכאן או לכאן".

"עליי לציין", הוסיף קוגל, כי "ידועים מקרים בהם אנשים נהרגו מפגיעת ראש בשל אבן שנזרקה עליהם בעת שנסעו ברכב. זוהי תופעה ידועה שקרתה בעבר. הוויכוח אינו אם ניתן למות כתוצאה מפגיעת ראש במתאר הנ"ל, אלא כפי שצוין קודם – התאמת הנזקים החבלתיים שנמצאו למנגנון שתואר. חיפוש בספרות המקצועית שערכתי לא העלה אף מקרה שבו נגרמו נזקים כה נרחבים לעצמות הגולגולת כתוצאה מפגיעת אבן". קוגל סיכם, כי "בשם ההגינות" בחר לציין בפני בית המשפט את דעותיהם החולקות של עמיתיו, אך הבהיר: "בסופו של דבר, אני הוא זה החתום על חוות הדעת ועומד במצפון שקט מאחורי מה שנכתב בה".

הסנגורים: לבטל את כתב האישום

בתגובה לחוות הדעת של קוגל, קראו עורכי דינו של הנער לפרקליטות לבטל את כתב האישום נגדו. "במהלך הדיון הצגנו חוות דעת של ד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית", אמר עורך הדין אריאל עטרי. "על פי חוות הדעת הזו לא היה מקום להגיש כלל את כתב האישום מלכתחילה, שכן המוות של המנוחה לא נגרם כלל מפגיעת אבן. אני מצפה מהפרקליטות לשקול היטב האם להמשיך בכלל עם ההליך כנגד הקטין".

עורך עדי קידר מארגון חוננו הוסיף ודרש לשחרר באופן מיידי את לקוחו: "לאור הראיות החדשות, שמצטרפות לראיות הרבות הנוספות המצביעות על חפותו של הקטין, אנו קוראים לפרקליטות שלא רק לחזור בה מכתב האישום, אלא גם להורות על שחרורו של הקטין, ושלא להגיש ערר על החלטת שחרורו".

כזכור, בחודש ינואר הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגד הנער, תלמיד ישיבת "פרי הארץ" ביישוב רחלים. הוא מואשם בהריגה בנסיבות מעשה טרור, יידוי של אבן לעבר כלי תחבורה בנסיבות מחמירות וחבלה במזיד ברכב בנסיבות מעשה טרור. על פי כתב האישום, ב- 12 באוקטובר 2018 "התמקם הנאשם, בליווי אחרים, על גבעה הצמודה לשולי כביש 60, שהינו כביש בינעירוני מהיר, הממוקמת מטרים ספורים מהכביש, בחלקו שבין צומת רחלים לצומת תפוח. הנאשם אחז בידו סלע אשר משקלו קרוב לשני קילוגרם, במטרה לפגוע באמצעותו בנוסעי רכב ממוצא ערבי, וזאת מתוך מניע אידיאולוגי של גזענות ועוינות כלפי ערבים באשר הם". על פי הנטען בהמשך, עם התקרבות הרכב בו נסעו א-ראבי ובני משפחתה, "זיהה הנאשם שמדובר ברכב פלסטיני עם לוחית זיהוי לבנה פלסטינית. לקראת הגעת הרכב במהירות גבוהה יידה הנאשם את הסלע בעוצמה ובאופן חזיתי לעבר שמשת הרכב הקדמית, במטרה לפגוע ביושבי הרכב, ומתוך אדישות לאפשרות גרימת מותם".

משפטו של הקטין נפתח לפני כחודש וחצי. הראיה המרכזית נגדו הינה דגימת DNA שלו, שנמצאה על האבן, שעל פי כתב האישום גרמה למותה של א-ראבי. בחקירותיו בשב"כ, הכחיש הנער כי זרק את האבן. הוא אמר כי נהג לשוטט פעמים רבות במקום בו הייתה האבן, וטען כי ייתכן ומקורו של ה- DNA ביריקה שירק עליה במקרה. בעקבות גרסתו, טענו סנגוריו כי יש למצוא "הסברים חלופיים" למציאת ה- DNA על האבן.

בהחלטת בית המשפט היום, נקבע כי צ' ישוחרר בערבות למעצר בית בבית סבו וסבתו, שיכלול איזוק אלקטרוני. לבקשת המדינה, ביצוע ההחלטה עוכב כדי לאפשר לה לשקול הגשת ערר על השחרור.

תגיות:כתב אישוםעאישה א-ראבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה