חדשות בארץ

נתניהו: בית המשפט אינו כל יכול, נפעל להשיב את האיזון בין הרשויות

בתגובה לפרסומים בתקשורת על כוונתו לקדם רפורמות מרחיקות לכת ביחסים שבין הרשות השופטת לרשויות המחוקקת והמבצעת, אמר ראש הממשלה נתניהו כי מדובר ב"הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות" שנועדו "לזרוע פחד ולמנוע שינוייים"

נתניהו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)נתניהו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (שני) לפרסומים בתקשורת על כוונתו לקדם בקדנציה הבאה חקיקה שתגביל באופן משמעותי את בג"ץ, ובכך תעקר מבית המשפט העליון את היכולת למנוע מהכנסת להשאיר את חסינותו על כנה.

"המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי – אך אין זה אומר בית משפט שהוא כל יכול", כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו. "בתקשורת מתפרסמות הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות שכוללות הצעות לא נכונות. כל זה נעשה כדי לזרוע פחד ולמנוע שינויים כלשהם, במטרה לבלום את השבת האיזון הדרוש בין הרשויות בישראל".

"האיזון הזה", הוסיף נתניהו, "דרוש כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר. אלה חוקים שהציבור מצפה מאיתנו להעביר: גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים וחוק להוצאת מסתננים. אני נחוש לפעול ללא מורא למענכם, אזרחי ישראל. זאת הסיבה שבחרתם בי".

על פי הידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "הארץ", ראש הממשלה מתכנן להעביר פסקת התגברות מורחבת, לפיה בג"ץ לא יוכל להתערב בהחלטות מנהליות של הממשלה והכנסת. הצעת חוק זו באה, כך נטען, על רקע החשש שבג"ץ יתערב בהחלטה שתתקבל בכנסת שלא להסיר את חסינותו של ראש הממשלה לקראת העמדתו האפשרית לדין בתיקים העומדים נגדו.

בידיעה נוספת, שפורסמה ב"ישראל היום", נטען כי נתניהו מתכנן למעשה מהפכה מרחיקת לכת ביחסים שבין הרשות השופטת לרשויות המחוקקת והמבצעת. באיחוד מפלגות הימין הכינו מסמך בן 16 סעיפים, שנידון בימים אלו במגעים הקואליציוניים שמנהל הליכוד עם שותפותיו הטבעיות. בנוסף לחקיקתה של פסקת התגברות מורחבת, המסמך כולל סעיפים הקוראים להחזרת חוק החסינות למתכונתו בעבר, כך שהוא יקנה לחברי הכנסת חסינות אוטומטית; לעריכת שימוע לשופטים טרם מינוים לתפקידם; להגדלת מספר השופטים בבית המשפט העליון מ- 12 ל- 16, ולהגבלת שנות הכהונה של השופטים ל- 12 שנים בלבד. סעיף משמעותי נוסף קורא להטלת הגבלות על זכות העמידה, כך שרק מי שנוגע בתביעה ומוגדר כנפגע ספציפי יוכל לעתור לבית המשפט העליון. תיקון נוסף קורא להגבלת תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה כך שהוא יעסוק אך ורק בהענקת ייעוץ משפטי לממשלה ולא יוכל להציג בבית המשפט עמדה מנוגדת לעמדת הממשלה. בדיווח הודגש, כי המסמך נמצא כעת בשלב של דיונים וניסוח סופי, כאשר בסופו של התהליך – ולאחר שיזכה לאישורו של נתניהו – הוא יצורף להסכמים הקואליציוניים שייחתמו בין הליכוד למפלגות שיצטרפו לקואליציה, כך שכולן יהיו מחויבות לו.

באופוזיציה הגיבו בזעם על הידיעות בתקשורת. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, יצא בחשבון הטוויטר שלו נגד הפרסום על כוונתו של נתניהו לפעול למניעת הסרת חסינותו: "זילות שכזו בשלטון החוק היא חציית קו אדום שעליה לא נעבור בשתיקה. לא ייתכן שנרקמים דילים שמטרתם פגיעה בשלטון החוק וערעור יסודות הדמוקרטיה עבור ראש ממשלה שתלויים נגדו 3 כתבי אישום".

בתגובה לפרסומים, נמסר מהליכוד כי "במסגרת המשא ומתן הקואליציוני עולות הצעות שונות על ידי השותפות הקואליציוניות של הליכוד, לרבות בתחום השבת האיזון בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. הפרסומים הסנסציוניים בתקשורת כוללים גם הצעות שלא נידונו ופרשנות מגמתית ומטעה, שנועדו למנוע כל ניסיון להחזיר את האיזון בין הרשות המחוקקת שנבחרה על ידי העם, לבין הרשות השופטת. העיקרון שימשיך להנחות את הליכוד הוא שמירה על בתי משפט עצמאיים וחזקים, אך אין זה אומר שבית המשפט הוא כל יכול".

תגיות:בג"ץחוק החסינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה