חדשות בארץ

זה השם החדש לתכנית טראמפ ביו״ש: ״החלת החוק האזרחי״

בעוד חודש היא כבר צפויה להתפרסם אבל הדיווחים אודות תכנית השלום האמריקנית המסווגת ל-4 בכירי ממשל טראמפ – זורמים החוצה לכלי התקשורת בישראלֿ

קושנר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)קושנר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

בחודש הבא צפויה להתפרסם תכנית השלום של ממשל טראמפ (״עסקת המאה״), אך בעוד שהמסמכים אודותיה מסווגים גבוה ונחשפים ל-4 בכירי הממשל האמריקני, ההדלפות אודותיה זורמות לכלי התקשורת.

 

הערב (ראשון) דיווח עמית סגל ב׳חברת החדשות׳ כי לפי שעה מסתמן כי עסקת המאה תכלול הכרה בריבונות ישראל בכל השטחים שבהם יש התיישבות יהודית. משכך, האמריקנים לא ימחו על צעדים שיסמלו סיפוח או הכרה מסוימת בשטחים אלה כחלק משטח ישראל.  

 

לא ברור באילו שטחים מדובר, אך בדיווח נטען כי באותה מידה שישראל תוכל לפתוח בהליכים שיסמנו הכרה בשטחים אלה, יוכלו גם הפלסטינים להחיל את ריבונותם במספר ״התיישבויות צפופות״. רוח הדברים מסמלים את גישתו הייחודית של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני רב השנים, כאשר ממשלים קודמים נקטו בגישה מסורתית שניסו לשנות את המציאות ואילו הנשיא טראמפ מתווה את הפתרון על בסיס המציאות הקיימת.

 

 

בראי ההיסטוריה, ב-1981 נקטה ממשלת ישראל בראשות בגין במהלך לא-פופולרי שהביא להכרה ישראלית דה-פקטו בריבונות ישראל ברמת הגולן בכך שהחיל את החוק האזרחי בתחומים אלה. כך לא היווה החוק הכרה ישראלית ממשית בשטח אלא רק החלת המשפט הישראלי בשטחים. כעת, כך נראה, תפעל ישראל גם באותו כיוון ולא תפעל ישירות לחקיקת חוק סיפוח.

 

בהצטרף לאמירות רבות שנאמרו מפיו בשנה האחרונה, ביום שישי אמר חתנו של הנשיא והמוביל העיקרי של עסקת המאה, ג׳ארד קושנר, כי התכנית תשפר את איכות חייהם של שני הצדדים. בשיחה עם מנכ״ל מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון שהתקיימה במסגרת המכון, הבהיר קושנר כי לאחר הרכבת הממשלה ישקול הממשל אפשרות של סיפוח ההתנחלויות לישראל. 

 

לדברי קושנר, עסקת המאה מהווה "נקודת פתיחה טובה" לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. חתנו של הנשיא הדגיש כי תווי התכנית עמלים בשיפור חיי הפלסטינים בשטחים, אך בד-בבד בשמירה על ביטחון ישראל באזורים אלה. "נוכל להרכיב פתרון שאנו מאמינים כי הוא יהווה נקודת פתיחה טובה לנושאים פוליטיים, ולאחר מכן מתווה שיראה מה ניתן לעשות כדי לעזור לאנשים האלה להתחיל לחיות חיים טובים יותר", אמר. "אנו מנסים לטפל במחלה ולא בסימפטומים שלה".

 

לטענת קושנר, אין בתכנית השלום האמריקנית כל ניסיון לכפות את המדיניות האמריקנית באזור, תוך שהוא מוסיף כי הוא "מקווה ששני הצדדים יביטו בתכנית באופן ממשי, בצד הישראלי ובצד הפלסטיני, לפני שינקטו צעדים חד-צדדיים".

תגיות:ג׳ארד קושנרעסקת המאההתנחלויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה