חדשות כלכלה

"פגיעה בזכויות אדם"? פרשיית אלסטום עולה שלב

בעקבות המכתב החריף של השותפות למרוץ בניית הרכבת הקלה בירושלים נגד אלסטום, כעת מגיעה התביעה הרשמית. החברות מבטיחות: "נפסיד בגללכם מאות מיליוני אירו. היו בטוחים שנדרוש מכם פיצוי הולם ונגבה אותו"

הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

אכזבה ירושלמית: לאחר סינון מקדים של שבע חברות שהגישו את עצמן למכרז לבניית ״הקו האדום״ של הרכבת הקלה בירושלים, רק שתיים מהן, אלקטרה ודן, הגישו היום (שני) את הצעתן לפרויקט הענק שעלותו נאמדת ב-8 מיליארד דולר. 

בצעד מפתיע, חברת אלסטום, ענקית התחבורה הצרפתית שסיפקה עד עתה את הקרונות, משכה ברגע האחרון את הצעתה ובכך פגעה קשות בשתי החברות. על פי הודעת אלסטום, היא לא תוכל להשתתף בפרויקט בשל נימוקים פוליטיים וכי אספקת קרונות לשטח שנוי במחלוקת הינו מנוגד, לטענתם, לדין הצרפתי. 

ההודעה המפתיעה של אלסטום עוררה זעם רב בקרב שתי החברות הנותרות כשהיום הם העלו שלב כאשר הודיעו כי הם שוקלים תביעת ענק נגדה. במקביל, שיגרו מכתב בהול ללשכת ראש הממשלה ולשר האוצר, בדרישה לעכב את המכרז בשל אי-אספקת קרונות, אך בקשתן לא כובדה.

"למרבה הצער, ברור כעת כי פגעתם באמוננו והפרתם את התחייבותכם", נכתב במכתב של חברות דן ואלקטרה לענקית הרכבות הצרפתית, ובו הן מאשימות אותה כי הציבה במתכוון דרישות לא-סבירות בהבנה כי כך תטורפד הצטרפותה למכרז. 

"פעלתם באופן לא הוגן ודו פרצופי", הטיחו בחריפות. "הצגתם מצג שווא לפיו אתם מעוניינים לגשת למכרז, אך במקביל סיפקתם דרישות שאינן סבירות וברור שלא יתקבלו. חלקכם בפרויקט חיוני ופרישתכם ממנו תהפוך זאת לבלתי אפשרי עבורנו לעמוד בדרישות".

"אנו תולים בכם את האשמה על הנזקים שייגרמו לנו כתוצאה מאיבוד הפרויקט", כתבו החברות ונימקו כי פרישתה מהפרויקט מהווה נזק כלכלי של מאות מיליוני אירו שיתפרסו על פני פרק זמן חכירה של 25 שנה. "היו בטוחים שנדרוש מכם פיצוי הולם ונגבה אותו", הבטיחו.

כאמור, חרף הטוויסט שארע, המכרז כבר יצא ובמשרד האוצר דיווחו כי קיבלו שתי הצעות מחברות מקומיות ומתאגידים בינלאומיים.  

אתמול דווח כי במכתב ששיגרו דן ואלקטרה לראש הממשלה ושר האוצר, נטען כי בשל ההסלמה בדרום והלחימה עם ארגוני הטרור העזתיים, החליטה אלסטם בסוף השבוע לפרוש מההתמודדות "בשל לחץ ערבי". "עמדתה של אלסטום נחתה על אלקטרה ודן כהפתעה גמורה", נכתב.

"ביום שישי האחרון התקבלה בתדהמה עמדתה הרשמית של 'אלסטום' ביחס להשתתפותה במכרז, אשר הלכה למעשה מונעת מדן ואלקטרה את היכולת להגיש הצעה במכרז", כתבו החברות וטענו כי "עמדה זו מבוססת כולה על הסכסוך הישראלי פלסטיני, ונקודת המוצא שלה היא שהמכרז לכאורה פוגע או עלול לפגוע בזכויות אדם".

עם פרסום ההודעה, באלסטום הכחישו את הדיווח והגיבו כי "אלסטום קיבלה במרץ 2018 את ההודעה על כך שעברה את שלב המיון המוקדם במכרז ה-J-NETבירושלים. תהליך המכרז עודנו בעיצומו".

תגיות:הרכבת הקלה בירושליםֿאלסטום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה